هوای پاک و بدون ویروس رابا سامع تجربه کن

شرکت صنایع الکترونیک سامع دستگاه ویژه‌ای را برای ازبین‌بردن ویروس‌ها و قارچ های موجود در هوا ارائه کرده که در دوران همه‌گیری کووید-19 کاربرد زیادی دارد

هوای پاک و بدون ویروس رابا سامع تجربه کن

کرونا از اسفند سال 98 زندگی همه ما را دگرگون کرده‏است و دغدغه‎های فراوانی به روند زندگی روزمره‌مان افزوده است. در این بین هر بار خبرهای متفاوتی از تحقیقات و پژوهش‏ها به گوش می‏رسد که ممکن است مدتی بعد تغییر کرده یا اصلاح شود. اما چیزی که تا به امروز مسلم و قطعی است این است که ویروس از طریق ذرات آلوده‎ای که هنگام سرفه، عطسه و صحبت افراد به بیرون پرتاب می‏شود می‎تواند تا مدتی در هوا بماند و باعث آلودگی در محیط‎های بسته و در نتیجه انتقال بیماری به افراد مختلف بشود. شرکت «صنایع الکترونیک سامع» با توجه به این موضوع دستگاهی مجهز به لامپ تابنده پرتوی فرا بنفش (UV-C) تولید کرده‏است که می‎تواند هوایی که در محیط‏های بسته جریان دارد را ضدعفونی کند و ویروس‌ها، قارچ‌ها و باکتری‎های موجود در هوا را از بین ببرد. این سیستم تا پیش از این در اتاق‎های عمل بیمارستان‎ها به کار می‎‏رفته اما شرکت صنایع الکترونیک سامع با تغییراتی که در نحوه ساخت آن ایجاد کرده توانسته آن را برای محیط‎های بسته مثل مراکز درمانی و دفاتر اداری، بانک‏ها و باشگاه‎های ورزشی و رستوران‏ها و مراکز تجاری و حتی مترو و وسایل حمل‏و‏نقل عمومی قابل استفاده کند.

