رنج سی‌سخت

رنج سی‌سخت


زلزله با بزرگای 5/4سی‌سخت چهارشنبه ‌شب 29بهمن 99 در ساعت 22 و 5 دقیقه در ژرفای 10کیلومتری در استان کهگیلویه و بویراحمد و در محل تلاقی گسل دنا با پهنه گسله ‌بلند البرز‌ رخ داد. نباید فراموش کرد که ‌منطقه سی‌سخت بسیار لرزه‌خیز است و از 15دی 89 تا 29بهمن 99 چهار زلزله با بزرگای بیش از 5 در دنا رخ داده است. در آینده هم منطقه به همین ترتیب لرزه‌خیزی بالایی از خود نشان خواهد داد. ‌
زلزله نسبتا شدید دیگری در میانه روز چهارشنبه 6 اسفند 99 با بزرگای 6/4 در سی‌سخت رخ داد که تصور می‌رود ‌پس‌لرزه زلزله اول بوده است.
در این میان مساله مهم آن است که گروهی شامل حدود 20هزار نفر از مردم به‌‌کلی بی‌خانمان و به اجبار در چادر‌ها مستقر شده‌اند.
با بارش برف که از پنجشنبه 7 اسفند 99 در این منطقه آغاز شد، مشکلات مردم بی‌خانمان ‌افزون‌تر هم شده است. زندگی در چادر‌های توزیع‌شده بسیار سخت است و البته در زمستان و زیر بارش برف سخت‌تر. خطر سرماخوردگی و شیوع گسترده کرونا هم بین زلزله‌زدگان وجود دارد.
از سوی دیگر مردم به دلیل احساس ناامنی راضی نمی‌شوند از منزل‌های نیمه‌ویران خود دور شوند و چادر را در جایی دور از خانه نیمه‌خراب برپا کنند.
بنابراین بیشتر مردم به سوله‌های هلال‌احمر نرفته و ترجیحا چادر را در حیاط یا مجاور منزل تخریب‌شده‌شان برپا کرده‌اند. در 15دی‌ماه 1389 نیز زلزله‌ای با بزرگای 3/5 در جنوب سی‌سخت و در 12 و 16 اردیبهشت 1397 نیز دو زلزله به ترتیب با بزرگای 5/3 و 5 در سی‌سخت رخ داد.

شتاب بیشینه زلزله ثبت‌شده در ایستگاه ‌شتاب‌نگاری سی‌سخت (مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی) نزدیک نصف شتاب جاذبه زمین (0.45G) در زلزله اصلی بود و در پس‌لرزه 6 اسفند به 0.13G  رسید. می‌توان گفت هم در لرزه اصلی و هم پس‌لرزه 6 اسفند به دلیل نزدیک بودن کانون به شهر سی‌سخت و عملا قرار گرفتن کانون تقریبا در زیر شهر، شتاب حداکثر قابل‌ملاحظه بوده و تنها بخت آن بوده که دوام جنبش در هر دو مورد بیش از 4 ثانیه نبوده است.
 به این ترتیب زلزله اصلی و پس‌لرزه هر دو به صورت یک ضربه محکم تکان ایجاد کرده و خوشبختانه به‌سرعت دامنه‌های کوتاه‌تر موج‌های لرزه‌ای فرارسیده‌اند. بدیهی است اگر دوام چنین زلزله‌هایی بیشتر بود، به فاجعه منجر می‌شد و احتمالا علاوه‌بر خرابی تعداد زیادی کشته هم برجا می‌گذاشت. البته زلزله اصلی در ساعات نیمه‌شب رخ نداد، بنابراین بیشتر مردم هنوز بیدار بودند. پس‌لرزه نیز در میانه روز رخ داد. ‌
 افزون بر این، متمرکز نبودن جمعیت در مرکز شهرستان دنا (سی‌سخت) کمک کرد که چنین زلزله‌هایی در محدوده سی‌سخت بدون مرگ‌ومیر باشد. ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده‌اند و ۶۳ نفر مصدوم شدند.
 روستاهای شهرستان سمیرم واقع در شرق پهنه زلزله‌زده و در استان اصفهان نیز در این زلزله آسیب دیده‌اند.
نباید فراموش کرد این منطقه‌ سردسیر است و شرایط برای زلزله‌زدگان آسان نیست. استقرار مردم در مکان امن و بهداشتی و بلافاصله بازسازی خانه‌ها و تعمیر ساختمان‌های آسیب‌دیده اولویت اصلی این روزهای مردم منطقه زلزله‌زده است در شهرستان سمیرم خسارت‌های وارده به ساختمان‌ها و خانه‌ها در روستاهای مختلف هر دو بخش پادنا و پادنای بزرگ به حدی بوده که تعدادی از ساختمان بلااستفاده‌شده و اکنون باید
 تخریب شوند.