روز بیم و امید

رکورد شکنی کرونا و آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا از خبرهای تلخ و شیرین دیروز بود

روز بیم و امید

496، فقط یک عدد سه رقمی نیست که دیروز خبرساز شد. این عدد حکایت غم‌انگیز 496 خانواده است که در شبانه‌روز گذشته، عزیزانی را از دست داده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت در هر ساعت از شبانه‌روز گذشته، 20خانواده داغدار شده‌اند. روز گذشته کرونا پس از حدود 159روز دوباره رکوردی مرگبار از خود به جای گذاشت.‌ آخرین رکورد مرگبار کرونا به بیست و هشتم آبان سال گذشته و زمانی برمی‌گردد که 486نفر از هموطنانمان قربانی کرونا شدند. این روزها در حالی بیشتر شهرهای کشور هنوز از سایه رنگ‌های قرمز و سیاه خارج نشده‌اند که از هر طرف، خبرهای ناخوشایندی از تبعات کرونا به گوش می‌رسد. از یک طرف با تهدید جدیدی به نام ویروس جهش‌یافته هندی روبه‌رو هستیم و از طرف دیگر، وزیر بهداشت کرونا را مهمان ناخوانده‌ای می‌داند که حداقل تا سه سال آینده گرفتارش هستیم و برای مقابله با آن، باید هر شش ماه یکبار واکسن بزنیم. فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران هم 10روز اخیر را سهمگین‌ترین وضعیت کرونایی پایتخت دانسته و از عدم تغییر شرایط تهران حداقل تا 14روز آینده خبر داده است. در بحبوحه اخبار تلخ کرونا اما خبرهای امیدوارکننده‌ای نیز از تلاش محققان کشور برای ساخت واکسن کرونا به گوش می‌رسد. پس از موفقیت‌های اخیر، محققان در ستاد اجرایی امام(ره) که دیروز در گزارشی به آن پرداختیم، باید از موفقیت‌های دانشمندان ایرانی در انستیتوپاستور ایران هم نوشت.

