نسخه Pdf

نکبت هفتادوسه ساله

درباره اشغال فلسطین و تاسیس دولت جعلی صهیونیستی چقدر می‌دانیم؟

نکبت هفتادوسه ساله

 حالا در آستانه سالگرد هفتاد و سومین سال «روز نکبت» هستیم. حتما از خودتان می‌پرسید منظورش از روز نکبت چیست؟ ساده‌اش را اگر قرار باشد بنویسم، می‌شود روزی که صدها هزار فلسطینی از خانه‌ها و سرزمین‌شان اخراج شدند. یک روز بعد از 14 نوامبر 1948 بعد از انتشار منشور استقلال و اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی و اشغال‌های سرزمین‌های فلسطین، روند اخراج ساکنان قدیمی یک سرزمین آغاز شد و آن در تاریخ به روز نکبت معروف شد. روزی که هنوز بسیاری از فلسطینی‌های آن را در خاطر دارند و هر سال در آستانه سالگرد آن یاد و خاطره آن را زنده نگه می‌دارند تا نسل‌هایی که آن روزها را در خاطر ندارند، فراموش نکنند دعوا سر چه موضوعی بوده است، دعوا سر خاک به تنهایی نبوده، دعوا سر هویت است، دعوا سر ریشه‌هاست، ریشه‌هایی که در آن خاک دویده شدند و تصور خشکیده شدنش هم در خاطر هیچ‌کسی نمی‌گنجد!
در این گزارش قرار است درباره چند کتاب که شاید در شناخت بهتر ماجرا به ما کمک کند حرف بزنیم، کتاب‌هایی که خلأ ندانستن ما را پر می‌کنند ولی قبل از این‌که سراغ کتاب‌ها برویم لازم است مقداری مقدمه‌چینی کنیم، مقدمه‌ای که قرار نیست طولانی باشد و قرار هم نیست حرف تازه‌ای بزنیم، ولی در یک بررسی به نظرم آمد که اغلب از همین حد اطلاعات هم بی‌خبر هستند و بد نیست به صورت کپسولی اینجا درباره‌شان حرف بزنیم.
احتمالا نام یک یهودی با نفوذ و سرمایه‌دار را شنیده باشید؛ والتر روتشیلد، عضو مجلس عوام بریتانیا. تا اینجا، این نام را داشته باشید.
آرتور جیمز بالفور، سیاستمدار انگلیسی که در سال‌های جنگ جهانی اول وزیر خارجه بریتانیا بود و نقش مهمی در ماجرای تاسیس رژیم صهیونیستی بازی کرد.
سال 1917 میلادی، بیش از صدسال پیش بریتانیا در جبهه‌های جنگ اول جهانی اوضاع خوبی ندارد، شکست آنها حتمی است، در همین بین والتر روتشیلد پیشنهادی به بالفور و دولت بریتانیا می‌دهد که در صورت واگذاری سرزمین فلسطین به سازمان جهانی صهیونیسم، او بریتانیا را با باز کردن پای آمریکا به جنگ از این مخمصه نجات می‌دهد و پس از پایان جنگ و تجزیه امپراتوری عثمانی بریتانیا که قیمومیت فلسطین را به‌عهده داشت آن را به رفقای روتشیلد می‌دهد، در واقع پیشنهاد او با موافقت جورج پنجم، پادشاه بریتانیا مواجه می‌شود و طی نامه‌ای که بالفور برای روتشیلد می‌فرستد و پایش را امضا می‌کند این خبر را به او می‌رساند. نامه‌ای که در تاریخ از آن با عنوان «بیانیه بالفور» یاد می‌شود چون بالفور در آن یکی دو مورد هم تذکر داده تا رسوم اداری و شبه‌انسانی قضیه را نیز سر و شکل بدهد. در غیر این‌صورت او و پادشاهش برای یک سرزمین تصمیم گرفتند و زمینه تاسیس خانه ملی یهودیان را چیدند.
این اتفاقات ادامه داشت تا این‌که جنگ جهانی دوم و یهودستیزی در اروپا شدت گرفت، آنها (سازمان جهانی صهیونیسم و حامیان آنها) گفتند حالا وقتش رسیده که انتقام خودمان را از اروپایی‌ها در غرب آسیا بگیریم! و تلافی خون‌های ریخته شده را از اعرابی که هیچ نقشی در ماجرا نداشتند، در بیاوریم. 14 می ‌1948 رژیم صهیونیستی اعلام موجودیت کرد و صدها هزار فلسطینی مسلمان و غیرمسلمان را از خانه‌هایشان بیرون دادند!
حالا با این پیش‌زمینه برویم ببینیم چه کتاب‌هایی هست که می‌توانیم برای بیشتر دانستن بخوانیم.





