سرگردانی روح شاهزاده در کاخ باکینگهام

ابهام بر سر اجرای مراسم فورت بریج‌پس از مرگ همسر ملکه انگلیس

سرگردانی روح شاهزاده در کاخ باکینگهام

شیوع ویروس کرونا، شیوه برگزاری مراسم خاکسپاری شاهزاده فیلیپ، همسر ملکه انگلیس را تغییر داده است. فراتر از آن، جمهوریخواهان و گروه‌های ضدسلطنت در انگلیس که همواره معترض ریخت و پاش‌های کاخ باکینگهام در مراسم‌گوناگون به میزبانی ملکه بوده‌اند، این بار نیز نسبت به این مساله هشدار داده‌اند. ویروس کرونا بر مراسم خاکسپاری شاهزاده فیلیپ بسیار تأثیر گذاشته است. این مراسم که نام آن، فورت بریج، از یکی از آثار باستانی ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو در اسکاتلند وام گرفته شده است، اینک به دلیل قرنطینه کرونا، مراسم نظامی نخواهد داشت. نکته جالب توجه این‌که ملکه انگلیس و همسر او فیلیپ( که دوک فیلیپ نامیده می‌شد)، بارها ترتیبات مراسم خاکسپاری خود و تشریفاتی که باید در این مراسم رعایت شود را طی سال‌های گذشته و اخیر مورد بررسی قرار داده و حتی با مسوولان بخش تشریفات کاخ باکینگهام در این خصوص جلسات متعددی داشته‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه ایندیپندنت، ترتیبات مربوط به خاکسپاری دوک سال‌هاست برنامه‌ریزی شده و کارکنان دربار به‌طور منظم با مشورت شخص او و ملکه، آن را به‌روز کرده و مورد بازبینی قرار داده‌اند. جای تعجب نیست اینک عناصر عمومی این برنامه را به علت کرونا نتوان اجرا کرد. یک مفسر سلطنتی گفت به دلیل کرونا کل مراسم ممکن است به‌صورت خصوصی و عمدتا پشت دیوارهای قلعه ویندزور برگزار شود. به گفته این مفسر، این تغییر برنامه به احتمال زیاد مورد تأیید خود دوک (فیلیپ) قبل از مرگ وی بوده است.
جو لیتل، سردبیر مجله مجستی، به خبرگزاری پرس اسوسیشن گفت: «واضح است که [کاخ باکینگهام] برای یک مراسم خاکسپاری با در نظر گرفتن کرونا، برنامه‌ریزی کرده است و من می‌دانم مراسم خاکسپاری فیلیپ در مقایسه با آنچه برای همسرش برگزار خواهد شد، بسیار مختصرتر خواهد بود. مراسم عمدتا پشت دیوارهای قلعه وینزور خواهد بود و ما به هیچ‌وجه نمی‌توانیم بسیاری از بخش‌های آن را ببینیم.»
اکنون تصور می‌شود تمرکز مراسم صرفا بر قلعه ویندزور باشد. هیچ تشییع‌جنازه نظامی در لندن یا ویندزور برنامه‌ریزی نشده است و حضور سنگین نیروهای مسلح دیگر ضروری نخواهد بود. انتظار می‌رود این مراسم با پخش زنده تلویزیونی از کلیسای سنت جورج، در قلعه ویندزور برگزار شود.
انگلیس هم‌اینک در حال اجرای  سومین قرنطینه ملی است و بنا بر محدودیت‌های موجود، تجمع حداکثر ۳۰نفر برای مراسم خاکسپاری قانونی است. دستورالعمل‌های دولت حاضران را تشویق می‌کند تا اگر از یک خانواده نیستند، فاصله اجتماعی را حفظ کنند؛ بنابراین ممکن است ملکه که البته واکسن دوم خود را ماه گذشته دریافت کرد، فرزندان و سایر اقوام حاضر در مراسم مجبور باشند ماسک به صورت بزنند تا خطر انتقال ویروس را به حداقل برسانند. به این ترتیب، رهبران جهان، نمایندگان کشورهای مشترک‌المنافع، پادشاهان و شاهزاد‌گان دیگر کشورها، سیاستمداران و فرماندهان نظامی که نامشان قبلا در لیست مهمانان بودند، دیگر در این مراسم شرکت نخواهند کرد. همچنین، مراسمی برای عامه مردم به منظور دیدن تابوت، مانند آنچه در سال ۲۰۰۲ برای ملکه مادر انجام شد، در کار نخواهد بود.
 مسوول خاکسپاری اعضای دربار سلطنتی کیست؟
مسوول برگزاری مراسم تشییع شاهزاده فیلیپ، لرد چمبرلین بارون پارکر از مینسمی‌یر است که بر اجرای مراسم نظارت خواهد داشت تا اطمینان حاصل کند همه کارها مطابق یک برنامه زمانی دقیق اجرا شود. بارون پارکر که پیش از این، رئیس اداره اطلاعات داخلی بریتانیا، ام‌آی۵ بوده است، ابتدای آوریل مسوولیت مراسم خاکسپاری را به عهده گرفت.
 مراسمی که چند هفته طول می‌کشد
پس از تأیید ملکه که همراه با فرزندان و نوه‌های خود اکنون به عزاداری برای بزرگ خاندان خود مشغولند، اجرای مراسم فورت بریج که احتمالا چند هفته طول می‌کشد، آغاز خواهد شد. ملاقات‌های رسمی ملکه که اکثر آنها در حال حاضر به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، در این مدت ادامه خواهد داشت. اما برخی به صلاحدید خود ملکه به تعویق می‌افتد یا لغو خواهد شد. سوگواری انواع مختلفی دارد، اما نوع سلطنتی آن، شامل پوشیدن لباس سیاه و همچنین استفاده خانواده سلطنتی و نمایندگان ملکه در بریتانیا و خارج از بریتانیا از کاغذ نوشتاری با لبه سیاه است. پادشاه اختیار دارد به جای آن، یک عزاداری خانوادگی را انتخاب کند. در سوگ ملکه مادر، خانواده سلطنتی چنین مراسمی را برگزار کرد. در این مورد، از کاغذ نوشتاری لبه سیاه استفاده نمی‌شود و عزاداری خانوادگی اغلب کوتاه‌تر از عزاداری سلطنتی است.




