امنیت برای آزادی بیان

مدیرعامل خانه سینما از رئیس قوه قضاییه نقل کرده که نیازمند جدل روایت هستیم

امنیت برای آزادی بیان



منوچهر شاهسواری در حاشیه نشست «نقش سینما در کاهش آسیب‌های اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی» که با حضور رئیس قوه قضاییه انجام شد، گفت‌وگویی با مهر داشت که در آن به بخشی از اظهارات حجت‌الاسلام رئیسی پرداخت.
مدیرعامل خانه سینما گفت: رئیس قوه قضاییه گفت جدل روایتی باید در این کشور صورت گیرد و برای جدل روایتی چه در داخل و چه در بیرون نیازمند امنیت هنرمند و آزادی بیان او هستیم. شاهسواری از رئیس قوه قضاییه نقل کرده که برای مبارزه سیستماتیک با مفاسد اقتصادی، حوزه فرهنگ می‌بایست به‌شدت فعال شود. او دراین‌باره توضیح داد: براساس صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی برای فعال شدن حوزه فرهنگ، صنعت تصویر چند نیاز دارد؛ نیاز اول این است که گوینده و هنرمند باید نسبت به آنچه که می‌گوید احساس امنیت کند و توقع ما از بابت احساس امنیت، از قواعد و قوانین قوه قضاییه است. بدون وجود امنیت، آزادی بیان وجود نخواهد داشت یا در آزادی بیان تردید وجود دارد. بدون آزادی بیان نمی‌شود در صحنه مبارزه با مفاسد اقتصادی، اجتماعی، بالابردن سطح دانشی، ارتباطی، دلبستگی و تقید به جایی که در آن زندگی می‌کنیم که نام آن ایران است، نقش‌آفرینی کرد و اینها لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
مدیرعامل خانه سینما در ادامه تکه‌تکه کردن جامعه فرهنگی و هنری کشور را فساد دانست و گفت: اگر در هر گروه، هرکس و در هر جایی اهل فرهنگ و به‌خصوص از سینماگران، با قیچی دیدگاه‌های خود، اقدام به تقسیم‌بندی کنند، در واقع مجموعه‌ای از آحاد کشور را که مخاطبین این گروه‌ها هستند از هم قیچی و جدا می‌کنند. نباید تفاوت، رانت فرهنگی و اطلاعاتی در این حوزه ایجاد کنیم.
شاهسواری در ادامه و در پاسخ به سوالی درخصوص رویکرد رئیس قوه قضاییه به موضوع سینما گفت: بخشی از مباحث مربوط به مسائل عمومی بود که کاری به آن ندارم؛ اما بخشی از مباحث ویژه رئیس قوه قضاییه مربوط به روایت‌ها بود. اساسا روایت‌ها و جدل روایات از همان بنیانی می‌آید که من نیز به آن اعتقاد دارم که همان تمدن متکی به تصویر، تصویری که از خود می‌سازیم و از دیگران دریافت می‌کنیم است. این در واقع جنگ روایات، تقابل روایات و جدل روایات در جهان فعلی است و از نظر من این بخش از صحبت‌های رئیس قوه قضاییه این معنا و مفهوم را دارد که جدل روایتی باید در این کشور صورت گیرد و برای جدل روایتی چه در داخل، چه بیرون و چه در منطقه و جهان و در آینده و گذشته نیازمند امنیت هنرمند و آزادی بیان او هستیم و شیوه‌های ممیزی گذشته پاسخ نمی‌دهد.