نسخه Pdf

حس خوب رهایی...

حس خوب رهایی...


 تخیل چیز عجیبی است. می‌تواند در کنار مهارت، داستانی خلق کند که مهم‌ترین وقایع قرن بیستم را با طنزی گزنده پیش‌روی خواننده‌اش قرار داده  و نشان دهد زندگی با ماجراجویی چقدر جذاب‌تر می‌شود. البته وقتی کتاب «مرد صد ساله‌ای که از پنجره فرار کرد و ناپدید شد» توسط پنج ناشر اولیه پذیرفته نشد شاید کسی فکرش را نمی‌کرد این رمان یوناس یوناسون سوئدی بالاخره یک‌سال بعد از چاپ به یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار فرهنگی اروپا
تبدیل شود و مترجمان زیادی در نقاط مختلف دنیا به سراغش بروند. یوناسون، بخش بزرگی از اتفاقاتی که تاریخ مدرن جهان را شکل یا تغییر داده‌اند با تردستی هنرمندانه‌ای به ماجراهایی شگفت‌انگیز و پر از پیچ و خم تبدیل کرده‌است.
داستان از روز تولد صدسالگی شخصیت بامزه‌ای به نام آلن کارلسن در خانه سالمندان و در یکی از شهرهای کوچک سوئد آغاز می‌شود. او با ظاهری آرام در اتاقش نشسته و منتظر جشنی است که گویا دوست ندارد آغاز شود، چرا که آلن هنوز اعتقاد دارد در کمال سلامت و شادابی است و باید رها باشد، بنابراین در آستانه برگزاری جشن تولد صد‌سالگی خود که توسط مسؤولان شهرداری و مدیران خانه سالمندان برگزار می‌شود، تصمیم به فرار می‌گیرد و این فرار آغاز ماجراجویی‌های او می‌شود. سفری با همراهی چند تبهکار، چند احمق، چمدانی پر از اسکناس، چند قتل و پلیسی که به گرد پای آنها نمی‌رسد! همزمان با پیشروی داستان، دریچه‌هایی به زندگی آلن در صدسال گذشته باز می‌شود و مخاطب از رهگذر این دریچه‌ها با سرگذشت باورنکردنی و جذاب او آشنا می‌شود.
آلن کارلسون را می‌توان یک ضد‌قهرمان جذاب و پرشور نامید. مردی با یک سابقه مبهم تحصیلی که در یکی از شهرهای کوچک و گمنام سوئد بزرگ شده است و به طرز عجیبی در رخدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی حضور دارد. از جنگ اتمی بین آمریکا و شوروی تا زندانی شدن در ایران آن هم در دوره حکومت پهلوی. از نجات دادن جان ژنرال فرانکو تا جلسه گذاشتن و ملاقات با سیاستمدارانی نظیر استالین، ریچارد نیکسون، مائوتسه‌، کیم ایل سونگ و پسر 11 ساله‌اش کیم جونگ! جالب است بدانید نویسنده اثر در مصاحبه‌ای عنوان کرده همیشه دوست داشته خودش نیز مثل شخصیت تخیلی داستانش، زندگی‌اش را از بیخ و بن تغییر دهد و البته با کنار گذاشتن همه چیز و رفتن به یک گوشه دنج و دست به قلم شدن تا‌حدودی هم در این کار موفق بوده است. در سال 2013 هم فیلمی توسط یک کارگردان سوئدی، براساس این کتاب و با همین نام ساخته شده که شاید به اندازه کتاب قدرتمند نباشد اما سرگرم‌کننده است.
ضمیمه نوجوانه