درگذشت یک بازیگر قدیمی

هوشنگ منصورخاکی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت

درگذشت یک بازیگر قدیمی


خبر درگذشت هوشنگ منصورخاکی، بازیگر پیشکسوت و قدیمی سینمای ایران را اولین‌بار روز دوشنبه در یکی از گروه‌های فضای مجازی خواندیم که خسرو امیرصادقی (بازیگر قدیمی و تهیه‌کننده سینما) آن را منتشر کرده بود. بعدتر برخی خبرگزاری‌های رسمی هم آن را اعلام کردند.
هوشنگ منصور‌خاکی، بازیگر قدیمی سینما بود که در ۷۷ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.
فرزند این بازیگر در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: حدود ۹ ماه بود که پدرم دچار عارضه مغزی شده بود اما این اواخر به کرونا مبتلا شد و متاسفانه ایشان را ساعت ۳ صبح ۳۰ فروردین ماه از دست دادیم.
مراسم تدفین این هنرمند صبح روز گذشته در قطعه هنرمندان برگزار شد اما نسل جوان احتمالا شناختی از منصورخاکی نداشته باشد، چون «او » حدود 10 سال خانه‌نشین بود و بیشتر بازی‌های او مربوط به دهه‌های 50 تا 70 بود.
هوشنگ منصورخاکی که بیشتر با اسم منصورخاکی شناخته می‌شد، در دهه 80 و 90 تنها در دو فیلم حضور داشت؛ یکی صنوبر محصول سال 1380 به کارگردانی مجتبی راعی که بازیگرانی چون حسین محجوب، محمود پاک‌نیت و پریوش نظریه در آن بازی می‌کردند و روایتگر دوران نوجوانی حضرت امام خمینی (ره) بود و یکی هم فیلم ورزشی «بارانداز» محصول سال 1398 به کارگردانی مسعود رشیدی که بازیگرانی چون جعفر دهقان، شیوا خسرومهر و کیانوش گرامی در آن حضور داشتند. بارانداز در واقع آخرین حضور سینمایی منصورخاکی هم بود.
 این بازیگر که 10 خرداد سال ۱۳۲۲ در کرج متولد شد، سال ۱۳۵۰ وارد کار سینما شد و همزمان در رشته ورزش‌های رزمی آن زمان از جمله کشتی‌کج فعال بود.
چندین سال قهرمان شنا بود و در اکثر فیلم‌های اکشن فعالیت داشت. قبل از انقلاب حدود ۱۲ فیلم سینمایی بازی کرد و در سه قسمت سریال تلویزیونی «چنگک» حضور داشت.
بعد از انقلاب نیز در ۲۵ فیلم سینمایی و ۱۲ سریال تلویزیونی بازی کرد. او همچنین یک فیلم هم در کشور مصر به نام «قلب من قدس/ شیر سینا» بازی کرد که فیلمبرداری آن پنج سال به‌طول انجامید ولی هیچ‌گاه در کشور ایران اکران نشد.
او حدود هشت ماه نیز با بیماری پارکینسون و هیدرسفالی مغز مبارزه کرد. چهره منصورخاکی بیشتر مناسب نقش‌های منفی و فیلم‌های اکشن و حادثه‌ای بود، به همین دلیل هم کارگردان‌ها بیشتر از او برای این نقش‌ها و فیلم‌ها بهره می‌گرفتند.
کوسه جنوب (ساموئل خاچیکیان)، زخمه (خسرو ملکان)، دل‌نمک (امیر قویدل)، افعی (محمدرضا اعلامی)، یاران (ناصر مهدی‌پور)، مروارید سیاه (حبیب‌ا... بهمنی و شفیع آقامحمدیان)، دل و دشنه (مسعود جعفری‌جوزانی)، فرار از جهنم (شفیع آقامحمدیان)، توفان شن (جواد شمقدری) و... از جمله آثار زنده‌یاد منصورخاکی بود. روحش شاد و یادش گرامی.
تعداد هنرمندانی که امسال بر اثر ابتلا به کرونا از دنیا رفته‌اند با درگذشت خاکی افزایش یافت. طبق خبرهای رسیده تعداد زیادی از هنرمندان این روزها مشغول بازی در فیلم‌ها و سریال‌ها هستند و این مرگ و میرها نگرانی‌ها را در این خصوص بیشتر کرده است.  برای هنرمندان دیگر کشورمان آرزوی سلامتی داریم.