این روزها شاهد افزایش آمار ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در کشور هستیم. کارشناسان حوزه سلامت، هنوز نمی‌توانند برای روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری، پیش‌بینی دقیقی داشته باشند و نمی‌دانند قرار است در روزهای آینده چه تغییراتی در آمار قربانیان کرونا ایجاد شود. اما در چنین شرایطی، این پرسش مطرح است که با
496 قربانی در یک روز، در کدام نقطه از موج چهارم قرار گرفته‌ایم و روزهای آینده چگونه خواهد بود؟ سوالی که بابک عشرتی، اپیدمیولوژیست، پاسخ آن را وابسته می‌داند به کنترل موج چهارمی که در آن گرفتار شده‌ایم و هر روز رکوردهای جدید روی دستمان می‌گذارد. او به ما می‌گوید: «تجربه موج‌های گذشته نشان داده است این روند دو تا چهار هفته ادامه دارد و بعد سیر نزولی به خودش خواهد گرفت.» اما به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، ما تنها با رعایت کامل مسائل بهداشتی و با اعمال محدودیت‌ها می‌توانیم شرایط را کنترل کنیم. آن‌وقت است که اگر زودتر از حالت معمول بتوانیم قله پیک چهارم را پشت سر بگذاریم، افراد مستعد در معرض ویروس قرار نمی‌گیرند، از مرگ افراد جلوگیری می‌شود، بیمارستان‌ها خلوت می‌شود و مراقبت‌ها و خدمات بهتری به افراد بیمار ارائه می‌شود و نهایتا به ما فرصت می‌دهد واکسن بزنیم.
عشرتی معتقد است تا زمان انجام واکسیناسیون عمومی باید حساسیت بیشتری برای رعایت مسائل بهداشتی داشته باشیم تا زودتر از حالت طبیعی، قله را پشت سر بگذاریم و هر روز با آمار  تلخ‌تری از گذشته روبه‌رو نشویم؛ درحالی که تلاش محققان کشور نیز برای دستیابی به واکسن‌های تولید داخل و مشترک با کشورهای دیگر منجر به نتایج قابل توجهی شده است و به نظر می‌رسد تا خرداد واکسن با سرعت بیشتری در اختیار شهروندان قرار گیرد.
 محصول مشترک ایران و کوبا
 دیروز خبرهای خوبی از تولید واکسن در کشور نیز مخابره شد که تحت تاثیر رکوردشکنی دوباره کرونا قرار گرفت. خبرهای خوبی که از به نتیجه رسیدن تلاش ایران و کوبا برای تولید واکسن کرونا حکایت داشت. روز گذشته، وزیر بهداشت از آغاز مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی - کوبایی کرونا گفت؛ واکسنی که با مشارکت انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا درحال طی کردن مراحل تولید است و
در صورت تأیید نهایی، در ایران نیز تولید خواهد شد. آن‌طور که مسؤولان می‌گویند این واکسن در هفت استان ایران و هشت دانشگاه علوم پزشکی شامل مازندران، بابل، اصفهان، یزد، کرمان، هرمزگان، همدان و زنجان مورد مطالعه قرار می‌گیرد.‌   به این ترتیب مجموعا در کل این هفت استان،۲۴هزار داوطلب و در کوبا نیز ۴۴هزار نفر در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن شرکت خواهند کرد.
 درخشان‌ترین واکسن منطقه
محمد مهدی‌گویا، مرد اول مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی اولین نفری بود که دیروز واکسن مشترک ایران و کوبا را دریافت کرد. هنگام تزریق نشانی از نگرانی در چهره‌اش دیده نمی‌شد. لبخند می‌زد؛ لبخندی که بعد از تزریق واکسن و کف زدن حاضران در مراسم، پررنگ‌تر از قبل بر صورتش نشست.
 علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران نیز نفر دومی بود که دیروز این واکسن به او تزریق شد. او پس از تزریق واکسن با اشاره به سابقه درخشان کوبا در همکاری با انستیتو پاستور گفت: «در این واکسن قطعات مختلف ویروس کرونا روی یک قطعه نصب شده و ایمنی‌زایی را بسیار موثرتر می‌کند تا با چندین جهش بتوانیم مقابله کنیم. در ضمن  این واکسن اولین واکسن دنیاست که دوز یادآور خودش را همراه دارد.»
وی درباره دوز یادآور توضیح داد: «اکنون فایزر و شرکت‌های دیگر شروع به این کار کرده‌اند، اما این اولین واکسن دنیاست که یادآور خودش را همراه دارد و افرادی که قبلا واکسن گرفته‌اند یادآوری واکسن می‌تواند چند برابر سیستم ایمنی را تحریک کند و کارآمدی بسیار بالایی خواهد داشت.»
بیگلری گفت: «یکی از دلایل همکاری با شرکت کوبایی برای تولید واکسن علاوه بر مشخصات فنی خوب واکسن، این است که به عنوان نزدیک‌ترین موسسه‌ای که با ایران کار کرده طی ۲۰ سال گذشته همکاری بسیار نزدیکی داشته و باید گفت واکسن هپاتیت، ما حاصل این همکاری است.» وی اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌شود بتوانیم در دهه دوم یا سوم خرداد جمع‌بندی داشته باشیم و با نتایجی که می‌گیریم بتوانیم وارد واکسیناسیون عمومی با این واکسن شویم.»
 بیگلری امیدوار است تا خاطره خوش میلیون‌ها ایرانی از تزریق واکسن‌های موسسه پاستور این‌بار و در قالب واکسن کرونا و در ایمن‌ترین شکل ممکن برای مردم تکرار شود.
سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز در حاشیه این مراسم با اشاره به اقدامات انجام شده کشور در زمینه ساخت و تولید واکسن کرونا گفت: «قطار تولید واکسن کرونا در کشور راه افتاده و هیچ ترمزی برای آن نیست؛ چنان‌که یکی از بهترین، موثرترین و پویاترین نوع واکسن‌های جهان را در انستیتو پاستور ایران می‌بینیم.» نمکی که معتقد است ایران درخشان‌ترین کشور در عرصه تولید واکسن کووید-19 در منطقه است، ادامه داد: «ما با شش پلتفرم متفاوت در کشور کار می‌کنیم که هر شش تا هم دارند به نتیجه می‌رسند که یکی از بهترین‌های آن کار بزرگی است که انستیتو پاستور انجام داده است.» او از واکسن تولید بنیاد برکت هم به عنوان دیگر محصول درخشان ایرانی نام می‌برد.
 آغاز فاز دوم واکسیناسیون در کشور
اما به موازات تلاش دانشمندان ایرانی برای ارائه واکسن‌های ایرانی و فارغ از همه رکوردها و رونمایی‌های شیرین از واکسن‌های تولید داخل، فاز اول واکسیناسیون در ایران که از بهمن سال گذشته آغاز شده بود به اتمام رسید و فاز دوم واکسیناسیون با تزریق واکسن به سالمندان بالای
80 سال آغاز شد. از فردا، چهارشنبه، سامانه واکسیناسیون کرونا در ایران رونمایی می‌شود تا بدون نیاز به حضور در مراکز بهداشت، اطلاعات افراد ثبت و نوبت تزریق واکسن رایگان در شبکه بهداشتی کشور، از طریق پیامک به آنها اعلام شود. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا دراین باره گفت: «تحت هیچ شرایطی، نیاز به مراجعه حضوری افراد به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت‌نام واکسیناسیون فاز دوم نیست. تنها لازم است افراد در سامانه واکسیناسیون کرونا، به نشانی salamat.gov.ir اطلاعات خودشان را ثبت کنند.»