وحشت اتحادیه اروپا از كاتالان‌ها

وحشت اتحادیه اروپا از كاتالان‌ها


كمیسیون امور قضایی پارلمان اروپا با رای اكثریت اعضا، به لغو مصونیت قضایی كارلس پوجدمون، رئیس پیشین دولت خودمختار منطقه كاتالونیا و نماینده كنونی پارلمان اروپا و دو هم‌رزمش رای مثبت داد.
به گزارش یورونیوز، دولت اسپانیا در پی صدور كیفرخواست علیه كارلس پوجدمون،‌ كارلا پونساتی و آنتونیو كومین، از پارلمان اروپا خواسته تا مصونیت این سه نفر را لغو و آنها را برای محاكه به جرم دعوت به اغتشاش و سوء‌استفاده از اموال عمومی برای برگزاری رفراندوم «غیرقانونی» استتقلال كاتالونیا در سال ۲۰۱۷، به مادرید مسترد كند.
 ۹ رهبر استقلال‌طلب دیگر كاتالونیا در همین پرونده به حبس‌هایی از ۹ تا ۱۳ سال محكوم شده‌اند.
كارلس پوجدمون در گفت‌‌وگو با یورونیوز، تصمیم كمیسیون قضایی پارلمان اروپا را سیاسی توصیف كرد.
وی با اشاره به حضور نمایندگان راست‌گرای اسپانیا و بلغارستان و نقش كلیدی آنها در این تصمیم می‌گوید هم واكز لازارا، رئیس اسپانیایی كمیسیون امور قضایی و هم آنگل جامبزكی، گزارشگر بلغارستانی پرونده، از گروه پارلمانی «محافظه كاران و اصلاح‌طلبان» پارلمان اروپا هستند و به‌شدت با رفراندوم استقلال كاتالونیا مخالف‌اند.
پوجدمون معتقد است آنگل جامبزكی بلغار به‌شدت به حزب راست‌گرای افراطی ووكس اسپانیا نزدیك است. با این حال واكز لازارا با رد این اتهامات می‌گوید كه این كمیسیون، بدون در نظر داشتن ماهیت ماجرای همه‌پرسی استقلال كاتالونیا قضیه لغو مصونیت پارلمانی را تنها از جنبه حقوقی بررسی كرده و به این پرسش پاسخ داده كه آیا ارتكاب جرم در زمانی كه نماینده پارلمان اروپا هنوز به این سمت نرسیده بوده، در زمان نمایندگی وی قابلیت پیگرد دارد یا نه؟ پاسخ اكثر اعضای كمیسیون به این پرسش مثبت بوده است.
پوجدمون، چهره شاخص استقلال‌طلبان و جمهوریخواهان كاتالونیا می‌گوید یك لحظه از مبارزه برای دفاع از مصونیت پارلمانی خود و هم‌قطارانش كوتاه نخواهد آمد و دعوای حقوقی را چه در پارلمان اروپا و چه در دیوان دادگستری اتحادیه اروپا ادامه
خواهد داد.
او می‌گوید مساله، دیگر مساله استقلال كاتالونیا نیست، بلكه دفاع و نمایندگی اقلیت‌های اروپا و حق آنان از برخورداری از حقوق اكثریت در میان است. كمیسیون امور قضایی پارلمان اروپا این تصمیم را به رای تمام اعضا خواهد گذاشت و در صورت تصویب، طرح لغو مصونیت پارلمانی كارلس پوجدمون، كارلا پونساتی و آنتونیو كومین ماه آینده در نشست پارلمان اروپا به رای گذاشته خواهد شد. نمایندگان سه گروه اصلی پارلمان اروپا پیشاپیش و در مناسبت‌های گوناگون توافق خود برای لغو مصونیت پارلمانی این سه نماینده را ابراز كرده‌اند.