عطر حلوای 21 رمضان در لرستان

عطر حلوای 21 رمضان در لرستان


از آداب ‌و رسوم معمول در سراسر لرستان در ماه مبارک رمضان پختن حلوای شب بیست‌ویکم است که معمولا در همه شهرستان‌های استان پخته و در مراسم احیا و دیگر مراسم‌های مختص به ۲۱ رمضان در میان مردم توزیع می‌شود.
معمولا با فرارسیدن شب بیست‌ویکم و شهادت حضرت‌علی(ع) زنان لر اقدام به پختن حلوایی نذری می‌کنند که در گویش لری به آن حلوای بیس‌و‌یه‌کم می‌گویند. لرستانی‌ها معتقدند باز کردن افطار با این حلوا ثواب بسیاری دارد. در برخی از مناطق لرستان بخشی از حلوای شب بیست‌ویکم را به نشانه تبرک تا زمان فرارسیدن روز عید فطر و خوردن مجدد از آن نگهداری می‌کنند.
در شب ۲۱ ماه رمضان در بروجرد نیز انواع حلواجات اعم از حلواارده، ارده‌شیره، حلوامغزی، حلواشکری و ترحلوا پخته می‌شود. حلوای پخته‌شده در شهرستان بروجرد به ترحلوا معروف و از آداب ‌و رسومی است که هنوز پابرجاست و می‌توان آن را در بیشتر سفره‌های افطار و سحر مردمان بروجرد
مشاهده کرد.
ترحلوا، حلوای خانگی مقوی است که از ترکیب آرد بوداده یا برشته، شکر یا خرما، گلاب و روغن حیوانی محلی بروجرد طبخ و به‌نوعی زیبا و رنگین توسط کدبانوهای بروجردی به‌وسیله پسته و گردو تزیین می‌شود.
از دیگر غذاهایی که در شب‌های احیا در مراسم‌های عزاداری و شب‌زنده‌داری توزیع می‌شود می‌توان به شله‌زرد و دیگر آش‌های محلی ازجمله آش مشوره اشاره کرد.