پرده‌برداری از یک پرونده جنجالی در برزیل

پرده‌برداری از یک پرونده جنجالی در برزیل


کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد با ابراز نگرانی شدید از کشتار زاغه‌نشینان یکی از حومه‌های فقیر ریودوژانیرو، خواستار تحقیق جامع، مستقل و بی‌طرفانه دولت برزیل درباره عملکرد پلیس شده است.
به گزارش یورونیوز، نگرانی‌ها درباره عملیات ضد قاچاق مواد مخدر در زاغه‌نشین (فاولا)‌ ژاکارزینیو برزیل زمانی قوت گرفت که شاهدان عینی موارد متعددی از قتل خودسرانه و بدون دلیل شهروندان از سوی پلیس را گزارش کردند. بر اساس آخرین گزارش‌ها دست‌کم ۲۸نفر، از جمله یک مامور پلیس در جریان این عملیات که از بامداد پنجشنبه گذشته به وقت محلی آغاز شد، جان باخته‌اند.
جمعه شب صدها نفر از زاغه‌نشینان حلبی‌آباد ژاکارزینیو در اعتراض به خشونت بی‌سابقه پلیس تظاهرات کردند. دست‌کم دو نفر از قربانیان، شهروندان عادی بودند که در جریان تیراندازی‌های متقابل پلیس و تبهکاران معروف به کماندوهای سرخ در قطار شهری کشته شدند. سازمان ملل متحد می‌گوید عملیات شش می، مرگبارترین یورش پلیس برزیل به یکی از زاغه‌نشینان این کشور بوده است.
ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری دست راستی برزیل که به‌ویژه با شعار برقراری امنیت به قدرت رسید، هنوز واکنش رسمی به این کشتار نشان نداده است. با این حال، نزدیکان بولسونارو در ارتش و پلیس و به‌ویژه ادواردو بولسونارو، نماینده مجلس و پسر بولسونارو تاکید می‌کنند تمام قربانیان آدم‌های کثیفی بودند.محله فقیرنشین ژاکارزینیو در حومه شهر ریودوژانیرو که عملیات از آنجا آغاز شد، به عنوان پایگاه کماندوهای سرخ، مهم‌ترین باند قاچاق موادمخدر در ریودوژانیرو به شمار می‌رود و خبرگزاری فرانسه می‌نویسد روز پنجشنبه در این محله حمام خون به راه افتاده بود.