سیمای مدرسه

حضور وزیر آموزش ‌وپرورش و مدیر شبکه‌آموزش در ویژه‌برنامه «مدرسه تلویزیونی ایران» به مناسبت روز معلم

سیمای مدرسه

ویژه‌برنامه «مدرسه تلویزیونی ایران» با عنوان «سپاس معلم» روز گذشته به مناسبت سالروز شهادت آیت‌ا... مطهری و بزرگداشت روز معلم با حضور حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش ‌وپرورش و دکتر احمدی‌افزادی، مدیر شبکه‌آموزش و جمعی از دبیران مدرسه تلویزیونی ایران در استودیو برنامه روی آنتن این شبکه رفت. در این ویژه‌برنامه کلاس درسی را به‌صورت نمادین در استودیو تشکیل داده و چند دانش‌آموز به همراه تعدادی از دبیران مدرسه تلویزیونی ایران روی نیمکت‌های این کلاس نشستند و برنامه را به‌صورت زنده دنبال می‌کردند. سارا روستاپور، تهیه‌کننده این ویژه‌برنامه بود که با آغاز برنامه در کنار دبیران قرار گرفته و روی نیمکت‌ها نشست و از همان‌جا برنامه را پیگیری می‌کرد. صفورا میراضی، یکی از مجریان برنامه در ابتدا با دو نفر از دبیران خانم گفت‌وگو کرده و با شنیدن صدای زنگ تفریح وله‌ای پخش شد که در این فاصله محمد گلریز، یکی از خواننده‌های پیشکسوت موسیقی وارد استودیو شده و منتظر اجرای بخش خودش شد. در این ویژه‌برنامه تعدادی از دبیران هرکدام به نمایندگی از دبیران مقاطع تحصیلی خودشان حضور پیدا کردند و مورد تقدیر وزیر آموزش ‌وپرورش قرار گرفتند.

اجرای قطعه «شهید مطهر»
برنامه به‌صورت زنده و مستقیم روی آنتن می‌رود و دبیران از شیوه تدریس و خاطرات خود مقابل دوربین می‌گویند. به‌خصوص از این شیوه جدید تدریس در کرونا که به‌واسطه مدرسه تلویزیونی ایران شکل گرفت. سکوت همه جا را فراگرفته و مدیر صحنه مدام از همه در پشت صحنه می‌خواهد گوشی‌هایشان را بی‌صدا کرده یا خاموش کنند. این برنامه با چهار دوربین و یک کرین تصویربرداری می‌شود. در این بین وزیر آموزش ‌وپرورش همراه مدیر شبکه از راه رسیده و وارد استودیو شده و به‌صورت نمادین در کنار دبیران پشت میز و نیمکت‌ها می‌نشینند. به گفته یکی از عوامل، قرار است که وزیر از دبیران مدرسه تلویزیونی ایران تقدیر کند. محمد گلریز مقابل دوربین قرار گرفته و با مجری درباره تجربه تدریس‌اش می‌گوید. سپس قطعه معروف «شهید‌مطهر» را اجرا می‌کند و پس از آن حاجی‌میرزایی و احمدی‌افزادی مقابل دوربین قرار گرفته و مجری سوالاتی را پیرامون مدرسه تلویزیونی ایران از مهمان‌ها می‌پرسد.




