تراژدی آتش در نقطه صفر مرزی

انفجار صدها کامیون در مرز دوغارون، فاجعه آفرید

تراژدی آتش در نقطه صفر مرزی

انفجارهای مهیب تانکرهای سوخت در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان در نزدیکی مرز تایباد، تراژدی هولناکی را رقم زد. شاهدان ماجرا از مرگ ده‌ها نفر در این حادثه خبر می‌دهند که برخی از آنان رانندگان و تجار ایرانی هستند. نیروهای امدادی ایران با درخواست مقامات افغان در محل انفجارها حاضرشده و به اطفای حریق و کمک به مصدومان پرداختند. برای فرار رانندگان و افراد گرفتار در میان آتش و دود، مرز ایران دیروز باز شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، دیروز صدای انفجار و شعله‌های آتش و دود که به آسمان زبانه می‌کشید، ظهر هولناکی را برای مرزنشینان رقم زد. انگار انفجارها تمامی نداشت و هرچند ثانیه یکبار این تراژدی تکرار می‌شد. انفجارها وحشتی به جان اهالی تایباد که 18کیلومتر با محل انفجار فاصله داشتند، انداخته بود. خیلی زود کانون آتش‌سوزی مشخص شد؛ گمرک اسلام قلعه در خاک افغانستان. افراد زیادی آن‌سوی مرزهای کشور در محاصره آتش بودند که بلافاصله گذرگاه مرزی دوغارون برای ورود آنها به ایران و نجات از مرگ باز شد. کامیون‌ها در نزدیکی پاسگاه 17شهریور متوقف و اهالی نیز در نزدیکی مرز اسکان داده شدند. به گفته مدیرکل دفتر بحران در استانداری خراسان رضوی، در پی درخواست والی هرات در همسایگی خراسان‌رضوی عملیات اعزام نیروهای امدادی و تجهیزات آتش‌نشانی برای اطفای حریق به داخل افغانستان بلافاصله آغاز شد.
محسن نجات افزود: با توجه به حجم گسترده آتش‌سوزی در آن‌سوی مرز ایران، ده‌ها دستگاه خودروی سبک و سنگین آتش‌نشانی با تجهیزات کامل اطفای حریق در دوغارون مستقر و فعال شدند. نیروهای امدادگر و آتش‌نشانان همراه با خودروها و تجهیزات تخصصی با توجه به نیاز برای کمک به خاموشی حریق به محل انفجارها در خاک افغانستان اعزام شدند. شهرستان‌های تربت‌جام و فریمان نیز به‌عنوان مناطق معین شهرستان تایباد در بحران آماده امدادرسانی شدند.
وی افزود: علاوه بر حضور دو فروند بالگرد اورژانس۱۱۵ و نیروی انتظامی در منطقه حادثه‌دیده ۲۱دستگاه آمبولانس و دو دستگاه اتوبوس‌آمبولانس اورژانس۱۱۵ و جمعیت هلال‌احمر در مرز دوغارون مستقرشده و فعال هستند. غلامرضا سیاری، از امدادگران امداد و نجات هلال‌احمر خراسان رضوی به خبرنگار جام‌جم گفت: 35 امدادگر از شهرستان‌های تربت‌جام و تایباد و خواف در منطقه مستقر هستند و ۲۵۰امدادگر دیگر آماده اعزام هستند.
 شاهدان چه گفتند؟
برخی از اتباع افغان حاضر در منطقه مرزی شامل رانندگان خودروهای ترانزیتی که برای در امان ماندن از انفجارهای پی‌درپی و آتش گسترده به دوغارون پناه آورده‌اند،می‌گویند شدت خسارات در آن‌سوی مرز وسیع و اوضاع بسیار وخیم است.
آنها مدعی وقوع افزون بر ۳۰۰ انفجار ناشی از ترکیدن تانکرهای مواد سوختی و همچنین صدور دستور تخلیه روستاهای مرزی افغانستان ازجمله اسلام‌قلعه و قدوس‌آباد در خاک آن کشور شدند. شنیده‌های تایید نشده از منابع محلی، حاکی از احتمال جان‌باختن افزون بر ۱۰۰نفر و نابودی ده‌ها دستگاه کامیون در محل تأسیسات گمرک اسلام‌قلعه در خاک افغانستان است. یکی از تاجران ادعا کرده در این آتش‌سوزی 500تانکر در آتش سوختند و ۲۵تانکر مواد نفتی متعلق به او آتش‌گرفته و تاکنون خسارت فراوانی دیده است.
 مرز برای فرار از آتش باز شد
سخنگوی وزارت خارجه عصر دیروز با تشریح اقدامات ایران برای مقابله با آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان،  تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب‌دیدگان و مجروحان احتمالی حادثه، تدابیری اتخاذ کرده و تماس میان مقام‌های ذی‌ربط دو کشور دراین‌ارتباط در جریان است.
سعید خطیب‌زاده از تماس استاندار هرات در افغانستان با استاندار خراسان رضوی و درخواست کمک برای جلوگیری از آسیب بیشتر به تأسیسات و همچنین حاضران در محوطه گمرک خبر داد و افزود: با هماهنگی وزارت خارجه و مرزبانی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط مرز اسلام قلعه -دوغارون به روی کامیون‌ها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش‌سوزی به سمت مرزهای ایران گریخته بودند، باز نگه داشته شد. در خصوص وارد آمدن صدمه به اتباع ایرانی نیز اطلاعی دریافت نکرده‌ایم.
سخنگوی اورژانس کشور دیشب در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی به مصدومان به جام‌جم گفت:حریق کامیون‌های سوخت ظهر شنبه باعث آتش‌سوزی مهیبی در گمرک اسلام قلعه شد. تعداد کامیون‌ها مشخص نیست اما عدد آن بین 100تا300دستگاه عنوان می‌شود.
مجتبی خالدی افزود: با توجه به وسعت آتش‌سوزی به‌احتمال‌زیاد تعداد مصدومان زیاد خواهد بود به همین دلیل امدادگران اورژانس با تجهیزات در نقطه صفر مرزی مستقرشده‌اند. همچنین بیمارستان 136تختخوابی تایباد هم به حالت آماده‌باش درآمد. تا ساعت 18شنبه، سه مصدوم به امدادگران مراجعه کردند که دو نفر سرپایی درمان شدند و یک نفر دیگر بستری شد. خوشبختانه گزارشی از مصدومیت مرزبانان و کارکنان گمرک ایران به ما نرسیده است.
وی خاطرنشان کرد: حجم آتش‌سوزی گسترده است و در تماس با کنسولگری هرات و کابل متوجه شدیم اولویت و مهار آتش است که باید از طریق هوایی انجام شود. با توجه به تاریکی هوا به نظر می‌رسد دیگر امکان عملیات هوایی نباشد.