فلسطین  از جنگ تا عشق

اگر می‌خواهید بیشتر در دل داستان مقاومت فلسطین قرار بگیرید، این رمان‌ها را بخوانید

فلسطین از جنگ تا عشق

علی غنی شاعر، نویسنده و کتاب‌فروشی که در قفسه‌های کتابخانه زندگی می‌کند



  روایت کاغذی، داستان گشت‌و‌گذار نویسنده در دنیای کتاب‌هاست. بسیارند کتابخوان‌هایی که از خیل جهان‌دیدگان هم بیشتر سرد و گرم دنیا را چشیده‌اند. در این گوشه از هفتگ جام جم، به معرفی مختصری از کتاب‌هایی می‌پردازیم که کم‌وبیش با موضوع مورد بحث هفته مرتبط بوده‌اند.
خانه عنکبوت
مجموعه چهارجلدی «خانه عنکبوت» یک مجموعه رمان عربی است که اخیرا توسط انتشارات شهید کاظمی به چاپ رسیده است. نویسنده این اثر - صالح مرسی- از نیروهای دستگاه اطلاعات مصر در زمان جمال عبدالناصر است که در این کتاب‌ها به داستان نفوذ در دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی می‌پردازد. این مجموعه رمان یکی از پرفروش ترین کتاب‌ها در جهان عرب در طول سال‌های گذشته بوده است.
عناوین مجلدات این مجموعه عبارتند از: نفوذ در موساد، سکو، اشک دشمن و شکار شکارچی (در دو مجلد)
در هریک از این کتاب‌ها ماجراهایی از نفوذ در سیستم اطلاعات رژیم صهیونیستی روایت شده که هریک از آنها دروغین بودن ادعای این ر‌ژیم مبنی بر غیرقابل نفوذ بودن دستگاه اطلاعاتی‌اش را نشان می‌دهد.
برای نمونه، در کتاب اشک دشمن، داستان جوانی مصری را می‌خوانیم که به دلیل دشواری‌های زندگی مجبور به مهاجرت می‌شود. طی فراز و فرودهایی به سمت همکاری با دستگاه اطلاعاتی کشیده می‌شود و سرانجام به جاسوسی دوجانبه بدل می‌شود.
زخم داوود
این رمان در سال 2009 عنوان پرفروش‌ترین کتاب فرانسه را از آن خود کرد و تا کنون به 26 زبان دنیا ترجمه شده است. سوزان ابوالهوی نویسنده‌ای فلسطینی است که جنگ را تجربه کرده و در رمان «زخم داوود» نیز موضوعات انسانی و اجتماعی را در لابه لای حوادث جنگ روایت می‌کند. نویسنده در این کتاب زندگی چهار نسل از یک خانواده را برای مخاطب توصیف و تشریح می‌کند و در عین این که مقاومت مردم فلسطین را موضوع اصلی رمانش قرار داده از عشق، ایمان و غرور می‌نویسد.
مؤلف در این کتاب به فلسطین از زاویه جدیدی نگاه کرده است و به نظر می‌رسد ابوالهوی با نگارش این رمان در صدد است به مخاطب نشان دهد که فلسطین فقط مکانی برای جنگ نیست و انسان‌هایی که در آن به زندگی خود ادامه می‌دهند دغدغه‌های انسانی متفاوتی دارند.
نسخه اصلی این رمان نخستین بار در سال 2006 در ایالات متحده منتشر شد.
شخصیت اصلی کتاب دختری به نام «امل» است که در خانواده‌ای فلسطینی متولد می‌شود و کودکی او مصادف می‌شود با حملات وحشیانه ارتش صهیونیستی و اجبار فلسطینیان به زندگی در اردوگاه‌های آوارگان. او در ادامه مسیر زندگی‌اش والدین خود را از دست می‌دهد ولی به خاطر استعداد خوبش می‌تواند فرصتی برای ادامه تحصیل در آمریکا پیدا کند و سال‌ها بعد، دوباره به اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی بازگردد تا بتواند به مردم کشورش کمک کند.