ساماندهی داوطلبان ریاست جمهوری

شورای نگهبان شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را ابلاغ کرد

ساماندهی داوطلبان ریاست جمهوری

در حالی که کمتر از یک هفته به ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌ مانده‌است شورای نگهبان در ابلاغیه‌ای به وزارت کشور شرایط حداقلی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری را ابلاغ کرد.
این ابلاغیه براساس مصوبه‌ای است که در آخرین جلسه شورای نگهبان به منظور ساماندهی شرایط ثبت‌نام کاندیداهای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مورد تایید اعضای شورای نگهبان قرار گرفت.
براساس این مصوبه مقرر شده است که مصوبه سال 1396 این شورا درخصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری» اصلاح شود.
با توجه به شرایط حداقلی درج شده در این ابلاغیه امید می‌رود آشفته‌بازار ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری که در هر دوره شاهد آن بودیم تا حدودی سامان یابد.
ابلاغیه شورای نگهبان در حالی منتشر شده‌است که در دوره‌های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری، در هر دوره انبوهی از افراد در کنار شخصیت‌های سیاسی و مدیران کشور، در ستاد انتخابات حضور می‌یافتند و صرفا با در دست داشتن کپی شناسنامه و چند قطعه عکس، اعلام کاندیداتوری و ثبت‌نام می‌کردند.
به گفته هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان براساس گزارشی از انتخابات ریاست‌جمهوری قبلی مشخص شد که از مجموع ۱۶۳۶ نفر که سال ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، حدود ۱۲۰۰ نفر از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر از آن بوده‌اند و حدود ۳۰۰ نفر از ثبت‌نام‌شدگان، محکومیت قطعی کیفری داشته‌اند.
البته این وضعیت ناخوشایند از نگاه رسانه‌های داخلی و خارجی دور نمی‌ماند و کلیپ‌های طنز آن تا مدت‌ها در فضای مجازی نیز دست به دست می‌شد و موجبات نارضایتی مردم و نخبگان کشور را فراهم می‌آورد. چنین شرایطی برای انتخابات ریاست‌جمهوری در حالی بود که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شرایط متعددی اعم از سن و مدرک تحصیلی ضروری است و افراد کمتر از ۳۰ سال سن یا فاقد مدرک کارشناسی ارشد، امکان ثبت‌نام در انتخابات را ندارند. در انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا نیز همین‌طور است و داوطلب عضویت در شورای شهر‌های دارای بیش از ۲۰هزار نفر جمعیت باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند.
ساماندهی این اوضاع در سال‌های گذشته همواره در دستور کار نهادهای ذی‌ربط از جمله مجلس شورای اسلام بوده است و در این دوره هم نمایندگان اصلاحیه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری را تصویب کردند اما با توجه به این‌که این مصوبه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد ایراد قرار گرفت شورای نگهبان، راسا به این مساله ورود کرد.
طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان که در سلسله‌گزارش‌هایی به مردم، جزئیات جلسات شورای نگهبان را منتشر می‌کند در گزارش ۷۸ از این سلسله گزارش‌ها نوشت: چهار‌شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، جلسه شورای نگهبان برگزار شد. در این جلسه با توجه به نزدیکی ایام ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، مباحثی در خصوص نابسامانی و بی‌نظمی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان مطرح شد و اعضا همگی نسبت به ساماندهی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان اتفاق نظر داشتند.
این عضو شورای نگهبان افزود: در سیاست‌های کلی انتخابات نیز بر ساماندهی این وضعیت تأکید شده و بر تعیین دقیق معیارها، شاخص‌ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان و نیز شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام و همچنین بر تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تصریح شده است.
طحان نظیف، اضافه کرد: در این جلسه، پس از بحث و گفت‌وگو‌های فراوان میان اعضا، مقرر شد مصوبه سال ۱۳۹۶شورای نگهبان در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیار‌ها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزد‌های ریاست جمهوری» اصلاح شود و برای روشن‌تر شدن ملاک‌های مذکور، داوطلبان ریاست‌جمهوری هنگام ثبت‌نام، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند و وضعیت ثبت‌نام داوطلبان نیز تا حدی ساماندهی گردد. این اصلاحیه برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.
شرایط جدید کاندیداها
بر اساس مصوبه شورای نگهبان و برای روشن‌تر شدن ملاک‌های کاندیداتوری، داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند تا وضعیت ثبت‌نام داوطلبان نیز تا حدی ساماندهی گردد. این مصوبه به وزارت کشور ابلاغ‌شده است.
بر اساس این ابلاغیه، ازاین‌پس داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری برای ثبت‌نام باید در بازه سنی 40 تا 75سال باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند و سابقه تصدی حداقل چهارساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به‌طور کامل مصادیق آن ذکرشده، داشته باشند.
همچنین وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند.
تمام نامزدها باید عدم سوءپیشینه ارائه کنند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.
کدام چهره‌ها نمی‌توانند کاندیدا شوند
بر اساس مصوبه اخیر شورای نگهبان مبنی بر تعیین شرایط ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، برخی چهره‌هایی که تاکنون در مظان کاندیداتوری قرار داشتند، امکان ثبت‌نام در انتخابات آتی ریاست جمهوری را نخواهند داشت.
به گزارش تسنیم، با توجه به این‌که بر اساس یکی از بندهای این مصوبه، داوطلبان شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ازاین‌پس باید در بازه سنی 40 تا 75 سال قرار داشته باشند، اسدا... بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه (متولد 1320)، سیدمحمد غرضی وزیر اسبق پست و تلگراف (متولد بهمن 1320) و محمدجواد آذری جهرمی وزیر فعلی ارتباطات (متولد شهریور 1360) به دلیل عدم احراز شرایط سنی مندرج در مصوبه شورای نگهبان امکان ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو را ندارند.
همچنین با توجه به این‌که در مصوبه شورای نگهبان افراد دارای سابقه قطعی محکومیت قضایی امکان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری را ندارند، مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور در دولت اصلاحات به‌موجب محکومیت امنیتی مرتبط با فتنه 88، مشمول این بند از مصوبه شورای نگهبان می‌شود.
از سوی دیگر برخی چهره‌های سیاسی که تاکنون کاندیداتوری خود را در انتخابات آتی ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند، فاقد حداقل سابقه مدیریتی مندرج در مصوبه شورای نگهبان هستند و از این منظر حائز شرایط ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری نخواهند بود که ازجمله این چهره‌ها می‌توان به سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا اشاره کرد.
در مصوبه شورای نگهبان تأکید شده است با توجه به حساسیت اعضای این شورا در خصوص حفظ حقوق مردم و اعتراض احتمالی برخی از افراد به عدم ثبت‌نام خود، امکان اعتراض افراد و بررسی شورای نگهبان درخصوص دارا بودن شرایط مذکور در این مصوبه پیش‌بینی‌شده تا ضمن ممانعت از ثبت‌نام افرادی که از صلاحیت‌های حداقلی برای ورود به فضای رقابت ریاست جمهوری برخوردار نیستند، حقی نیز از افراد تضییع نشود.