بازداشت 7 عضو بریگاد سرخ در فرانسه

بازداشت 7 عضو بریگاد سرخ در فرانسه


کاخ الیزه در بیانیه‌ای خبر داد هفت عضو سابق ایتالیایی «بریگاد سرخ» در فرانسه بازداشت شدند.گروه بریگاد سرخ که به عنوان یک سازمان چپگرای افراطی شناخته می‌شود، در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ میلادی در ایتالیا فعالیت می‌کرد.
به گزارش یورونیوز، در بیانیه کاخ الیزه آمده است پیشتر ایتالیا خواستار بازداشت 10عضو ایتالیایی بریگاد سرخ به اتهام اقدامات تروریستی شده بود. بر اساس این بیانیه، پلیس فرانسه در جست‌وجوی سه مظنون دیگری است که هنگام عملیات مأموران در خانه نبوده‌اند. خبرگزاری فرانسه در گزارش خود اعلام کرده بازداشت این 10نفر با موافقت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه انجام شده است. در بیانیه کاخ الیزه آمده بازداشت این مظنونان پس از مذاکرات دوجانبه میان ایتالیا و مقام‌های قضایی فرانسه صورت گرفته است. با این حال، کاخ الیزه به هویت افراد بازداشت شده و اقدامات آنان اشاره نکرده است.
اقدامات تروریستی دستگیرشدگان به دهه‌های ۷۰ و ۸۰ بازمی‌گردد، زمانی که ایتالیا با حملات مسلحانه و آدم‌ربایی توسط بریگاد‌سرخ مواجه بوده است. این سازمان به عنوان مسؤول شماری از ترورهای سیاسی در آن دوران از جمله قتل آلدو مورو، نخست‌وزیر ایتالیا در سال ۱۹۷۸ شناخته می‌شود. اعضای بریگاد‌سرخ با هدف برقراری حکومت انقلابی و خارج کردن ایتالیا از پیمان ناتو به مبارزه مسلحانه روی آوردند. به گزارش روزنامه ایتالیایی کوریره دلاسرا، وزرای دادگستری ایتالیا و فرانسه در دیدار خود در تاریخ ۹ آوریل با یکدیگر در این زمینه گفت‌وگو کرده بودند. این روزنامه نوشت مارتا کارتابیا، وزیر دادگستری ایتالیا در این دیدار به طور رسمی درخواست استرداد اعضای بریگاد سرخ را از فرانسه کرده بود.
با این حال ژرار دارمنن، وزیر کشور فرانسه در واکنش به بازداشت هفت عضو ایتالیایی بریگاد‌سرخ گفت تصمیم‌گیری در مورد استرداد این افراد به ایتالیا به عهده دادگاه فرانسه است. از سوی دیگر، وکیل پنج نفر از هفت عضو سابق بریگاد سرخ که بازداشت شده‌اند، این اقدام را خیانت به فرانسه دانست، زیرا به گفته او، آنها در این کشور پناهنده بوده‌اند. ایتالیا از اقدام فرانسه در بازداشت اعضای گروه افراطی خود استقبال کرده است. لوئیجی دی مایو، وزیر خارجه ایتالیا روز چهارشنبه در پیامی در صفحه فیس‌بوک خود با استقبال از تصمیم فرانسه، در پیامی در فیس‌بوک نوشت: «ما نمی‌توانیم از مسؤولیت‌های خود، دردی که ایجاد کرده‌ایم، آسیبی که زده‌ایم، شانه خالی کنیم.»
پناهنده شدن و اقامت اعضای این گروه افراطی ایتالیایی در فرانسه، همواره موضوع اختلاف میان پاریس و رم بوده است و تصمیم تازه دولت مکرون گاهی در جهت رفع این اختلاف قدیمی ارزیابی می‌شود.