نسخه Pdf

رنگ کتاب

رنگ کتاب


 سال یک‌هزار و سیصد و نود و نُه خورشیدی هم به آخر رسید و باید پرونده امسال، اعم از کرده و ناکرده را ببندیم و برای سال 1400 آماده شویم، سالی که تا همین چند وقت پیش فکر می‌کردیم آغاز قرن 15 خورشیدی است ولی متوجه شدیم سال بعد هم جزو قرن 14 است و هنوز یک سال دیگر مهمان این قرن هستیم.
حالا وقت رسیدگی به حساب‌مان است و تجدیدنظری در برنامه‌هایی که می‌خواستیم انجام بدهیم و نتوانستیم و کارهایی که در برنامه‌مان نبود ولی خودشان را جا کردند و حتی بی‌نوبت جلو آمدند و در فهرست انجام شده‌ها قرار گرفتند. ما هم قریب به 50 شماره در این سال جمع‌وجور کردیم و مطالب مختلفی نوشتیم و برایتان از کتاب‌ها حرف زدیم، در همین ویژه‌نامه هفتگی هم گاهی موضوعاتی بود که در برنامه‌مان نبود و یهویی وارد شدند و حتی موضوعاتی بود که می‌خواستیم درباره‌شان حرف بزنیم ولی فرصت نمی‌شد، مثلا شماره ویژه فئودور داستایفسکی که همزمان می‌شد با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و جور در نمی‌آمد و برای همین گذاشتیم برای وقتی دیگر! در این ضمیمه از کتاب‌هایی حرف زدیم که می‌دانیم در این وضعیت اقتصادی گرانند و گاهی تهیه آنها از عهده جیب ما خارج است ولی خب آنها هم خودشان را  هر طور شده تحمیل کردند به جیب‌مان و در قفسه کتابخانه‌مان نشستند.
کتاب‌هایی که هرکسی احتمالا تعدادی ناخوانده‌اش را  دارد و می‌تواند در تعطیلات نوروز روی آنها حساب کند و ساعاتی را با آنها سپری کند. ما هم در این شماره (آخرین شماره سال 99) پیشنهادهای مختلفی را از چهره‌های مختلف کنار هم قرار دادیم تا اگر کتاب خوانده نشده ندارید و دل‌تان می‌خواهد برای نوروز یکی دو کتاب تازه بخرید و بخوانید، سراغ این فهرست بروید.
حالا سال یک‌هزار و سیصد و نود و نُه خورشیدی کارش تمام شده و باید پرونده‌اش را ببندیم ولی چقدر کتاب نصفه خوانده و نیمه‌کاره داریم که هنوز نشده پرونده‌شان را ببندیم و بهتر است در این نوروز کرونایی از فرصت خانه‌نشینی استفاده کنیم و کار آن‌ها را یکسره کنیم. کتاب‌هایی که به دلایل مختلف فرصت خوانده شدن و اتمام‌شان فراهم نشده و بهتر است در این تعطیلات گوشه‌چشمی هم به آنها داشته باشیم.
یکی دیگر از توصیه‌هایی که بد نیست گوشه ذهن‌تان داشته باشید این است که بسیاری از کتاب‌ها هست که یک‌بار خواندن آنها جوابگویشان نیست، از قرآن و نهج‌البلاغه  که حسابشان سواست و هیچ‌وقت تکراری نمی‌شوند گرفته تا مثنوی و دیگر آثار موجود که هرکسی با توجه به سلیقه و علاقه‌اش می‌تواند  در این تعطیلات پیش‌رو دوباره‌خوانی کند.
نوروز 1400 فرصتی است برای این‌که با کتاب‌ها دیدار تازه کنیم و اگر رابطه‌مان با آنها خوب نیست در این رابطه تجدیدنظر و پیوندی برقرار کنیم و رنگ تازه‌ای به زندگی‌مان بزنیم.
ضمیمه قفسه کتاب