نسخه Pdf

4 چهره جنجالی در دادگاه

4 چهره جنجالی در دادگاه

نجفی، طبری، آرمان و حمید صفت چهار نام آشنا برای دنبال‌کنندگان اخبار حوادث و دادگاه‌ها هستند که امسال جلسات محاکمه آنها خبرساز شد؛ متهمانی که با سرنوشت‌های مختلفی بعد از محاکمه روبه‌رو شدند.

محاکمه سه باره  شهردار اسبق
14اردیبهشت امسال، محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران به اتهام قتل میترا استاد -همسر دومش- پای میزمحاکمه قرار گرفت. این سومین بار بود که نجفی محاکمه می‌شد. او متهم به قتل همسر دومش در سال 98 است. نجفی بعد از قتل همسرش در حمام خانه در سعادت‌آباد، راهی قم شد و غروب روز قتل به پلیس آگاهی تهران رفت و خود را تسلیم کرد. بعد از محاکمه جنجالی نجفی و صدور حکم قصاص، او توانست رضایت اولیای دم را کسب کند و از جنبه عمومی جرم محاکمه شود. نجفی در این جلسه هم مدعی شد به‌عمد شلیک نکرده و در جریان درگیری با میترا، انگشتش روی ماشه رفته و شلیک کرده بود.
قضات بعد از محاکمه او را به اتهام قتل عمد و از جنبه عمومی جرم به شش سال و نیم حبس محکوم کردند.


معاون سابق،  متهم فعلی
اکبر اتباعی طبری، معروف به اکبر طبری، مدیرکل اسبق امور مالی و معاون اجرایی پیشین قوه قضاییه یکی از متهمانی بود که امسال محاکمه‌اش خبرساز شد. بر اساس کیفرخواست، مشارکت در تشکیل شبکه چند نفری در ارتشا، با وصف سردستگی و دریافت رشوه‌های متعدد از افراد مختلف، اتهامات طبری در این پرونده است. 18خرداد امسال اولین جلسه رسیدگی به پرونده طبری آغاز شد و قضات بعد از چنین جلسه محاکمه او را به اتهام سردستگی شبکه رشوه‌گیری و اخذ رشوه‌های متعدد به ۳۱سال حبس تعزیری محکوم کردند. طبری به اتهام پولشویی به ۱۲و نیم سال حبس تعزیری محکوم شد. او همچنین به انفصال دائم از خدمات دولتی، ضبط اموال ناشی از گرفتن رشوه و پرداخت جزای نقدی ۱۲۰میلیارد تومانی محکوم شد.



ماجرای یک جنایت عاشقانه
محاکمه پسر جوانی به نام آرمان که متهم به قتل دختر مورد علاقه‌اش غزاله است، در سال 99 یکی از محاکمه‌های جنجالی بود. آرمان پیش از این یک بار به جرم قتل مجرم شناخته شد و پرونده به مرحله اجرای حکم هم رسید، اما در لحظه اجرای حکم پدر و مادر غزاله تصمیم گرفتند یک ماه به او فرصت دهند تا حقیقت را بگوید. در ادامه با درخواست اعاده دادرسی، اجرای حکم متوقف شد. 22شهریور امسال آرمان دوباره محاکمه شد که در این جلسه اولیای دم برای او قصاص خواستند. سپس متهم در جایگاه قرار گرفت و منکر قتل شد و گفت: آرمان و غزاله مشکل خاصی با هم نداشتیم. او به خانه ما آمد و با هم صحبت کردیم و بعد رفت. من صدایی شنیدم. وقتی در را باز کردم، غزاله را دیدم که در راه‌پله افتاده است. از ترس او را داخل چمدان گذاشته و در سطل زباله‌ای انداختم و نمی‌دانم چرا هیچ‌وقت پیکر او پیدا نشد.  آرمان این بار هم حکم قصاص گرفت که مجازاتش در دیوان‌عالی کشور مهر تایید خورد.




آقای خواننده در زندان
خواننده رپ که شوهر مادرش را به قتل رسانده بود، یکی از محاکمات جنجالی امسال را رقم زد. او از سه سال قبل با قتل شوهرمادرش خبرساز شد و سرانجام اسفند امسال به اتهام قتل عمد پای میز محاکمه قرار گرفت. حمید صفت در این جلسه منکر قتل عمد شد و گفت: روز حادثه وقتی متوجه درگیری مقتول و مادرم شدم، فقط هوشنگ را هل دادم و هیچ ضربه‌ای به سر او نزدم. از فرزندان مقتول درخواست بخشش دارم و می‌خواهم باور کنند من پدرشان را نکشته‌ام.
قضات دادگاه بعد از رسیدگی به این پرونده و با توجه به اصرار یکی از فرزندان مقتول برای صدور حکم قصاص، حمید را در پایان دادگاه بازداشت کردند و او به زندان بازگشت. قضات هم برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند.