نسخه Pdf

معمای 5ساله مرگ در باغ

محاکمه هفته

معمای 5ساله مرگ در باغ

پرونده پسر جوان که جسدش در باغی در شهریار پیدا شده بود برای رسیدگی به درخواست دیه از بیت‌المال به دادگاه ارسال شد.
رسیدگی به این پرونده از پنج سال قبل و با کشف جسد پسر جوانی به نام سیاوش در باغی در شهریار آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان می‌داد، پسرجوان خودکشی کرده است. جسد او با دستور قضایی دفن شد اما چند روز بعد پدر و مادر سیاوش با مراجعه به ماموران گفتند: یکی از دوستان پسرمان به ما مراجعه و ادعا کرده سیاوش با مردی به نام فرید اختلاف داشته و آخرین‌بار هم با او درگیر شده بود.
پس از این شکایت ماموران سراغ فرید رفته اما مشخص شد او خانه‌اش در ورامین را به محل نامعلومی ترک کرده است.
ماموران سپس از پسری که ماجرای درگیری را به پدر و مادر سیاوش گفته بود تحقیق کردند که او اظهار کرد: سیاوش و فرید مدتی بود با هم اختلاف و درگیری داشتند. روز حادثه آنها را دیدم که دوباره با هم درگیر شده بودند. میانجیگری کرده و آنها را جدا کردم و روز بعد هم متوجه مرگ سیاوش شدم.
در حالی که هیچ ردی از فرید نبود، پزشکی‌قانونی در گزارش خود اعلام کرد، هیچ ردی از دیگرکشی روی جسد سیاوش وجود نداشته و حتی در خونش آثاری از داروی اعصاب بوده است.
بازپرس جنایی با توجه به شواهد، پرونده را با عنوان خودکشی بست. با اعتراض اولیای‌دم پرونده به شعبه چهارم کیفری رفت که قضات دادگاه هم نظر به خودکشی دادند و در نهایت این نظر در دیوان‌عالی کشور هم مهر تائید خورد.
اولیای‌دم بار دیگر اعتراض‌کرده و خواستار دستگیری فرید به عنوان تنها متهم پرونده شده و گفتند اگر او پیدا نشود، دیه پسرشان باید از بیت‌المال پرداخت شود. این درخواست یک‌بار دیگر در دیوان‌عالی کشور بررسی و این‌بار رای نقض و پرونده برای رسیدگی به درخواست اولیای‌دم به شعبه دوم دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. قرار است به‌زودی به این درخواست رسیدگی شود.
ضمیمه قفسه کتاب