نمایش سنت‌های بومی و محلی زنجان در «خانه‌آقاجان»

نمایش سنت‌های بومی و محلی زنجان در «خانه‌آقاجان»

تهیه‌کننده سریال خانه‌آقاجان گفت: سوژه‌های سریال‌سازی با محوریت تهران تکراری شده‌اند ولی سوژه‌ها و موضوعات بکر و کار نشده در شهرستان‌ها به وفور وجود دارند که می‌توانند دستمایه ساخت آثار نمایشی فاخر شوند.
به گزارش جام‌جم، حاتم معصومی با اشاره به پخش همزمان سریال خانه‌آقاجان از سیمای مرکز زنجان و شبکه شما افزود: نازی حیدری جزو فیلمنامه‌نویسان کار بلد است و زمانی که طرح خانه‌آقاجان را خواندم، متوجه شدم همان طرحی است که می‌توانم در یک سریال به آن بپردازم.
وی تاکیدکرد: طرح اولیه سریال به فرهنگ و سنت‌های بومی و محلی زنجان می‌پرداخت و در عین سنتی بودن کاملا به‌روز بود و قابلیت پخش از شبکه‌های سراسری را داشت که همین موضوع برایم جذابیت بیشتری ایجاد می‌کرد.
تهیه‌کننده و کارگردان خانه‌آقاجان درباره چالش‌های ساخت یک سریال توسط دو کارگردان گفت: من و علی حسن‌زاده در کنار یکدیگر این سریال را ساختیم و با این‌که نگاه متفاوتی با هم داشتیم اما توانستیم در نهایت به جمع‌بندی مشترکی برسیم و نتیجه، کاری حرفه‌ای و قابل‌دفاع شده‌است؛ به عبارتی همفکری و تمرکز روی فیلمنامه و بازی بازیگران سبب شد با چالش خاصی در ساخت مجموعه مواجه نشویم.
وی ادامه داد: در این سریال از پنج بازیگر مشهور استفاده کردیم هر چند بهره‌بردن صرف از بازیگران چهره هدف تیم سازنده نبود بلکه دنبال کسانی بودیم توانایی ایفای نقش‌های مورد نظر را داشته‌باشند و در حقیقت آن شخصیت را زندگی کنند؛ برای این منظور از بین گزینه‌های مختلف به تیم فعلی بازیگران رسیدیم. برای مثال برای نقش «آقاجان» که آتش تقی‌پور آن را ایفا کرده، از بین 25گزینه به او رسیدیم.
معصومی با اشاره به استقبال مخاطبان رسانه‌ملی به ویژه در استان زنجان از سریال خانه‌آقاجان عنوان کرد: در این مجموعه به فرهنگ و صنعت گردشگری استان زنجان نیز توجهی ویژه‌ داشتیم.
تهیه‌کننده این سریال تلویزیونی افزود: در طول ساخت مجموعه، بازدیدهای آقایان عباس فاطمی، رئیس‌مرکز سیمای استان‌ها و محسن لطیفی، مدیرکل مرکز زنجان همچنین الیاسی، معاون‌سیمای مرکز و تاکید مدیریت عالی معاونت برای پرداخت به موضوعات بومی و فرهنگ غنی استانی، در کنار اهتمام به ارتقای کیفی سریال و تامین امکانات و تجهیزات موردنیاز، موجب دلگرمی تیم تولید شد.
وی تصریح کرد: از جمله موضوعات بومی که در این سریال به آن پرداخته شده هنر ملیله است، هنری که در استان زنجان مورد توجه بوده و استادان بنام و مشهوری در این حوزه فعال بوده و هستند.
معصومی لوکیشن‌های متعدد برای تصویربرداری سکان‌های مختلف سریال خانه‌آقاجان را مورد توجه قرار داد و گفت: از جمله این لوکیشن‌ها می‌توان به مراکز گردشگری زنجان اشاره کرد که به اقتضای فیلمنامه سعی در معرفی آنها داشتیم.
تهیه‌کننده این سریال درباره اهداف ساخت این کار تلویزیونی یادآورشد: این مجموعه قصد دارد زندگی خانواده‌ای را که حامی یکدیگر هستند، به نمایش بگذارد همچنین به مخاطبان می‌گوییم پس از دوران کرونا از استان زنجان بازدید کنند و این خطه زیبای کشورمان را بهتر بشناسند.
وی درباره لزوم حمایت معاونت استان‌ها از ساخت سریال در استان‌های مختلف گفت: معاونت در سال‌های اخیر برای ساخت سریال در استان‌های مختلف اقدامات گسترده‌ای انجام داده که جای تجلیل دارد هر چند لازم است بیش از اینها به ظرفیت استان‌ها و توانمندی هنرمندان در اقصی نقاط کشور اعتماد شود؛ بنابراین انتظار داریم بودجه بیشتری در اختیار مراکز برای ساخت مجموعه‌های بلند داستانی قرار بگیرد.
معصومی تصریح کرد: ساخت مجموعه‌های نمایشی در استان‌ها فرصتی کم نظیر برای بهتر دیده شدن چهارگوشه ایران و نمایش تصویری شفاف و واقعی از هنر، فرهنگ، صنعت و ظرفیت‌های اجتماعی شهرها و روستاهای مختلف کشورمان است به خصوص این‌که این سریال‌ها از شبکه‌های سراسری هم پخش می‌شوند و مخاطبان ملی دارند.