جرم بی‌رحمانه

آشنایی با نویسنده فلسطینی نامزد جایزه بوكر

جرم بی‌رحمانه



چندی پیش فهرست نامزدهای اولیه جایزه بوكر بین‌المللی ۲۰۲۱ اعلام شد كه در این بین نام عدنیه شبلی، نویسنده فلسطینی نیز به چشم می‌خورد. به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال، عدنیه شبلی نویسنده فلسطینی است كه اخیرا برای كتاب «جزئیات كوچك» با ترجمه الیزابت ژكت به عنوان یكی از نامزدهای اولیه جایزه ادبی بوكر بین‌المللی معرفی شد.
شبلی كه در سال ۱۹۷۴ در فلسطین متولد شده، از اواخر دهه ۹۰ آثارش را در سراسر جهان عرب و اروپا به چاپ رسانده است. او نگارش رمان، نمایشنامه، داستان‌های كوتاه و مقالاتی را در كارنامه خود به ثبت رسانده است. آثار این نویسنده به زبان‌های مختلفی از جمله آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی و كره‌ای ترجمه و چاپ شده است.
او همچنین دو دوره به عنوان برنده جایزه نویسنده جوان موسسه عبدالمحسن القطان انتخاب شده است: نخستین‌بار در سال ۲۰۰۱ برای كتاب «رسیدن» كه رمان كوتاهی حول داستان كوچك‌ترین خواهر یك خانواده فلسطینی است و دومین‌بار در سال ۲۰۰۳ برای كتاب «همه به یك اندازه از عشق دوریم»؛ این كتاب داستان یك مامور پست است كه مجموعه‌ای از نامه‌های عاشقانه رمزآلود را كشف می‌كند.
شبلی علاوه‌بر نگارش سه رمان عربی، خلق چند اثر غیرداستانی را نیز تجربه كرده است. این نویسنده تحصیلات خود را در مقطع دكتری در دانشگاه شرق لندن به پایان رسانده و اغلب اوقات نیز به تحقیقات دانشگاهی می‌پردازد. شبلی همچنین به عنوان استاد مهمان در دانشكده فلسفه و مطالعات فرهنگی دانشگاه «بیرزیت‎» فلسطین فعالیت داشته است.
جدیدترین رمان شبلی شامل دو دوره زمانی می‌شود و حول داستان یك جرم بی‌رحمانه كه در تابستان ۱۹۴۹ در فلسطین رخ داده نوشته شده است. در این داستان سربازان اسرائیلی مرتكب قتل یك دختر نوجوان می‌شوند و او را دفن می‌كنند. سال‌ها بعد یك زن جوان ساكن فلسطین از اتفاقات حول این واقعه مطلع می‌شود. این كتاب از زمان انتشارش با استقبال گسترده حلقه‌های ادبی سراسر جهان مواجه شده است.
گرچه شبلی به چند زبان دنیا تسلط دارد، اما رمان‌هایش را فقط به زبان عربی می‌نویسد. چراكه معتقد است عربی یك زبان مسحوركننده است. اغلب نوشته‌های این نویسنده با تمركز بر فلسطین نوشته شده، با این حال خود شبلی معتقد است توجه او نسبت به زادگاهش بیش از آن‌كه در ادبیاتش نمود پیدا كند، یك مساله شخصی است.
«من در زاغه‌ها زندگی می‌كنم» اثر كان خو، «شب‌ها همه خون‌ها سیاه است» نوشته دیوید دیوپ، «مزرعه گلابی» به قلم نانا اِكوتیمیشیولی، «خطرات سیگار كشیدن در رختخواب» اثر ماریانا انریكز، «وقتی جهان را درك نمی‌كنیم» به قلم بنجامین لاباتوت، «۹ نفر بی‌نقص» نوشته نگوگی وا تیانگو، «كارمندان» اثر اُلگا ریون، «برادر تابستان» نوشته جاپ روبن، «مجموعه شكست‌ها» اثر جودیث شالانسكی، «به یاد خاطره» نوشته ماریا استوپونوا، «جزئیات كوچك» نوشته عدنیه شبلی، «بیچارگی» نوشته آندرزج تیچی و «جنگ بیچارگان» به قلم اریك وویلارد، فهرست كامل نامزدهای اولیه بوكر بین‌المللی ۲۰۲۱ را تشكیل می‌دهند. نامزدهای نهایی این جایزه ادبی در بیست و دوم آوریل معرفی خواهند شد.