پشت پرده اتفاقات
«صلحی که همه صلح‌ها را به باد داد»، اسم کتاب در نوع خودش توجه‌برانگیز است و جلد متفاوت آن هم خبر از یک موضوع بحث‌برانگیز می‌دهد.  این کتاب می‌خواهد به تجزیه و فروپاشی امپراتوری عثمانی و تبعات آن و ایجاد خاورمیانه جدید بپردازد و یکی از کتب تحسین‌شده در این عرصه است. شاید کتاب از نظر حجم و اندازه شما را به وحشت بیندازد که باید گفت جای نگرانی نیست، به‌راحتی می‌توانید با کتاب ارتباط برقرار کنید و متوجه حجم آن نشوید. ولی نکته جالب درباره کتاب این است که معتقد است فروپاشی امپراتوری عثمانی موجب جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه و حتی ایجاد جنگ جهانی دوم و جنگ‌های بعدی شده‌است. کتاب از پشت پرده خاورمیانه جدید حرف می‌زند و کلید فهم اتفاقات در منطقه و اهمیت‌شان در معادلات بین‌المللی را بازگو می‌کند.



کتابی که نتانیاهو معرفی کرد
سال 1394 نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی وقتی در مجمع عمومی سازمان ملل پشت تریبون رفت، کتابی را به همه نشان داد و گفت: «این کتاب حاوی نقشه نابودی اسرائیل توسط مسؤولان ایرانی است»، همین جمله سبب شد کتاب و موضوعش تبدیل به داغ‌ترین سوژه رسانه‌ها شود. «فلسطین» همان کتابی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را به وحشت انداخت آن را در برابر چشمان تمام دنیا سر دست گرفت تا وحشتش را فریاد بزند، کتابی که روایت تاریخی و تحلیلی از مساله فلسطین ارائه داده و در کنار آن راه‌حل خروج از این موقعیت را نیز در لابه‌لای سطرهایش طرح کرده‌است. این کتاب در واقع تدوینی از سخنان رهبر انقلاب پیرامون موضوع فلسطین است که در یک پیوستار به مخاطب عرضه شده‌است.


در گفت‌وگو با فلسطین!
رانده‌شدگان از سرزمین اشغالی تا مدت‌ها ماجرا را فراموش نمی‌کردند، حتی رسم است مادرها کلید خانه‌های غصب‌شده خود را به فرزندانشان ارث می‌دهند و این تبدیل به رسمی میان فلسطینی‌های ساکن سرزمین‌های اشغالی شده‌است، کتاب «تا فراموش نشوی» حاوی مصاحبه‌هایی است با همین رانده‌شدگان! این کتاب که روایت افراد مختلف از روز نکبت است، اطلاعات خوبی از تشکیل دولت جعلی صهیونیستی ارائه می‌کند و در کنار اطلاعات ارزنده، پاسخ بسیاری از شایعات درباره سرزمین‌های اشغالی را نیز می‌دهد و افق تازه‌ای در برابر خواننده باز می‌کند.



مبارزه نوجوانی
غسان کنفانی را صهیونیست‌ها کشتند، شاید دانستن این گزاره بهتر از این باشد که بخواهیم به تفصیل درباره کتاب و قلم کنفانی حرف بزنیم. یعنی همین که بدانیم یک نویسنده آزادیخواه را با کار گذاشتن یک بمب در خودرویش ترور می‌کنند می‌توانیم به اهمیت آثار قلمی او پی ببریم که سبب شده او را فیزیکی حذف کنند. حالا با این توضیحات بد نیست اگر خواستید سراغ کتابی از این نویسنده بروید کتاب «بچه‌های فلسطین» را گوشه ذهن داشته باشید. مجموعه داستانی که در آن از زبان نوجوان‌ها به مقوله مبارزه و تلاش برای بازپس گرفتن وطن پرداخته است. کنفانی تمام تلاش خود را برای رساندن حس و حال نوجوان‌های آن روزگار به کار بسته تا خواننده به درک مشترکی از وضعیت نوجوانان فلسطینی برسد.
ضمیمه قفسه کتاب