برنامه سری خاکسپاری ملکه
نکته جالب توجه این‌که برنامه سری خاکسپاری ملکه الیزابت در انگلیس و تشریفات گسترده‌ای که برای آن در نظر گرفته است، از حدود نیم قرن قبل تدوین شده است. ایندیپندنت در این خصوص تاکید کرده است عزای عمومی برای ملکه الیزابت دوم که طولانی‌ترین حاکم طول تاریخ بریتانیاست بسیار مفصل خواهد بود. از قرار معلوم بانک‌ها و بازار بورس لندن تعطیل خواهند شد و بی‌بی‌سی تمام برنامه‌های طنز خود را به احترام ملکه معلق خواهد کرد. این رویه برای مرگ یکی از اعضای ارشد خاندان سلطنتی کمی متفاوت است. این افراد شامل شاهزاده ادوارد، سوفی، کنتس وسکس، کیت میدلتون، شاهزاده ویلیام، شاهزاده چارلز، کامیلا، دوشس کورنوال و شاهدخت آن می‌شود. معمولا اول از همه نخست وزیر توسط لرد چمبرلین (ارشدترین مامور خاندان سلطنتی) از این خبر ( مرگ ملکه) مطلع خواهد شد. بعد به طور تاریخی، پیش از سایر رسانه‌ها، به بی‌بی‌سی درباره مرگ در خاندان سلطنتی خبر داده می‌شود. البته طی سال‌های اخیر اخبار عمده معمولا به آژانسی خبری مانند پرس اسوسیشن داده می‌شود تا کل دنیا از ماجرا به طور همزمان باخبر شوند. اگر یکی از اعضای خاندان سلطنتی شب هنگام درگذرد، خبر مگر او ساعت ۸صبح به وقت لندن پخش خواهد شد. در مرگ یکی از اعضای خاندان سلطنتی( در مورد اخیر شاهزاده فیلیپ)،نمایندگان مجلس هم بازوبند سیاه می‌بندند. سایر مواردی که از طرف انجمن ملی ماموران مدنی اعلام شده شامل لغو و برنامه‌ریزی مجدد تمام مراسم، نیمه افراشته شدن پرچم‌ها، سکوت و تعیین محل‌هایی مشخص برای قرار دادن حلقه‌های گل از طرف مردم است. دوران عزاداری خاندان سلطنتی ممکن است تا ۳۰روز دیگر ادامه یابد که طی آن وظایف خاندان سلطنتی معلق خواهد شد. هر چند ملکه می‌تواند جلسات و ملاقات‌های خود را در شرایطی که صلاح می‌داند، برگزار کند.