آرمان مرد  میدان

نگاهی به مساله قدس و مبارزه با صهیونیست‌ها در کلام و عمل شهید حاج قاسم سلیمانی

آرمان مرد میدان

روز قدس نماد وحدت و اراده مسلمانان برای حمایت از مردم ستمدیده فلسطین است و شهید حاج‌قاسم سلیمانی را باید یكی از چهره‌های شاخصی دانست كه بیش از 20 سال از عمر خود را به صورت مشخص صرف توانمندسازی جبهه مقاومت و الگودهی به جوانان امت اسلامی برای رهایی ملت مظلوم فلسطین و احقاق حقوق آنان كرد. در آستانه روز قدس مروری کرده‌ایم بر مواضع و اظهارنظرهای سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی درباره قدس و مساله فلسطین. همچنین در گزارش امروز سخنان چهره‌های محور مقاومت درباره تلاش‌های حاج‌قاسم برای آزادی قدس را بازخوانی کرده‌ایم.

فلسطین را تنها نمی‌گذاریم
نگاه سردار سلیمانی به فلسطین كاملا اعتقادی است. این حقیقت به‌خوبی در نامه فرمانده پیشین سپاه قدس در مهر 98 در جواب ابوخالد، فرمانده كل گردان‌های عزالدین قسام فلسطین آشكار است. او در این نامه دفاع از فلسطین را مصداق واقعی دفاع از اسلام و قرآن عنوان كرد و نوشت: «هركس ندای شما را بشنود و به یاری شما نشتابد مسلمان نیست.»از همین رو، براساس دیدگاه اعتقادی سردار شهید سلیمانی در دنیای امروز به‌ویژه در گستره‌ای كه مسلمانان جهان زیست می‌كنند، یكی از شاخصه‌های مسلمانی حمایت از مردم فلسطین است و كسی كه به كمك مردم ستمدیده این سرزمین نشتابد، جزو مسلمانان به حساب نمی‌آید. او در این نامه خط كلی محور مقاومت و در راس آن ایران اسلامی را نیز به‌خوبی مشخص و عنوان می‌كند: «به همه اطمینان دهید كه ایران اسلامی هر میزان هم كه فشارها افزایش یابد و محاصره‌اش تنگ‌تر شود، فلسطین این نگین جهان اسلام، قبله اول مسلمانان و محل معراج رسول خدا (ص) را تنها نخواهد گذاشت.»ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در مراسم رونمایی از نشریه الكترونیكی «فتیه الاقصی» در دی 98 كه در آستانه روز «غزه؛ نماد مقاومت» و سالروز شكست رژیم صهیونیستی در برابر حماسه مقاومین غزه در فرهنگ‌سرای ملل برگزار شد، عنوان كرد: «شهید حاج‌قاسم سلیمانی مساله فلسطین را نه‌تنها یك موضوع سیاسی و امنیتی می‌دانستند، بلكه مهم‌تر از آن نگاهش به فلسطین عبادی بود.»وی در همین‌باره می‌گوید: «روزی به همراه جمعی از فلسطینیان در خدمت‌ حاج‌قاسم بودیم، ایشان گفت: «فلسطین در واقع نوعی قسیم بهشت و جهنم است و در آخرت اگر كسی درباره فلسطین تلاشی كرده باشد، می‌تواند امیدوار به ورود به بهشت باشد.»



مرد میدان قدس
علاوه‌بر نگاه اعتقادی سردار سلیمانی به فلسطین، خطر اسرائیل به عنوان یك مقوله سیاسی و امنیتی، مورد توجه فرمانده پیشین نیروی قدس بود. تدبیر و تلاش حاج‌قاسم سلیمانی در رهبری محور مقاومت باعث شد كه رزمندگان فلسطینی در ژوئن ۲۰۱۴ (خرداد ۱۳۹۳)، متجاوزان صهیونیست را طی ۵۲ روز از پای درآورده بودند، در آبان ۹۷، صهیونیست‌ها را فقط ظرف كمتر از ۴۸ ساعت از پای درآوردند و در آن مقطع، سران رژیم صهیونیستی درخواست آتش‌بس به مقاومت فلسطین دادند. در همین زمینه، رهبر معظم انقلاب، در تاریخ ۱۸ دی ۹۸ در دیدار مردم قم، با اشاره به نقش حاج‌قاسم سلیمانی در تقویت مقاومت مردم فلسطین در برابر دشمن صهیونیستی، اظهار داشتند: «آمریكایی‌ها در مورد فلسطین طرح و نقشه‌شان این بود كه قضیه فلسطین را به فراموشی بسپرند؛ فلسطینی‌ها را در حالت ضعف نگه دارند كه جرات نكنند دم از مبارزه بزنند. این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر كرد؛ كاری كرد كه یك منطقه كوچك، یك وجب جا مثل نوار غزه، در مقابل رژیم صهیونیستی با آن همه ادعا می‌ایستد، كاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد كه آنها سر ۴۸ ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج‌قاسم سلیمانی كرد.»




حضور در بیخ گوش صهیونیست‌ها
مسؤولان حماس و فرماندهان گردان‌های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا (گردان‌های جهاد اسلامی) در غزه، بارها از نقش حاج‌قاسم در یاری رساندن به مقاومت فلسطین در نبرد با صهیونیست‌ها سخن گفتند. احمد عبدالهادی، یكی از رهبران حماس و نماینده این جنبش در لبنان، پس از شهادت حاج‌قاسم در مصاحبه‌ای گفت: «سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس بارها به نوار غزه سفر كرده بود و در ایجاد خطوط دفاعی مشاركت داشت.»
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل با اشاره به نقش شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی در پیروزی‌های محور مقاومت بر دشمن صهیونیستی، اظهار كرد: «دسترسی‌های سردار سلیمانی، تیم ایشان و نیروهای مقاومت در داخل سرزمین‌های اشغالی تا داخل اتاق‌خواب مقامات ارشد رژیم صهیونیستی بود و این موضوعی نیست كه بعد از شهادت سردار سلیمانی متوقف شده باشد، یعنی جانشینان ایشان و افراد دیگری در حوزه مقاومت كه برای امنیت منطقه و امنیت جمهوری اسلامی و آرامش در جهان اسلام دغدغه‌ جدی دارند، همین رویه را دنبال می‌كنند.»
امیرعبداللهیان تصریح كرد: «این‌كه گفته می‌شود رژیم صهیونیستی از درون در حال اضمحلال است، ناشی از دسترسی‌هایی است كه برای محور مقاومت و جمهوری اسلامی وجود دارد و این یك بلوف سیاسی نیست.»
براساس روایت همرزمان سردار سلیمانی، مرزهای سوریه و اسرائیل زیر پوتین‌های او بود. حضور وی، نیروی قدس و مدافعان حرم در سوریه به عنوان منطقه‌ای ویژه، جریان مقاومت را به عنوان یكی از بازوهای اصلی جهان اسلام در برابر اسرائیل مطرح كرد. گذشته از این، از ابتدای ناآرامی‌ها در سوریه، غربی‌ها تصور می‌كردند كه نظام سوریه به‌راحتی ساقط می‌شود و همچنین اسرائیل و حامیان غربی او بر این باور بودند كه با سقوط دولت بشار اسد، یكی از نظام‌های حامی مردم فلسطین از سر راه برداشته خواهد شد، اما حضور مستشاری ایران و همچنین تدبیر سردار سلیمانی باعث شد كه این برنامه شوم تحقق پیدا نكند و گذشته از این، با توجه به تقویت نیروی رزمی سوریه و همچنین راه‌اندازی بسیج عمومی در این كشور باعث ناكامی نیروهای داعش و همچنین عناصر آشوب‌طلب مورد حمایت غربی‌ها شد. طبعا متعاقب چنین حمایتی، اسرائیل كه بیش از همه از حضور یك سوریه قدرتمند احساس خطر می‌كرد، به تشدید حملات ایذایی خود علیه این كشور افزود و البته در بسیاری از مواقع نیز با مقابله به مثل سوریه مواجه شد.
افزایش بنیه نظامی سوریه البته نیازمند اقدامات دیگری از سوی گروه مستشاری ایران بود. نیرویی كه علاوه‌بر داشتن آموزش‌های نظامی مناسب، از نظر عقیدتی نیز آبدیده بود. تشكیل و سازماندهی تیپ فاطمیون و بعدها لشكر فاطمیون، براساس همین ضرورت بود. حضور حماسی این لشكر در جبهه بسیار تاثیرگذار بود و در عین حال شهدای زیادی نیز تقدیم خط دفاع از حریم حرم شد. روایت‌های فراوانی از حضور این نیروها نقل شده كه نمونه كوچكی از آن در كتاب ابوباران، از انتشارات خط مقدم و به خاطره‌گویی مصطفی نجیب، به رشته تحریر درآمد. براساس مشاهدات نجیب و دیگر یاران لشكر فاطمیون، سردار سلیمانی به هدایت جنگ از اتاق عملیات بسنده نمی‌كرد، بلكه مثل سایر نیروها در خط مقدم حضور داشت و به عبارتی در نبردهای شام، مرزهای اسرائیل زیر پای حاج‌قاسم بود.



مدرسه مقاومت
سردار سلیمانی در سخنانی كه در سال ۹۰ و در جمع پیشكسوتان جهاد و شهادت ایراد كرد، اظهار كرد: «وقتی سال ۲۰۰۰ اتفاق افتاد و اسرائیل از جنوب لبنان فرار كرد، حادثه بعدی، عقب‌نشینی از غزه بود. به طوری كه خاخام‌های یهودی با گریه از غزه عقب‌نشینی كردند. پس ثمره عقب‌نشینی از لبنان، عقب‌نشینی از غزه شد و ثمره پایداری در جنگ ۳۳ روزه، پیروزی دیگری در داخل غزه و در جنگ ۲۲ روزه بود. این اتفاق‌ها در كنار مرزهای مصر افتاد.»
به گفته دبیركل جنبش جهاد اسلامی، شهر قدس اشغالی همیشه در قلب سردار سلیمانی قرار داشت و در تمامی نبردهایی كه شهید سلیمانی در منطقه در آن حضور داشت، قطب‌نمای آن جنگ قدس بود؛ چراكه هدف حفظ مقاومت است.
ناصر ابوشریف نیز با اشاره به آخرین دیدار خود با شهید سلیمانی اظهار كرد: «حاج‌قاسم همواره بر اهمیت دفاع از مردم مظلوم فلسطین تاكید داشت و در آخرین دیدارش به ما گفت كه فلسطین بزرگ‌ترین مسؤولیتی است كه بر گردن ما نهاده شده و در آخرت اولین چیزی كه از ما خواهند پرسید، درباره دفاع از مردم مظلوم فلسطین در برابر اسرائیل است.»
خالد القدومی، نماینده جنبش حماس در تهران هم در گفت‌وگو با روزنامه «صبح‌نو» می‌‌گوید؛ حاج‌قاسم مبتكر ایجاد «مدرسه مقاومت» در منطقه بود؛ مدرسه‌‌ای كه با نشان‌دادن راه درست، نقش فزاینده‌‌ای در مواجهه مشترك ملت‌‌ها و جهان اسلام با رژیم صهیونیستی و نجات ملت فلسطین دارد. شخصیت حاج‌قاسم زمانی به این مرحله رسید كه راه سخت مبارزه صهیونیستی را در پیش گرفت و آن را ادامه داد و از زوایای مختلف در اندیشه این مبارزه بود.



