انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

در انتظار تصمیم‌گیری هاشمی
21فروردین84، آمدن یا نیامدن هاشمی‌رفسنجانی به عرصه انتخابات همچنان مساله روز سیاسی برخی از جریان‌های و گروه‌های سیاسی بود. برخی از نامزدهای بالقوه همچنان منتظر اعلام‌نظر او بودند تا با قطعیت این موضوع، تکلیف خود را برای اعلام حضور یا کناره‌گیری از انتخابات بدانند. در همین زمینه غفوری‌فرد، دبیرکل جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی با اعلام این که طی هفته جاری هاشمی‌رفسنجانی تصمیم خود را درخصوص حضور یا عدم‌حضور در انتخابات اعلام می‌کند، گفت: اگر شورای هماهنگی نیروهای انقلاب به اجماع نرسد هاشمی‌رفسنجانی نامزد می‌شود. از سویی دیگر محمدرضا باهنر، عضو کمیته منتخب شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اعلام کرد که اوایل اردیبهشت نامزد نهایی این تشکل به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.
بازار نظرسنجی‌ها هم همچنان داغ بود. پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد انتخاباتی مهدی کروبی با استناد به یک نظرسنجی،‌ میزان مقبولیت کروبی را برای ریاست‌جمهوری 42درصد و مقبولیت معین را بعد از هاشمی رفسنجانی و لاریجانی 9درصد اعلام کرد.
علی لاریجانی، نامزد اصولگرا هم در جمع مردم هشتگرد در تشریح رویکرد اقتصادی «دولت امید» گفت: ایجاد عدالت و توزیع فقر ممکن نیست بلکه باید دسترسی یکسان همه افراد جامعه به حکومت و سمت‌گیری دولت به سوی محرومان، کاستن از شکاف طبقاتی و توسعه اختیارمندی و فراهم‌کردن زمینه پیشرفت برای مردم در همه عرصه‌ها در اولویت کار دولت آینده قرار بگیرد. این نامزد نهمین دوره انتخابات تاکید کرد: دولت آینده باید کوچک شود تا هم به نیاز کارمندان جواب دهد و هم نظارت درست بر سایر دستگاه‌های اجرایی داشته باشد.
علی‌اکبر ولایتی، یکی دیگر از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری هم پیرامون تحولات جناح اصولگرا در طول هفته‌های گذشته گفت: آنچه اخیرا بین نامزدهای اصولگرا قرار گذاشته‌شده این بود که تا پایان اردیبهشت هر کسی کار خود را انجام دهد و پس از نظرسنجی به آن احترام بگذارند.
محمدباقر قالیباف هم گفت من اصولگرا هستم اما اصولگرایی را به‌طور مطلق راستگرایی نمی‌دانم.
از دیگر خبرهای انتخاباتی، تشکیل ستاد محسن مهرعلیزاده به عنوان ستاد مهر در استان خراسان‌رضوی بود. خراسان‌رضوی اولین استانی بود که مهرعلیزاده فعالیت‌های انتخاباتی خود را در آن آغاز کرد.
نشست چهار نامزد اصولگرا هم برگزار شد و در این نشست قالیباف،‌ توکلی، رضایی و احمدی‌نژاد با هم جلسه داشتند. قالیباف در حاشیه این جلسه گفت من فکر می‌کنم حتما جریان اصولگرا به یک نتیجه واحد خواهد رسید. محسن رضایی نیز گفت: در این جلسه بر وحدت تاکید شد و این که هر شش نامزد اصولگرایان به وحدت دست پیدا کنند.
 حمایت کاندیداها از تداوم یارانه‌ها
21فروردین92، علی‌اکبر ولایتی، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگویی اطمینان داد که یارانه نقدی حذف نخواهد شد. تاکید ولایتی نشان از آن داشت که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به‌خوبی می‌دانند در وعده و سخنان انتخاباتی نباید سراغ یارانه‌ها بروند. تا آن مقطع، هیچ نامزدی از حذف یارانه‌ها سخن نگفته بود و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند یارانه‌ها همچنان در دولت‌های بعدی با هر گرایشی باقی خواهد ماند.
 توصیه ضرغامی به جمنا
21فروردین96، عزت‌ا... ضرغامی در نامه‌ای به اعضای شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی(جمنا) به آنها توصیه کرد با توجه به بیانیه انتخاباتی سیدابراهیم رئیسی، گزینه دیگری جایگزین او شود.
ضرغامی در این نامه با استقبال از اعلام آمادگى رئیسى برای حضور در انتخابات نوشته بود: همان‌گونه که در متن بیانیه ایشان آمده، فارغ‌بودن از گروه‌بندى‌هاى سیاسى رایج، مورد تأکید قرارگرفته که در واقع بر مرزبندى ایشان با جریان نوپاى سیاسى جبهه مردمى نیروهاى انقلاب اسلامى صراحت دارد لذا پیشنهاد می‌کنم به جای ایشان، نفر بعدی در فهرست را جایگزین کنند.