کارنامه خورش

کارنامه خورش


شبی بانوی من گفت «بیا تا چامه گوییم که شب بس دراز است و افسون خواب، چامه است.» گفتم «نخست تو گوی و من نیز داستانی به یاد آرم و دیگرشب گویم.» سرود که «خورش‌های ایران‌‌زمین چندگونه است؟» گفتم «چه‌دانم. خوردنی و پختنی زنان سازند و پزند. تو گوی هر آنچه دانی از این دست و من تو را نگارنده باشم.» بانو همی گفت و من همی نوشتم شب‌ها، تا این نامه به انجام آمد، بس نیکو و نغز.
تسلط نادرمیرزا قاجار (نواده فتحعلی‌شاه قاجار) به ادبیات، تاریخ و طب دوره‌ خودش و دقت او در نگارش باعث شده کتاب «کارنامه خورش» تنها دستور طبخ غذاهای مختلف نباشد. این کتاب فرهنگ‌نامه‌ای از غذاهای ایرانی است همراه شرح حوادث تاریخی، خاطرات نویسنده، قصه و شعر که همه با نظمی درونی کنار هم نشسته‌اند. توصیفات و ابداعات زبانی برای طعم‌ها، تاریخچه‌ غذاهای محلی ایران همراه گزارش آداب و رسوم و روابط اجتماعی و خانوادگی آن دوره کاری کرده که این متن در گذر زمان همچنان خواندنی و تازه باشد.
تصحیح این کتاب با استفاده از نسخه اصلی کتاب موجود در مجلس شورای ملی و تطبیق آن با نسخه موجود در کتابخانه ملی انجام شده است. جهت سهولت آشنایی با واژگان قدیمی و قاجاری، کتاب دارای فهرست واژگان و اصطلاحات است و توضیحات لازم نیز به‌صورت پانویس در انتهای کتاب آمده است.
کتاب کارنامه خورش به تالیف نادرمیرزا قاجار و به کوشش نازیلا ناظمی توسط نشر اطراف در سال 1399 منتشر شده است.