«ماه‌دستان»  برای ایرانیان خارج از کشور

«ماه‌دستان» برای ایرانیان خارج از کشور


گروه معارف و اندیشه‌های اسلامی با ویژه‌برنامه «ماه‌دستان» از شبکه جهانی جام‌جم مهمان خانه‌های هموطنان در خارج کشور و فارسی‌زبانان سراسر جهان شده است. این برنامه به‌صورت زنده و مستقیم هر شب به وقت اذان اروپای مرکزی(وین) از پردیس تئاتر تهران در فرهنگسرای خاوران تقدیم فارسی زبانان و هموطنان می‌شود.
محمدمهدی ملک‌قاسمی، مدیرگروه معارف و اندیشه‌های اسلامی شبکه جام‌جم درباره ماه‌دستان گفت: این برنامه هر روز با یک آیه قرآنی یا یک حدیث شروع می‌شود که در ادامه محور موضوع برنامه خواهد بود؛ موضوعاتی اخلاقی و انسانی درراستای ایجاد همدلی و نزدیکی، همراه با احساس یگانگی با ایرانیان داخل و خارج کشور و به تعداد روزهای ماه مبارک رمضان این صفات و ویژگیها انتخاب‌شده و در برنامه مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
ملک‌قاسمی ادامه داد: گفت‌وگو با مهمانان برجسته ازجمله نیکوکاران، قهرمانان کادردرمان، افراد برجسته و قاریان قرآن متخصص، افغان‌های موفق ساکن ایران،کارآفرینان و زندگی اشخاص با سوژه‌های شنیدنی و پندآموز که در یک فضای دوستانه خلق می‌شود.
وی افزود: در این برنامه، نمایشی روایت‌گونه با محوریت موضوع برنامه توسط کارگاه نمایش ماه‌دستان پردیس تئاتر تهران نقش‌آفرینی کرده و سپس با حضور کارشناس برنامه دکتر حسین اقبالی‌نسب(روان‌شناس) درباره آن بحث و گفت‌وگو می‌شود.
او تاکید کرد: پخش موسیقی زنده توسط گروه‌های نام‌آشنا، متناسب با حال‌وهوای موضوع آن شب برنامه از دیگر قسمت‌های برنامه ماه‌دستان است که طرفداران خاص خود را داشته و بر حال‌وهوای شاد برنامه می‌افزاید.
 مخاطبان ایرانی خارج کشور از حال‌وهوای روزهای ماه مبارک رمضان، خاطرات رمضانی در ایران، تجربیات کودکان روزه‌اولی خود، برگزاری مراسم ویژه افطار و سحر در خارج از کشور، انواع غذاهای محلی افطار در هر کشور یا شهر محب سکونت خود و... میگویند و با ارسال عکس و فیلم از اقصی‌نقاط جهان از این طریق با برنامه همراه هستند.
در بخشی از برنامه، نقاشان نامی و هنرمندان ارزشی کشور که با خلق آثار خود موزه‌ای از آثار زیبا درست کردهاند و به نفع زندانیان نیازمند خارج از کشور در روز عید سعید فطر از آن رونمایی خواهد شد به هنرنمایی خواهند پرداخت.
بخش‌های ضبطی برنامه ازجمله گزارش‌های مردمی از حال‌وهوای ماه رمضان در سطح شهرهای مختلف کشور، متناسب با موضوع برنامه، استفاده از کلام دکتر انوشه، در قالب یک آیتم چهاردقیقه‌ای و کلیپ‌های جذاب از دیگر بخشهای ویژه برنامه ماه‌دستان است.