زندگی مثبت 12

این برنامه به والدین یاد می‌دهد چگونه مهارت‌های زندگی را به نوجوانان آموزش بدهند

زندگی مثبت 12

هر برنامه‌ای بر‌مبنای اهدافی روانه آنتن می‌شود و برنامه مثبت 12 هم مستثنی از این موضوع نیست. این برنامه به تهیه‌کنندگی فاطمه بی‌تقصیر، مختص والدینی است که فرزند نوجوان دارند و به آنها آموزش‌های لازم درباره رفتارهای نوجوانان داده می‌شود. برنامه مثبت 12 با حضور مهسا ساداتی که دکترای روان‌شناسی تربیتی و متخصص روان‌شناسی کودک و نوجوان دارد، روزهای شنبه و دوشنبه ساعت 16 و 30 دقیقه از گروه بهداشت و روان رادیو سلامت روانه آنتن می‌شود. والدین می‌توانند اگر سوالی درباره نوجوان‌شان دارند در زمان پخش برنامه پیامک بدهند تا آنچه که لازم است درباره نوجوان‌شان بدانند، آموزش ببینند. برنامه‌سازان برنامه مثبت 12 درصد هستند تا مواردی که مربوط به نوجوانان می‌شود به آنها آموزش داده شود؛ به‌عنوان مثال به این موضوع می‌پردازد که والدین اجازه بدهند تا گاهی نوجوان‌شان با آنها مخالفت کنند و به این شکل نه گفتن را تمرین کنند.

 از استقلال نوجوانان تا پرخاشگری
فاطمه بی‌تقصیر، سردبیر و تهیه‌کننده برنامه مثبت 12 است. وی با اشاره به اهدافی که با تولید این برنامه دنبال می‌کنند، می‌گوید: هدف ما از ساخت این برنامه آموزش مهارت‌های زندگی از سوی پدر و مادرها به نوجوانان است، زیرا نوجوانی سن بسیار حساسی است و فرزند از کودکی پا به دنیای دیگری گذاشته است و همین موضوع باعث می‌شود به لحاظ جسمی و روحی تغییرات گسترده‌ای داشته باشد و در این مواقع اگر والدین آگاهی کافی را نداشته باشند، با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین حضور مشاور در کنار والدین می‌تواند به آنها کمک کند تا به‌راحتی این مسائل را
پشت سر بگذارند. وی ادامه می‌دهد: حال برخی شرایط رفتن پیش مشاور را ندارند، به‌همین دلیل رادیو سلامت طبق ماموریتی که دنبال می‌کند درصدد است با ساخت برنامه‌های متنوع در حوزه سلامت روحی و جسمی پاسخگوی سؤالات شنوندگان باشد. به همین دلیل برنامه مثبت 12 با محوریت آموزش به والدین تهیه و روانه آنتن می‌شود و مشاور برنامه که دکترای روان‌شناسی دارد، پاسخگوی سؤالات والدین است تا به آنها راهکارهای صحیح ارائه بدهد تا با کمترین آسیب این دوره از مقطع زندگی نوجوانان‌شان را پشت سر بگذارند.  این تهیه کننده تاکید می‌کند: مجری- کارشناس برنامه دکتر مهسا ساداتی است که متخصص روان‌شناسی کودک و نوجوان است. ما با توجه به نیاز والدین به همراه خانم دکتر، موضوعات را دسته‌بندی می‌کنیم و در هر برنامه به یک موضوع مستقل در حوزه نوجوانان می‌پردازیم که پدر و مادرها هنگام رو‌به‌رو شدن با مشکلات نوجوانان چطور با آنها برخورد کنند. در واقع ما این مهارت را به آنها آموزش می‌دهیم که بدون‌تنش با نوجوانان و شکل‌گیری خاطرات بد با نوجوان‌شان رفتار کنند.
 روان‌شناس رو‌به‌روی والدین نیست
بی‌تقصیر ادامه می‌دهد: روان‌شناس برنامه سعی می‌کند مسائل را برای مخاطبان باز کند تا آنها همه جوانب موضوعات را درنظر بگیرند و رفتار صحیح با نوجوانان داشته باشند. یکی از مسائلی که نوجوانان با آن در ارتباط هستند، پرخاشگری این مقطع زندگی است که بسیار استقلال‌طلب هستند. در این مواقع گاهی شاهد هستیم پدر و مادرها شروع به گارد گرفتن مقابل نوجوانان‌شان می‌کنند که این نشانه‌ای از نبود آگاهی کافی است. کارشناس برنامه بسیار ظریف راهکارهای ویژه را به والدین آموزش می‌دهد تا از این طریق نیاز مخاطبان بر‌طرف شود. این تهیه‌کننده با اشاره به موضوع انتخاب دوست در دوران نوجوانی می‌گوید: از دیگر موضوعاتی که والدین با نوجوانان سر وکله می‌زنند این است که چرا فلان دوست را انتخاب کردی؟ چرا رفتارهایش به این صورت است ... در حالی که والدین باید به گونه‌ای عمل کنند که هم فرزندان‌شان به سمت گوشه‌گیری و تنهایی پیش نروند و هم این‌که بدون اضطراب دوستان خوبی را انتخاب کنند و والدین راهنمایی لازم را در این حوزه به آنها داشته باشند.  از سوی دیگر روان‌شناس برنامه روبه‌روی والدین نیست، بلکه کنارشان حضور دارد و به آنها راهکارهای صحیح را ارائه می‌دهد. این برنامه در گروه بهداشت و روان رادیو سلامت تهیه و روزهای شنبه و دوشنبه ساعت 16 و 30 دقیقه پخش می‌شود.
 پاسخگویی به دغدغه والدین
بی‌تقصیر در پاسخ به این سوال که چطور گوینده را حذف کردید و فقط برنامه با حضور کارشناس-‌مجری که دکترای روان‌شناسی دارد، روی آنتن می‌رود؟ توضیح می‌دهد: ما می‌خواستیم روان‌شناس برنامه به شکل مستقل با والدین صحبت کند و نمی‌خواستیم حلقه تغییر کند و نفر سوم هم حضور داشته باشد. در واقع هدف‌مان این بود که روان‌شناس راحت و بدون وقفه راهکارهای لازم را به والدین آموزش دهد. وی درباره انتخاب نام مثبت 12 می‌گوید: با توجه به این‌که نوجوانی از 12سالگی شروع می‌شود، به همین دلیل ما این نام را انتخاب کردیم و در این برنامه به دوره نوجوانی می‌پردازیم. در هر برنامه هم موضوعات به‌روز که دغدغه والدین است، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. البته باید به این نکته اشاره کنم که برای تهیه برنامه بدون تردید همراهی و همفکری لعیا باستانی، مدیر گروه بهداشت و روان تاثیر زیادی داشته است؛ زیرا او به ما خط‌مشی می‌دهد که به چه موضوعاتی و چگونه بپردازیم. والدین می‌توانند اگر سوالی درباره نوجوان‌شان دارند با شماره 30000102 در زمان پخش برنامه پیامک بدهند تا آنچه که لازم است درباره نوجوان‌شان بدانند، آموزش ببینند.

