مرور و عبور

مرور و عبور

هشدار سازمان‌ملل درباره انفجار جمعیت
جمعیت جهان که در اواسط سال 2000 از مرز شش‌میلیارد نفر گذشته بود در حال حاضر دارای رشدی معادل 3/1درصد است که بر این اساس سالانه 77 میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می‌شود.
به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، نیمی از کل درصد رشد جمعیت جهان متعلق به شش کشور هندوستان با 21درصد، چین با 12درصد، پاکستان با 5درصد، نیجریه و بنگلادش با 4درصد و اندونزی با 3درصد است.
جمعیت جهان تا سال 2050 به رقم 10میلیارد و 900میلیون نفر خواهد رسید که با توجه به آمار‌های ارائه‌شده جمعیت نواحی توسعه‌یافته یک‌میلیارد و 300میلیون نفر است و انتظار می‌رود تغییر کوچکی طی 50 سال آتی به دلیل پایین ماندن نرخ باروری در آن نواحی صورت گیرد. (صفحه‌یک)



اکران نوروزی «هزاران زن مثل من»
فیلم سینمایی «هزاران زن مثل من» ساخته رضا کریمی، نوروز 80 در سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران می‌شود.
در این فیلم که در جشنواره نوزدهم به نمایش درآمد فریبرز عرب‌نیا، یاسمین ملک‌نصر، فرامرز صدیقی، نیکو خردمند و پوریا اسلامی بازی می‌کنند. این فیلم داستان شهرزاد، وکیل دعاوی است که از همسرش جدا شده و دادگاه حضانت فرزندش را با آن‌که مبتلا به دیابت است به همسرش واگذار کرده است. (صفحه3)



انفجار ترقه دست نوجوان را قطع کرد
انفجار ترقه دست‌ساز دو نوجوان را به‌شدت مجروح کرد و موجب شکسته شدن شیشه‌های چند ساختمان شد.به گزارش جام‌جم، روز گذشته پنج نوجوان در خیابان 52 تصمیم گرفتند با لوازمی که خریداری کرده بودند برای خود نارنجک دست‌ساز و ترقه درست کنند. اما با ترکیب مواد خریداری‌شده، ناگهان انفجار شدیدی روی داد که بر اثر شدت انفجار انگشتان دست پسر 14ساله قطع شد و نوجوان دیگر از ناحیه صورت به‌شدت آسیب دید. مجروحان به بیمارستان منتقل و مداوای آنها شروع شد. پلیس با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال از مردم و خانواده‌ها خواست بیشتر مراقب نوجوانان خود باشند تا شاهد اتفاقات مشابه نباشیم. (صفحه14)




تخریب جنگل به 500هزار هکتار رسید
رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرد: میزان تخریب سطحی جنگل‌ها در کشور به حدود 500هزار هکتار در سال رسیده است.
حمید کلانتری با بیان این مطلب در سمنان گفت: متوسط میزان تخریب مراتع در 30 سال گذشته 11هزار هکتار بوده که در سال‌های مختلف نوسان داشته است. آمار دقیقی از میزان تخریب که قابل اتکا باشد در دست نیست. ما تلاش می‌کنیم با طرح ملی نهضت سبز 130هزار هکتار جنگل‌کاری و فضای سبز را توسعه دهیم. به همین منظور امسال قرار است در روز درختکاری 90میلیون نهال در کشور کاشته شود. (صفحه4)



استقلال گل نزد
تیم فوتبال استقلال، نماینده کشورمان در مسابقات جام حذفی باشگاه‌های آسیا دیروز در پایتخت قزاقستان و در ورزشگاه ملی این شهر به مصاف تیم سفیدپوش قایرات رفت. این دیدار در سرمای 5 درجه زیر صفر و با ریزش اندک باران و در حضور نزدیک به 12هزار تماشاگر برگزار شد. تیم استقلال در این دیدار با سیستم 2-5-3 بازی می‌کرد. تیم قایرات در مسابقات لیگ قزاقستان در رده چهارم جای دارد اما استقلال هرچقدر هم به دروازه این تیم حمله کرد نتوانست گل بزند. حالا باید منتظر ماند و دید که در بازی‌ای که بین این دو تیم در تهران برگزار می‌شود، استقلال چه می‌کند.
 (صفحه15)