تهدید فرزندان ایران آینده

محمد سرشار، پژوهشگر و مدیر شبکه کودک سیما از لزوم برخورد با انتشار محتوای مبتذل برای کودکان می‌گوید

تهدید فرزندان ایران آینده

محمد سرشار، داستان‌نویس و پژوهشگر ایرانی و در عین حال از مدیران جوان سازمان صداوسیماست.
 او که 39ساله است، رمان‌ها و مجموعه ‌داستان‌های «شکار هیولا»، «رستاخیز  عاشقی»، «بچرخ تا بچرخیم»، «زن‌ها همه مثل هم‌اند» و «توت‌فرنگی‌های روی دیوار» را در کارنامه دارد و مدیر شبکه کودک سیما(کانال‌های پویا و نهال) محسوب می‌شود.
 حالا که کودکان و نوجوانان نیز در معرض ضدارزش‌های تبلیغ‌شده در شبکه‌های اجتماعی هستند و در تازه‌ترین مورد باز هم خواننده‌ای به نام ساسی‌مانکن با موزیک‌ویدئویی هنجارشکن از تصویر بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی استفاده کرده است؛ خواننده‌ای که در دو سال اخیر، کودکان و نوجوانان را در آثارش خطاب قرار می‌دهد و ضدارزش‌هایش را به آنها نیز غالب می‌کند.
با سرشار که نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان است دراین‌باره نوشته است:
در همه جای دنیا ارائه هرزه‌نگاری(پورنوگرافی) به کودکان ممنوع است و اگر کسی کودکان را به تماشای پورنوگرافی تشویق کند، با واکنش منفی مردم و دولت مواجه می‌شود.
هنرمندان حرفه‌ای در آثار دارای مخاطب کودک و نوجوان از بازیگران هرزه‌نگاری(پورن‌استارها) استفاده نمی‌کنند و یک باور جمعی برای مقابله با آزارجنسی کودکان وجود دارد اما متاسفانه «ساسان حیدری‌یافته»(مشهور به ساسی) در آخرین نماآهنگ خود از یک پورن‌استار استفاده کرده و برای دیده‌شدن بیشتر، آتش به خرمن تربیت کودکان و نوجوانان ایرانی زده است.
شیوع کرونا باعث‌شده کودکان برای یادگیری از راه دور به اینترنت دسترسی وسیعی پیدا کنند و هنوز بسیاری از خانواده‌ها، آموزش لازم را برای استفاده صحیح کودکان از اینترنت ندیده‌اند و با این اوصاف بعید نیست اینبار هم که این ضدارزش با افسارگسیختگی بیشتری ارائه شده باز هم مورد توجه قرار بگیرد.
من هم به عنوان پدر سه فرزند و مثل اغلب پدران، به شدت نگرانم. نه‌تنها من که پدرها، مادرها و کارشناسان بسیاری نگران هستند. مهم نیست ما چه باوری داریم و مهم نیست ما ملحد یا مومن، مسلمان یا مسیحی، انقلابی یا برانداز، چپ یا راست یا هر دوگانه دیگری باشیم.
حتی مهم نیست ما ساکن ایران یا خارج باشیم؛ بلکه مهم این است که ایران آینده را فرزندان ما خواهند ساخت و ما باید امروز برای حفاظت از آینده، دست در دست هم با آزارجنسی کودکان و تشویق آنها به تماشای پورنوگرافی مقابله کنیم.
اما حالا و با این اتفاقات در ابتدا از خانواده، دوستان و دوستداران آقای ساسان حیدری می‌خواهم او را نصیحت کنند تا از این مسیر نادرست برگردد.
از ایرانی‌های ساکن خارج کشور درخواست می‌کنم مستقیم یا از طریق انجمن‌های حمایت از حقوق کودکان با این رویه ساسی مانکن مقابله کنند و بر اساس بند الف ماده۳۴ کنوانسیون حقوق کودک یا دیگر قوانین کشورهای خودشان از او شکایت کنند. از والدین و مربیان هم تقاضا می‌کنم به همدیگر خطرات این اقدام و تبعات تماشای هرزه‌نگاری توسط کودکان را گوشزد کنند.
از سوی دیگر از فعالان فضای مجازی می‌خواهم با صفحاتی که محتواهای این‌چنینی را منتشر می‌کنند، مقابله و ضمن گزارش این صفحات، نارضایتی خودشان را اعلام کنند.
از دادستانی، وزارت ارتباطات و پلیس فتا نیز درخواست می‌کنم براساس بند۶ ماده۱۰ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با کسانی که دسترسی کودکان به این محتوای مبتذل را ایجاد می‌کنند یا آن را به آنها ارائه می‌دهند، برخورد کنند. ما برای آینده ایران و فرزندانمان باید جلوی این خطای بزرگ بایستیم.