راهکارهای صحیح برای حل مشکلات نوجوانان
مهسا ساداتی که دکترای روان‌شناسی تربیتی و متخصص روان‌شناسی کودک‌ونوجوان دارد و کارشناس- مجری برنامه مثبت 12 است، درباره ملاک‌هایش برای انتخاب موضوعات این‌طور توضیح می‌دهد: من تا به امروز به عنوان کارشناس- مجری در برنامه‌های متفاوت شبکه‌های خبر، دو، چهار و امید و شبکه‌های رادیویی گفت‌وگو و سلامت حضور داشته‌ام. اخیرا هم برنامه مخاطب نو را در شبکه امید داشتم. مسلما هر چه تیم برنامه‌ساز همراه با مجری -کارشناس باشند، نتایج بهتری کسب می‌شود. در برنامه مثبت 12، خانم بی‌تقصیر، تهیه‌کننده برنامه مرتب در حال جست‌وجو است تا موضوعات و دغدغه‌های روز والدین را جمع‌آوری کند. بنابراین حضور او کمک زیادی به من می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر به واسطه موردهایی که به کلینیک ما مراجعه می‌کنند، ما متوجه می‌شویم که در حال حاضر دغدغه‌های والدین در مقابل نوجوان‌شان چه مواردی است و در برنامه به آنها می‌پردازیم. به عنوان مثال یکی از مشکلاتی که والدین با نوجوانان در ایام کرونا دارند، این است که نوجوانان مرتب از تبلت و گوشی استفاده می‌کنند و به نوعی این ماجرا از کنترل خارج شده است، زیرا سرگرمی دیگری وجود ندارد و والدین هم نمی‌دانند برای آنها چه کاری انجام دهند تا آنها را سرگرم کنند. همین موضوع باعث شکل‌گیری بسیاری از مشکلات شده است، حتی در این ایام کرونا میزان پرخاشگری نوجوانان بسیار زیاد شده است. به همین دلیل ما در برنامه مثبت 12 راهکارهای لازم را ارائه می‌کنیم. همچنین والدینی که به لحاظ مالی برایشان مقدور نیست که به مشاور مراجعه کنند، این برنامه می‌تواند کاملا پاسخگوی سوالات آنها باشد.
دکتر ساداتی تاکید می‌کند: گاهی من در پیجم بخش‌هایی از برنامه مثبت 12 را می‌گذارم و بازخورد خوب مخاطبان را می‌بینم. حتی گاهی به من پیام می‌دهند که امکان دارد کل برنامه را دانلود کنم و برایشان ارسال کنم؟ همچنین شنوندگان سوالات‌شان را به برنامه پیامک می‌کنند یا تلفنی می‌گویند و همه این موارد نشان می‌دهد برنامه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. هدف این است که به‌واسطه برنامه مثبت 12، مخاطبان را آگاه کنیم که چطور با نوجوانان کنار بیایند بدون این‌که درگیر تنش شوند.