مرور و عبور

مرور و عبور

۹ اردیبهشت

کار خونین ایستوود بر پرده سینما
فیلم جدید کلینت ایستوود به‌زودی اکران عمومی می‌شود

نام این فیلم «کار خونین» است که قصه‌ای دلهره‌آور و اسرارآمیز دارد. فیلم براساس قصه کتاب مایکل کانلی ساخته شده‌است. این کتاب هنگام انتشار جزو آثار پرفروش هفته بود. ایستوود فیلم را تهیه، بازی و کارگردانی کرده‌است. فیلمنامه را بریان هلنگد نوشته که قبل از این برای فیلم محرمانه لس‌آنجلس اسکار بهترین فیلمنامه را دریافت کرد. (صفحه 3)


بهبود روابط طالبان با آمریکا
یکی از سخنگویان گروه طالبان اعلام کرد: روابط این گروه با آمریکا در حال بهبود است. مولوی عبدالحی مطمئن، سخنگوی ارشد ملاعمر در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه گفت: به‌دنبال تغییر دولت در آمریکا روابط این گروه با دولت جدید این کشور رو به بهبود است. وی همچنین درباره سفر سه دیپلمات آمریکایی به افغانستان گفت: این دیپلمات‌ها با وکیل احمد متوکل درباره روابط آمریکا و طالبان همچنین مساله اسامه بن لادن گفت‌وگو کردند. این در حالی است که ویلیام بی‌میلام، سفیر آمریکا در پاکستان پیشتر هرگونه تماس دیپلمات‌های این کشور با مقامات گروه طالبان درباره مسائل سیاسی افغانستان و اسامه بن لادن را رد کرده بود. (صفحه 16)



هواپیماربایان در دادگاه

نهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات 18 نفر از متهمان پرونده هواپیماربایی خط هوایی اهواز - بندرعباس در شعبه 20 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی محمد موحدی برگزار شد. در ابتدای این جلسه سیدعلیرضا سیدابراهیمی، مهماندار هواپیما شکایت خود را مطرح کرد و با تشریح حادثه روز 23 آبان سال 79 گفت: یک تیر به کتف و دو ضربه چاقو به سر من اصابت کرده که روی دستگاه عصبی‌ام تاثیر گذاشته و سردردهای شدید دارم.قاضی موحدی در این جلسه گفت: تعداد متهمان اصلی 23 نفر است که پنج نفر آنها صغیر و واجد شرایط محاکمه و  تفهیم نیستند. (صفحه 14)




۱۰ اردیبهشت

ترانه مقابل دوربین
فیلمبرداری فیلم «من ترانه پانزده سال دارم» ساخته رسول صدرعاملی به پایان رسید و تدوین آن توسط مهرزاد مینویی آغاز شده‌است.
این فیلم مانند فیلم «دختری با کفش‌های کتانی» مضمونی اجتماعی دارد و به مسائل پیرامون دختران نوجوان می‌پردازند. فیلمنامه من ترانه پانزده سال دارم را کامبوزیا پرتویی و صدرعاملی نوشته‌اند. حسین محجوب، مهتاب‌ نصیر‌پور و ترانه علیدوستی بازیگران اصلی این فیلم هستند. (صفحه 3)



انستیتو رازی واکسن وارد می‌کند
معاون امور هماهنگی وزارت بهداشت اذعان کرد: انستیتو رازی در تولید واکسن فلج اطفال با مشکل روبه‌رو شده و مقدار واکسن مورد نیاز را از خارج وارد می‌کند.
پس از گذشت چند ماه از درج گزارش جام‌جم مبنی بر کمبود واکسن فلج اطفال و تکذیب وزارت بهداشت دکتر محمد سیاری در گفت‌و‌گو با جام‌جم از مشکل تهیه این واکسن توسط انستیتو رازی خبر داد.
(صفحه 13)


نگرانی الهه کولایی از قبولی دختران در دانشگاه
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: روند افزایش میزان قبولی دختران در دانشگاه‌‌ها نگران‌کننده است و موجب برهم خوردن تعادل در جامعه می‌شود. وی در این باره گفت: طی چهار سال گذشته روند قبولی دختران در دانشگاه‌‌ها سیر صعودی داشته و اکنون بیش از 60درصد قبول‌شدگان دانشگاه‌ها دختر هستند که این در آینده نزدیک نوعی دگرگونی در ساختار اجتماعی و جنسی نیروی کار در جامعه خواهد شد. (صفحه 16)
ضمیمه نوجوانه