صداوسیما و عدالت آموزشی
محسن حاجی‌میرزایی در ابتدای صحبت‌هایش درباره برگزاری آزمون‌های حضوری دانش‌آموزان و نگرانی‌ای که برخی خانواده‌ها از این موضوع دارند بیان کرد: از نظر قانونی در پایه نهم و دوازدهم امتحانات باید حضوری برگزار شود؛ به این دلیل که حقوق دانش‌آموزان رعایت شود در امتحان تاثیرگذار است و در هدایت تحصیلی و پذیرش دانشگاه مهم است و باید این آزمون‌ها بی‌دغدغه و بی‌حرف‌وحدیث باشد و اطمینان لازم را در جامعه ایجاد کند.
وی ادامه داد: این اطمینان را به خانواده‌ها می‌دهم که بدون هماهنگی با ستاد کرونا اقدامی نخواهیم کرد. اگر در آن زمانی که می‌خواهیم آزمون را برگزار کنیم شیوع کرونا و مدیریت سلامت در جامعه خوب باشد و با رعایت دستورالعمل‌ها بشود آن را برگزار کرد که این کار را می‌کنیم و اگر کرونا شدت پیدا کند ممکن است در زمان برگزاری تجدیدنظر کنیم. در حال حاضر برنامه ما این است که بعد از عید سعید فطر آزمون‌ها در همه پایه‌های تحصیلی آغاز شود و تا ۲۸خرداد و انتخابات آزمون‌ها انجام شده‌باشد.
وی در پاسخ به سوال مجری درباره خاطراتش از دوران تدریس هم افزود: خاطره ویژه‌ای در ذهن ندارم که تعریف کنم. اما می‌توانم بگویم ارتباط با انسان‌ها، ناب‌ترین ارتباط است. البته مشاغل گوناگون دیگری هم وجود دارد که بسیار ارزشمند است و در سلامت جامعه نقش موثری دارند. اما معلمی چیز دیگری است. این شغل با روح و روان دانش‌آموزان و دانشجویان ارتباط دارد و تمام لحظاتش آموختنی است. هر دانش‌آموزی با هر محتوای درسی موضوع یادگیری برای معلم است.
وی در ادامه با تشکر از مدرسه تلویزیونی ایران و شبکه‌آموزش  و صداوسیمای جمهوری‌اسلامی که در حادثه کرونا به مدد‌آموزش  و پرورش آمدند، گفت: وقتی با تغییر فراگیر جهانی روبه‌رو هستیم، هر ابهامی عدم اطمینان می‌آورد. اما در کنار همه این کاستی‌ها و اضطراب‌ها، فرصت‌هایی هم ایجاد می‌کند که به اعتقاد من در صداوسیما و نهاد تعلیم و تربیت از این فضا بسیار خوب استفاده کردند. پدیده‌های فراگیر ما را امتحان می‌کنند. هم قابلیت‌های ما را محک می‌زنند و هم ما را می‌آزمایند. مدرسه تلویزیونی به‌سرعت به شعار آموزش تعطیل نیست جامه عمل پوشاند و همان هفته‌اول صداوسیما به میدان آمد و فرصت مهمی را در خدمت دانش‌آموزان قرار داد که خانواده‌ها احساس نکنند آموزش و فرزندانشان رها شدند و در آن شرایط بسیار مهم بود. اگر به هر میزان وقفه‌ای ایجاد می‌شد عاطفه آموزشی را تحت‌تاثیر قرار می‌داد و به‌تدریج موضوع آموزش را از اولویت خارج می‌کرد.
وزیر ‌آموزش‌و پرورش بیان کرد: یکی دیگر از محسنات مدرسه تلویزیونی، موضوع عدالت آموزشی بود. برای توسعه فرصت‌های آموزشی در تمام نقاط کشور دیگر می‌دانستیم لااقل یک فرصت یادگیری فراهم شده‌است. یعنی اگر دسترسی به اینترنت یا ابزار مورد نیاز استفاده از آموزش مجازی هم در نقاطی نبود اما دسترسی به تلویزیون رایگان و همگانی است. بعد از آن شبکه شاد آمد و این فرصت را گسترش داد. دانش‌آموزان فرصت پیدا کردند آموزش خودشان را پیگیری کنند. وی همچنین گفت: وقتی کلاس‌ها تعطیل شد ما باید به معلم امکاناتی می‌دادیم تا آموزش را ادامه دهد. مدرسه تلویزیونی و شبکه شاد این امکانات بود که ما در اختیار دانش‌آموزان و معلمان قرار دادیم. یکی از مهم‌ترین تاثیرات مدرسه تلویزیونی این بود که نگذاشت محرومیت آموزشی تشدید شود. محرومیت آموزشی نقطه عزیمت تمام بی‌عدالتی‌های بعدی است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان با تبریک روز معلم خطاب به معلمان گفت: والاترین جایگاه، جایگاه معلمان است. معلم بزرگ است، چون خدا معلم است. معلم ارزشمند است، چون همه انبیا معلم بودند. همه ما مدیون معلمان هستیم و با آنها جان گرفتیم و آموختیم و مسیر سخت و پر فراز شخصیت و هویت ما با معلم رقم خورد. با معلم بود که روی پای خودمان ایستادیم و توانستیم با دیگران ارتباط بگیریم. با معلم بود که توانستیم بنویسیم، بخوانیم و بشنویم. با معلم به توانایی حل مساله رسیدیم. با معلم بود که مصونیت پیدا کردیم. همه آنچه تحت فرهنگ و تمدن شناخته می‌شود محصول کار معلمان است. از معلمان سپاسگزاری می‌کنم که در دوران کرونا کاری کردند کارستان. کارشان مثال‌زدنی بود و ایران و تک‌تک خانه‌ها در پرتو تلاش آنها مدرسه شد.


