تهران سینوسی

تهران سینوسی

نادر توکلی معاون درمان ستاد‌ مدیریت بیماری کرونا در تهران


آمار مبتلایان روز گذشته در تهران نشان می‌دهد با این‌که تعداد بستری‌ها همچنان بالاست اما تهران روزهای تقریبا آرام‌تری را نسبت به چند روز گذشته می‌گذراند؛ البته آرام نه به معنای این‌که سیر نزولی داشته باشیم بلکه این روند کاملا سینوسی است؛ یعنی مدام در حال بالا و پایین‌شدن است و به هیچ‌کدام از موج‌های نزولی‌اش نمی‌شود اطمینان کرد.
این در حالی است که این روزها مصرف داروی رمدسیویر در بیمارستان‌ها برای درمان بیماران کرونایی بسیار بالا رفته است؛ اتفاقی که البته با بالارفتن تعداد بیماران، چندان دور از انتظار نیست و طبیعی به نظر می‌رسد. در واقع در شرایطی که تعداد بیماران بسیار بالا رفته اما تعداد زیادی از آنها در کلینیک‌های سرپایی با این دارو مداوا می‌شوند؛ روندی که اتفاقا به سیر کاری و سرعت‌بخشیدن به روند درمان خیلی کمک کرده است اما در عین حال در حال برگزاری جلساتی هستیم که بتوانیم این موضوع را ساماندهی کنیم تا مشکلی برای تامین این دارو پیش نیاید. موضوع مهم این است شاید این افزایش مصرف به اندازه‌ای بوده که سیستم تامین دچار اختلال بشود اما اجازه ادامه‌دارشدن مشکل را نمی‌دهیم. دراین‌خصوص به تعدادی از شرکت‌های تولید‌کننده درخواست داده شده و به نظر نمی‌آید در روزهای آتی با مشکل کمبود رمدسیویر روبه‌رو شویم.
در چنین شرایطی، به‌تازگی برخی افراد گله می‌کنند که به بیمارستان مراجعه کرده‌ و کادردرمان، بیمار را برای تهیه این دارو به داروخانه‌ها فرستاده‌اند؛ اتفاقی که اگر حقیقت داشته باشد، تخلف آشکاری از سمت بیمارستان است و کسانی که با این امر مواجه می‌شوند، باید خیلی سریع این تخلف را به سامانه190 اطلاع دهند تا شکایت‌شان ثبت شود. آن‌وقت است که این موضوع به‌طور کاملا جدی و سختگیرانه پیگیری می‌شود؛ البته‌ علت تا حدودی مشخص است و می‌دانیم اگر چنین تخلفی هم صورت گرفته به دلیل افزایش ناگهانی بیماران و مصرف بالای دارو و طبیعتا تمام‌شدن موجودی رمدسیویر است اما باز هم چنین اقدامی تخلف است و باید مدیران بیمارستان‌ها خیلی سریع‌ به دنبال تامین آن باشند نه این‌که بیمار را برای تهیه دارو‌ راهی داروخانه‌ها کنند.
 نکته دیگر درباره شرایط تهران در این روزها، وضعیت کادردرمان است که افزایش مراجعه‌کنندگان و بیماران، شاید اساسی‌ترین سختی این روزهای کادردرمان است چون از لحاظ امکانات با مشکل تقریبا خاصی روبه‌رو نیستند؛ ضمن این‌که خوشبختانه بیشتر از 80درصد از کادردرمان واکسینه شده‌اند. واکسینه‌نشدن20درصد باقی‌مانده هم به خواست خودشان بوده و هرکدام دلایلی شخصی و متفاوت داشته‌اند؛ وگرنه وعده واکسینه‌شدن کادردرمان با قوت عملی شد.
درنهایت هم این‌که شخصا فکر می‌کنم نقطه‌ضعف مدیریت کرونا در تهران، رعایت‌نکردن پروتکل‌ها و نقض محدودیت‌هاست؛ چرا که در بسیاری از مناطق تهران، هنوز هستند کسانی که ماسک نمی‌زنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند که در چنین وضعیتی خیلی نباید انتظار سیر نزولی از آمار مبتلایان تهرانی داشت.