آشیانه مهر

آشیانه مهر

یادداشت: مهدی توکلیان روزنامه‌نگار


فردا که هلال ماه در آسمان سرک می‌کشد می‌فهمم به یک مهمانی دعوت شده‌ام؛ همان مهمانی نازپرورده‌ام که میزبانم، آفرینشم را به خودش تبریک گفته و ملائک را به سجده‌ام فرمان داده‌است. مهمانی هستم که پس از هبوط؛ خلیفه میزبان در زمین شدم و جسم خاکی‌ام هم نشانه‌ای برای قدرت میزبان شد.
 میزبانی‌ام که در زمین فرود آمدم، خاک را چنگ زدم و در کوره راه هبوط و حیرت سرگردان شدم، اما خود میزبان کلمات بازگشت را به زبانم جاری کرد و چراغ هدایتش را فرستاد تا گم نشوم و جهان با همه عمق و وسعتش اگر مهمان حضور من نبود، چه معنایی می‌توانست داشته‌باشد؟!
 همه چیز برای من خلق شد اما خود من برای میزبان و الان بهترین فرصت برای این است که سری به خودبزنم.  میزبان، ماهی نو با شوقی جدید هر سال خلق می‌کند و با شوقی جدید متولد می‌شود تا زیر باران رحمتش خیس محبت بشوم تا به کرانه کرامت جاودانش غرق در شادی بشوم. نشانی باریک و سفید بر سیاهی شب به عنوان کارت دعوتی از سوی میزبان می‌آید تا همه «سن»هاو جنس‌ها و انسان‌ها را دعوت کند. و در این پیرایش عظیم، مهمان جرات جوانه زدن پیدا می‌کند و بهترین فرصت فراهم می‌شودتا لبخندی چروک خورده با چشم‌های رسوب کرده و فرصت‌های از دست رفته اصلاح شود. و امشب اولین شبی است که هلال ایمنی از آفت‌ها و سلامت از زشتی‌ها در آسمان جولان می‌دهد. هلال نیک بختی که در آن شوربختی نیست و امشب از لب تاقچه عادت پایین آمده‌است... .
هلال امشب ؛ هلال ایمنی و ایمان و نعمت و احسان و سلامت و سلام است و من از خشنودترین انسان‌هایی هستم که این هلال بر آن طلوع کرده. خدا کند از منزه‌ترین افرادی باشم که به این هلال نگاه کردم. از هلال امشب این نوید می‌آید که از تمام کرده‌هایی که پشیمانم و شرمسار، بخشیده می‌شوم به شرط این‌که دوباره تکرارشان نکنم. امشب یک نشانی در آسمان آمده تا از خدا بخواهم من را سزاوار کرامتی کند که به دوست‌ها و اولیای خودش وعده داده، از او بخواهم تا مرا به رحمتش در زمره بندگانی قرار دهد که استحقاق درجات رفیع در پیشگاهش را دارند. خدایا تو را به حق این شب عزیز من را از انحراف حیرت دور کن.  خدایا کاری کن تا زیر پرچم یکرنگ صداقت فریاد برائت از گناه را سر بدهم.  صورت روی و رخ رنگی مدار نباشم.  خدایا کمکم کن تا در جاده‌های رنگ و ریا از دره صداقت عبور کنم. خدایا کمکم کن تا با داس صداقت خوشه‌های ریا را از مزرعه دلم بچینم، در ستایشت کوتاهی نکنم، در دینت تردید نکنم،  خدایا کمکم کن به حرمت خودت و این ماه بی‌توجهی نکنم و از دشمنت فریب نخورم و من را از شیطان رانده‌شده دورم کن. خدایا کمکم کن اعمالم نذر فریب مردم نشود.  خدایا عنایت کن در این ماه منحرف نشوم.  اگر به پستی گرایش پیدا کردم به راستی استوار شوم.