مزایای برنامه‌های رادیویی

مزایای برنامه‌های رادیویی

یادداشت: بهناز بستان‌دوست گوینده رادیو


برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی که به نقد و برسی ادبیات می‌پردازند، در تمام ادوار مخاطبان جدی را به خود جلب می‌کنند. در رادیو مخاطبانی وجود دارند که صرفا دوست دارند بشنوند و چنین مخاطبانی که در میان آنها افراد ادب‌دوست هم هستند، به برنامه‌های نقد و تحلیل ادبی نیاز دارند.
تجربه خودم از نویسندگی و اجرای برنامه «هزار توی داستان» بازتاب‌های خوب و نظرات مثبت مخاطب است. در این برنامه و در هر قسمت سعی کرده‌ایم به نقد و بررسی آثار یکی از نویسندگان شناخته‌شده بپردازیم.
در کلیت، برنامه‌های رادیویی مخاطبان خاص خود را دارند ولی به نظرم مهم‌ترین نقطه‌ضعف این برنامه‌ها به خصوص در بحث نمایش، تزلزل در نویسندگی است.
اگر کیفیت کارهای نوشته شده افزایش یابد و این متن‌ها خوب اجرا شوند، بر کیفیت کلی رادیو اثرگذار خواهدبود.
البته در رادیو با محدودیت‌هایی هم مواجه هستیم که برای هنرمندان چالش‌هایی را به وجود آورده‌است. با توجه به نوع و ساختار برنامه‌های موضوع محور، برنامه‌های رادیویی کیفیت بسیار بهتری نسبت به نمایش‌های رادیویی دارند.
در بخش نمایش‌های رادیویی، ممنوعیتی برای اجرای متن‌های خارجی وجود دارد که روی کیفیت نمایش‌های رادیویی تاثیرات سوئی داشته‌است.
برای ارتقای کار باید از نویسندگان مطرح تئاتر و سینما دعوت به همکاری کرد. با توجه به شرایط روزگار و رشد فناوری، مردم کمتر نسبت به رادیو توجه نشان می‌دهند ولی کم نیستند مخاطبان رادیو که در تمام فصول، همچنان در کنار این رسانه قدیمی هستند.