 رسانه معلم در دوران کرونا شکل گرفت

دکتر احمدی افزادی، مدیر شبکه آموزش هم در ابتدا از طرف خانواده رسانه ملی به همه دبیران و دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان این روز را تبریک گفته و افزود: حدود ۴۲۷روز از نخستین روز آغاز به کار مدرسه تلویزیونی ایران می‌گذرد که رسانه ملی این افتخار را دارد که در خدمت دانش‌آموزان و آرامش مخاطبان جامعه آموزشی بوده‌است و یک یاور و همراه و شریک راهبردی به نام آموزش و پرورش را داشته و به‌عنوان عظیم‌ترین مجموعه علمی-اجتماعی -آموزشی در کنار هم بودیم. خوشحالیم که یک یگانگی کامل با مجموعه آموزش و پرورش داریم. رسانه ملی به‌عنوان دانشگاه عمومی شاید برای اولین بار اثبات کرد که جایگاه عظیمی در این حوزه دارد.
 مدیر شبکه آموزش گفت: دوره کرونا نشان داد که دوره عرصه رسانه معلم و دوره رسانه پایه است و این اتفاق کمی در نظام رسانه‌ای و آموزشی کشور نیست.
 وی بیان کرد: ما با بیش از ۸۵درصد مخاطب که تا دورافتاده‌ترین مناطق کشور را رایگان پوشش می‌دهد، در خدمت‌آموزش  بودیم. در عین حال هزاران نفر از همکارانم این افتخار را داشتند در این مدت میکروفن یک معلم را نصب کنند. به نوعی معلمان را همراهی کردند تا در این بستر نقش‌آفرینی کنند.
افزادی در پاسخ به سؤال مجری درباره آینده مدرسه تلویزیونی هم توضیح داد: من باید همین جا از آقای گلریز تشکر کنم که ما را با این قطعه موسیقی به دهه 60 برد. ما خیلی با قطعه «شهید مطهر» در فقدان شهید مطهری گریستیم. اصولا جامعه خیلی با این قطعه خاطره دارد و هر بار که شنید، گریست. من فکر می‌کنم لازم است این خاطرات برای نسل جدید زنده شو‌د. ما وظیفه داریم ارزش‌های ناب را با جوانان پیوند بدهیم. از همکارانم تشکر می‌کنم که برای بچه‌های این سرزمین شبانه‌روز کار کردند تا بچه‌ها یک دقیقه دغدغه نداشته‌باشند. چون اغلب همکاران ما در مجموعه‌های سیما از مدیران گرفته تا ریاست سازمان و معاونت‌سیما معلم هستند. همه دوستان ما در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در این مدت دغدغه‌ای جز بچه‌ها نداشتند.
پس از آن کلیپی از بچه‌های دانش‌آموز پخش شد که در آن همگی از مدرسه تلویزیونی ایران و این فرصت برابر از صداوسیما و‌آموزش  و پرورش تشکر کرده‌بودند. در این فاصله دانش‌آموزان از استودیو خارج شده و وزیر آموزش  و پرورش به همراه مدیر شبکه‌آموزش  از دبیرانی که در طول این مدت در مدرسه تلویزیونی ایران تدریس کردند تشکر و تقدیر کردند و لوح تقدیری به رسم یادبود به آنها اهدا شد. پلاتوی بعدی مربوط به مجریان برنامه یعنی پیمان شیخی و صفورا میراضی بود که درباره روز معلم صحبت کردند و سپس نوبت به دبیران دیگری رسید که مقابل دوربین از شیوه تدریس و خاطراتشان بگویند. ما هم در این بین با محمد گلریز درپشت صحنه گپ زدیم و او که از فضای حاکم بر موسیقی گله‌مند بود از حضور تعدادی از خواننده‌های غیرحرفه‌ای و استفاده از اشعار نامناسب برای نسل نوجوان وجوان گفت. این‌که با وجود ادبیات غنی که ما داریم، اما چرا عده‌ای از اشعار بسیار سخیف برای ترانه‌هایشان استفاده می‌کنند و با این کار گوش نسل جدید را با چنین ادبیات بد و زننده‌ای آزار می‌دهند. گلریز از خاطرات ورودش به صداوسیما گفت و این‌که نخستین سرودی که در صداوسیما اجرا شد درباره روز معلم بود. چون معلم مقام والایی دارد. همچنین در پشت صحنه با وزیر آموزش  و پرورش گپ زد و از شناخت دقیق امام‌خمینی(ره) نسبت به موسیقی و اهالی موسیقی گفت و این‌که از شنیدن بعضی صداها و موسیقی‌هایی که برای نسل جوان خطر فرهنگی محسوب می‌شود چقدر نگران است.