مــرگ در تــاریکی

پس از 130 ساعت تلاش امدادگران، جسد 2معدنچی طزره از داخل معدن بیرون آورده شد

مــرگ در تــاریکی

 130 ساعت عملیات شبانه‌روزی نیروهای امدادی در معدن طزره دامغان بی‌نتیجه ماند و جسد دو معدنچی از زیر آوار خارج شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، میلاد روشنایی 30ساله و سیداصغر افضلی 35ساله که هردو متاهل بودند، ظهر شنبه یازدهم اردیبهشت امسال هنگام کار در بخش کارگاه استخراج بودند که بخشی از سقف کارگاهی تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره، از معادن چهارگانه شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی در دامغان ریزش کرده و آنها زیر آوار ماندند. نیروهای امدادی معدن عملیات آواربرداری را شروع کردند تا دو همکار گرفتارشده خود را پیدا کنند. خبر حادثه به‌سرعت پیچید و به خانواده دو کارگر معدن رسید و آنها خودشان را به محل حادثه رساندند. خانواده‌ها با دیدن چهرهای سیاه‌شده نیروهای امدادی سراسیمه سمت‌شان می‌رفتند و سراغ فرزندان خود را می‌گرفتند. امدادگران نمی‌دانستند باید چه بگویند و فقط می‌گفتند صبور باشید تلاش می‌کنیم آنها را زنده پیدا کنیم. خانواه‌ها دل‌نگران بودند و نمی‌توانستند محل حادثه را ترک کنند. هر روز که می‌گذشت آتش بر دل و جان‌شان می‌زد که نکند خبر تلخی بشنوند. حجم بالایی از زغال‌سنگ و خاک در اثر ریزش معدن تلنبار شده و همین سرعت رسیدن نیرو‌های امدادی را به معدنچیان طولانی‌تر کرده بود. عملیات امداد و نجات وارد ششمین روز خود شده بود. امدادگران همچنان تونل می‌زدند و آواربرداری می‌کردند. همین‌طور که به شامگاه پنجشنبه شانزدهم اردیبهشت امسال نزدیک می‌شدند امید برای زنده‌یافتن آنها کمتر شد. سرانجام آنها با حفر کانالی به بلوک تونل ریزش‌کرده، رسیدند. با رسیدن به تونل شماره ۴۲ معدن طزره، به جست‌وجوها ادامه دادند.
وقتی عقربه‌های ساعت روی 20 پنجشنبه توقف کرد، فریاد زدند به معدنچیان رسیدیم. پیکر یکی را از زیر آوار خارج کردند. او میلاد 30ساله بود. او را بر دوش کشیدند و از تونلی که حفر کرده بودند بیرون آوردند. همه با دیدن چهره گریان و خاک‌خورده آنها فهمیدند که میلاد، آسمانی شده است. خبر مرگ او نفربه‌نفر پیچید تا به گوش خانواده میلاد رسید و صدای شیون و ضجه آنها بلند شد. گریه و ضجه‌های خانواده اصغر، دیگر کارگر معدنچی هم بلند شد چراکه با پیدا شدن پیکر میلاد، آنها امیدشان را برای زنده‌یافتن او از دست دادند. دو ساعت بعد از آن، نیروهای امدادی جسد اصغر را یافتند و از معدن بیرون آوردند و عملیات نجات بعد از 130 ساعت پایان گرفت.  این در حالی است که به نظر می‌رسید معدنکاران محبوس در همان لحظات اولیه آوار معدن جان باخته بودند.
اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان بعد از پایان این عملیات گفت: بعد از کشف اجساد این دو کارگر معدن، با هماهنگی قضایی قرار شد که فعالیت‌های تونل‌های k12 و k13 تونل ۴۲ تا زمان تعیین تکلیف قطعی وضعیت آن، تعطیل و همه کارگران از محیط خارج شوند. تحقیقات برای مشخص شدن علت حادثه از سوی بازرسان اداره کار ادامه دارد.