ترمینال جنوب!

ترمینال جنوب!

    قدیم‌ترها اگر خانواده‌ها می‌خواستند سفر جاده‌ای بروند از یکی دو روز قبل از سفر، تلویزیون‌شان روی شبکه خبر بود و تمام بخش‌های خبری را می‌دیدند و زیرنویس‌ها را با دقت می‌خواندند تا از احوال شهری که قرار است به آن سفر کرده و آب و هوا و ترافیک جاده‌ای که قرار بود در آن رانندگی کنند اطلاع به‌دست بياورند.
بعد که تلفن اطلاعات جاده‌ای سه‌رقمی شد کار را راحت‌تر کرد. روز قبل از سفر یا پیش از راه افتادن زنگ می‌زدند به آن سه‌رقمی که معمولا اولش باید چند دقیقه منتظر می‌ماندی و سپس اگر اطلاعاتی که می‌خواستی را تلفن گویا نگفته بود، وصل می‌شدی به اپراتور و یک‌دل سیر با او درباره سفری که قرار است بروی و این که وضع جاده‌ها چطور است حرف می‌زدی. البته از طرف تو تمایل به این بود که یک‌دل سیر باشد و الا از طرف او همین که اسم جاده را می‌گفتی وضعیت اعلام می‌شد و تلفن قطع!
خلاصه هول و ولایی قدیم‌ترها یکی دو روز قبل از سفر در خانه‌ها می‌افتاد که با گذشت زمان و باز شدن پای اینترنت به خانه‌ها و استفاده از نقشه‌های اینترنتی دیگر کار به شبکه خبر و آن تلفن سه‌رقمی نکشید و مردم فقط یک روز مانده به سفر و چند ساعت پیش از راه افتادن وضعیت ترافیک جاده‌ها و آب و هوا را با موبایل‌شان چک می‌کردند.
اما از آنجایی که دنیا رسم ندارد مدت زیادی بر یک فرمان براند و اگر چند سالی یکنواخت بگذرد بیم آن را دارد که ما حوصله‌مان سر برود و پیش خودمان بگوییم عجب دنیای کسل‌کننده‌ای، امسال یک پیش‌نیاز دیگر برای سفرهای نوروزی برایمان تدارک دیده است.
امسال دیگر بعد از این که آب و هوا را از روی برنامه آب و هوای گوشی چک کردیم و بعد از نقشه‌های اینترنتی سراغ ترافیک جاده‌ها را گرفتیم تازه باید نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور را نگاه کنیم و ببینیم شهر مقصد ما در طبقه‌بندی کرونایی در کدام دسته رنگ قرار گرفته و اصلا می‌توانیم به آنجا سفر کنیم یا خیر!
از طرفی باید اخبار مربوط به کرونا و سفرهای نوروزی را چک کنیم و لای این همه نقل‌قول که رئیس‌جمهور یک چیزی گفته و وزیر بهداشت یک چیز دیگر و وزیر کشور یک چیز دیگر گیج بشویم و آخر کار نفهمیم که چکار باید بکنیم.
عکاس ایسنا کوله عکاسی‌اش را برداشته و این روزها سری به پایانه مسافربری جنوب تهران زده تا از احوال مسافرها و پایانه گزارش تصویری تهیه کند. چیزی که در این گزارش تصویری پیداست همان است که در چهره شما که در حال خواندن این متن هستید نیز موج می‌زند، حیرانی و بلاتکلیفی!