شرکت «صنایع الکترونیک سامع» از سال 82 در زمینه طراحی و تولید تجهیزات الکترونیکی و هوشمندسازی ترافیک فعالیت کرده و اولین تولید‏کننده ایرانی در این حوزه به حساب می‎آید که اکنون بیش از 70درصد سهم بازار کشور در این حوزه را در اختیار دارد.محصولات این شرکت اکنون به تمام استان‎های ایران عرضه و به کشور های همسایه هم صادر شده است.  «سامع عباسی» مدیرعامل شرکت صنایع الکترونیک سامع می‌گوید : «با توجه به نیاز تازه‎ای که با فراگیری ویروس کووید-19 در جامعه ایجاد شد تصمیم گرفتیم در حیطه کاری خودمان گره‌ای از مشکلات ایجاد شده، باز کنیم.»
دستگاه ضدعفونی‌کننده هوا
چطور کار می‌کند؟
دستگاه تابنده پرتوهای فرابنفش، قوی‌ترین و موثرترین وسیله برای از بین بردن ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و کنترل عفونت‌های بیمارستانی است. برخلاف اغلب ضدعفونی‌کننده‌ها، اشعه فرابنفش، میکروارگانیسم‌ها را به‌وسیله اثر متقابل شیمیایی غیرفعال نمی‌کند بلکه آنها را از طریق جذب نور توسط خودشان بی‌اثر کرده و باعث واکنش فتوشیمیایی می‌شود. اشعه مذکور، مواد مولکولی ضروری برای عامل سلولی را تغییر می‌دهد و چون اشعه فرابنفش در دیواره سلولی میکروارگانیسم‌ها نفوذ می‌کند، اسیدهای نوکلئیک و دیگر مواد سلولی حیاتی به وسیله آن، تحت تاثیر قرار می‌گیرند. در نتیجه سلول‌هایی که در معرض این پرتوها قرار گرفته‌اند صدمه دیده و نابود می‌شوند. در دستگاه ضدعفونی‌کننده هوا سه بخش مهم وجود دارد که کیفیت عملکرد ویروس‎زدایی به آنها بستگی دارد. این سه بخش عبارتند از:
کربن فعال (Active): این فیلتر توانایی جذب بوهای نامطبوع و بیش از 3000 نوع از ترکیبات مضر گازی را داشته و نقش مهمی در جذب عوامل شیمیایی دارد.
فیلتر هپا (HEPA): قابلیت جذب انواع باکتری‌ها، ویروس‌ها و ذرات گرد و خاک معلق در هوا تا قطر 3/0 میکرون را دارد و تقریبا تمام ذرات معلق از هوایی که تنفس می‌شود، را تصفیه می‏کند. فیلتر هپا از قوی‏ترین و موثرترین فیلترهای موجود در دستگاه هواست و تقریبا بیش از 97/99 درصد از ذرات آلاینده معلق در هوا را از بین می‌برد.
لامپ فرابنفش (UVC): در دستگاه تصفیه هوا، با تابش اشعه فرابنفش با خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بالا از بین برنده میکرو ارگانیسم‌های موجود در هوا نظیر باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هاست. لامپ فرابنفش با تابش در فرکانس خاصی باعث شکسته‌شدن آران‌ای ویروس کرونا و در سایر موارد موجب نابودی دی‌ان‌ای باکتری‌ها شده و در نهایت موجب از بین رفتن آنها می شود.
عملکرد دستگاه ازبین برنده
ویروس کرونا
عملکرد دستگاه ازبین برنده ویروس کرونا ساخت شرکت سامع به گونه‏ای است که هوای محیط را پس از گذراندن از فیلتر نانو به داخل مخزن لامپ UVC برده و کلیه باکتری‌ها و ویروس‌ها و قارچ‌های معلق در هوا براثر تابش اشعه پس از گذشت زمان مشخص و محاسبه شده از بین رفته و سپس از فیلترهای هپا و کربن فعال گذشته و به صورت استریل خارج می‌گردد.
پیچیدگی‌های اداری، مانع تولید است
مدیرعامل شرکت صنعت الکترونیک سامع می‏گوید: «در ابتدای تهیه و تولید دستگاه‎ها حمایت‏های معاونت علمی کمک کرد تا مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت دستگاه را به ایران وارد کنیم اما پس از انجام آزمایش‎های اولیه و فرا رسیدن زمان دریافت مجوزهای سازمان غذا و دارو، پیچیدگی‏های کارهای اداری ادامه مسیر را بسیار طولانی کرد. فرآیندی که می‎توانست بسیار سریع‎تر پیش برود زمان زیادی از ما گرفت و چالش‎های مختلفی را برایمان به‌وجود آورد. در صورتی که روند کار با سرعت بیشتری پیش می‏رفت محصول خیلی زودتر و در اوایل شیوع کرونا به بازار عرضه می‎شد. هدف شرکت ما در ورود به حوزه محصولات صنعتی ضدعفونی‎کننده هوا و سطوح در دوره همه‌گیری بیماری کووید-19، کمک به مردم و حل یکی از معضلات مهم در مسیر تامین سلامتی آنها بود. با توجه به این که همه محصولات تولیدی شرکت ما معمولا در بازار دولتی عرضه می‎شده است این رویکرد را داریم که بیشتر به سمت بازار خصوصی برویم و بتوانیم در آن حوزه هم فعال باشیم و محصولات متنوع الکترونیک ارائه دهیم.»


مزیت‏های دستگاه‏های تسویه کننده هوا از کووید- 19 شرکت سامع
1. امنیت و آرامش روانی
وجود هوای استریل شده و تمیز در محیط های بسته و مسقف باعث ایجاد امنیت روانی افراد و همچنین عملکرد بهتر سیستم تنفسی و پیرو آن عملکرد بهتر سیستم  مغزی و عصبی در انسان می‌شود.
2. بی خطر بودن برای تنفس
این دستگاه برخلاف بسیاری از نمونه‏های مشابه، گاز ازن تولید نمی‎کند و هیچ خطری برای تنفس افراد ندارد، ضمن این‌که بو و ذرات موجود در هوای محیط را هم از بین می‎برد.
3. قیمت رقابتی در مقایسه با محصولات خارجی
قیمت دستگاه 25 تا 30 درصد نمونه‎های خارجی است و قابلیت ساخت آن با ابعاد مشخص براساس نیاز سفارش‎دهنده وجود دارد.
4. کم مصرف بودن
میزان برق مصرفی دستگاه همانند یک لامپ 100 وات است.
5. قابلیت حمل و نقل آسان
این دستگاه پرتابل بوده و در مکان‎های مختلف قابلیت جابه‌جایی آسان دارد.
6. سهولت کار با دستگاه
کارکردن با این دستگاه بسیار آسان است زیرا دقیقا مشابه یک کولر است که کنترل از راه دور دارد و می‌شود آن را روشن و خاموش کرد و در سرعت‏های تند، متوسط و کند قرار داد.