تجربه «پپ» مقابل جوانی «میسون»

من‌سیتی و تاتنهام در فینال جام اتحادیه مقابل 8 هزار تماشاچی

تجربه «پپ» مقابل جوانی «میسون»

 هواداران تاتنهام طی یک هفته گذشته کلی حاشیه و جنجال را پشت سر گذاشته‌اند. اول خبر برگزاری سوپرلیگ اروپا اعلام شد که سفیدهای لندنی هم یکی از 12 تیم جنجالی حاضر در آن لیگ بودند. در بحبوحه انتقادات و فشارها نسبت به برگزاری این لیگ، اعلام شد ژوزه مورینیو از هدایت تاتنهام برکنار شده است. بعد هم به سرعت اعلام شد رایان میسون هدایت این تیم را بر عهده گرفته تا عنوان جوان‌ترین مربی تاریخ لیگ‌برتر انگلیس به نام این مربی 29‌ساله ثبت شود. حالا بعد از این یک هفته عجیب و غریب، تاتنهام امشب در ورزشگاه ومبلی لندن باید به مصاف من‌سیتی برود که این روزها در اوج است.
معمولا در سال‌های گذشته فینال جام اتحادیه در اواخر ماه فوریه یا اوایل مارس برگزار می‌شد، اما امسال زمانش را عقب‌تر انداختند تا امکان حضور تماشاگران در ورزشگاه فراهم باشد. بنا به اعلام مسؤولان برگزاری این مسابقه، حدود 8‌هزار نفر از طرفداران دو تیم امشب در ومبلی حضور دارند. با توجه به تظاهرات اعتراضی طرفداران تیم‌های انگلیسی در شهرهای مختلف در اعتراض به سوپرلیگ، ممکن است این عده از تماشاگران نیز از فرصت حضور در ومبلی استفاده کرده و صدای اعتراض خود را بلند کنند.
این دو تیم در شرایطی به مصاف هم می‌روند که اوضاع‌شان با یکدیگر کاملا متفاوت است. حدود چند ماه پیش که حضور این دو تیم در فینال جام اتحادیه قطعی شد، امتیازهای تاتنهام و من‌سیتی با هم برابر بود اما امروز سیتیزن‌ها با 24 امتیاز بالاتر نسبت به اسپرها در صدر لیگ جزیره هستند و احتمالا تا چند هفته دیگر قهرمانی‌شان را جشن می‌گیرند. از طرف دیگر، در حالی که در این مدت پپ قراردادش را با من‌سیتی برای چند سال دیگر تمدید کرد، دنیل لِوی مالک باشگاه تاتنهام، ژوزه مورینیو را اخراج کرد تا در دوران 20ساله ریاستش بر این باشگاه لندنی، دهمین مربی هم عوض شود.
از طرف دیگر، در دوران 20 ساله لِوی تاتنهام فقط یک جام به دست آورده که آن هم قهرمانی در جام اتحادیه در سال 2008 بود. حالا لِوی برای شکستن این رکورد 13 ساله دست به دامن میسون شده است. تاتنهام طی این سه سال، سه بار به فینال جام‌های مختلف در انگلیس رسیده که در هر سه بازی باخته و حتی یک گل هم به ثمر نرسانده است. آخرین حضور تاتنهام در یک فینال داخلی در فوتبال انگلیس مربوط به سال 2015 بود که مقابل چلسی با هدایت مورینیو شکست خورد. رایان میسون در آن بازی در خط میانی تاتنهام بازی می‌کرد.   
در طرف مقابل، من‌سیتی قرار دارد که شاید قهرمانی در جام اتحادیه کمترین اهمیت را برای پپ گواردیولا داشته باشد. تیم او تا رسیدن به قهرمانی در لیگ جزیره فاصله چندانی ندارد و این هفته هم در لیگ قهرمانان اروپا باید به مصاف پاری‌سن ژرمن برود. از لحاظ افتخارات طی دو دهه اخیر، شرایط دو تیم اصلا قابل مقایسه نیست. سیتیزن‌ها در این مدت 14 جام به دست آورده‌اند که چهار قهرمانی در لیگ جزیره و 5 قهرمانی در جام اتحادیه بخشی از آنهاست. از طرف دیگر، من‌سیتی با هفت قهرمانی در این جام بعد از لیورپول با هشت قهرمانی در رده دوم قرار دارد و بدش هم نمی‌آید در این زمینه هم رکورددار باشد.