سیدالشهدای قدس
سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده‌ای نبود كه صرفا از اتاق خود عملیات‌ها را رهبری كند. او مدام در خط مقدم جبهه نبرد علیه معاندان جهان اسلام حضور داشت و از این بابت كشورهای منطقه مدیون او هستند.
در ناكامی بزرگ صهیونیست‌ها در جنگ 33 روزه با حزب‌ا... لبنان، سردار سلیمانی، شهید عماد مغنیه و سید حسن نصرا... نقش بسیار مهمی را ایفا كردند و فرمانده سپاه قدس در این نبرد حضور میدانی داشت. بخش‌های كوچكی از این حماسه بزرگ در اولین مصاحبه تلویزیونی سردار سلیمانی در بهمن 98 پخش شد. سردار سلیمانی كه به شهادت رسید، تازه زمان افشای اقدامات فرمانده نیروی قدس در غزه بود. تحركات و فعالیت‌هایی كه این بار از زبان مقامات فلسطینی در سخنرانی مختلف بیان شد. اسامه حمدان، عضو ارشد جنبش مقاومت اسلامی حماس بر همراهی لحظه به لحظه شهید سلیمانی با مقاومت فلسطین تاكید كرد و احمد عبدالهادی، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی و نماینده جنبش حماس در لبنان هم از سفرهای مكرر سلیمانی به غزه و طراحی نقشه دفاع در برابر اسرائیل گفت. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز در مراسم تشییع پیكر سردار شهید سلیمانی و همرزمانش در تهران اظهار كرد: «فرمانده شهید سلیمانی همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین گذاشت و اعلام می‌كنم این فرمانده بزرگ شهید قدس است.»
شاید بتوان مهم‌ترین اقدام سردار سلیمانی در جنگ ۲۲ روزه را رساندن تسلیحات به فلسطینی‌ها و شكست محاصره غزه عنوان كرد.
زیاد النخاله، دبیركل جهاد اسلامی فلسطین در این رابطه گفت: «قدرت و امكاناتی كه امروز غزه به آن دست یافته است، نتیجه تلاش‌های بزرگ شهید سلیمانی است. گام راهبردی سردار سلیمانی با ارسال موشك‌ها و اسلحه‌ها به نوار غزه آغاز شد. این مساله شبیه یك معجزه بود و از نظر فنی و امنیتی و امكان‌پذیر بودن بسیار سخت بود، اما انجام شد. سردار سلیمانی شخصا در این مسیر تلاش كرد، به كشورهای متعدد سفر كرد، برای رساندن این سلاح‌ها برنامه‌ریزی و مقدمه‌چینی كرد و واقعا این سلاح‌ها به غزه رسید. سلاح‌هایی كه سردار سلیمانی به نوار غزه رساند، با همان موشك‌ها راه برای بمباران تل‌آویو باز شد.»
این موشك‌ها از سوریه به فلسطین منتقل شد و البته فلسطینی‌ها با حضور سردار سلیمانی توانستند از لحاظ كیفی تغییرات عمده‌ای در موشك‌ها به‌وجود آورند و حتی توانستند چند كارخانه تولید موشك‌ در غزه تأسیس كنند.
اقدام دیگر شهید سلیمانی در جنگ 22 روزه ساخت تونل بود. احمد عبدالهادی، عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی در همین رابطه گفت: «اندیشه احداث تونل در زیر زمین غزه كه امروز بیش از ۳۶۰ كیلومتر در آن تونل احداث شده و صهیونیست‌ها این را به‌خوبی می‌فهمند، از طرف دو نفر، یكی فرمانده شهید یعنی عماد مغنیه و دوم حاج‌قاسم سلیمانی مطرح شد.»
این حمایت‌ها باعث شد كه پس از شهادت سردار سلیمانی، گروه‌های فلسطینی از جمله فتح و حماس در بیانیه‌های مختلف، ترور سردار مقاومت را محكوم كردند و تسلیت گفتند. عباس زكی، عضو كمیته مركزی فتح قاسم سلیمانی را «چه‌گوارای خاورمیانه» نامید و گفت: «این ترور پیامدهای خطرناكی برای منطقه دارد.» همچنین گروه‌های مختلف فلسطینی مانند الجبهه الشعبیه، حماس، جهاد اسلامی، لجان المقاومه، الساعقه، المقاومه الشعبیه، المجاهدین، الاحرار و جبهه مبارزه مردمی نیز مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی برگزار كردند.