انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

22 اردیبهشت 80
شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد از میان 814نفر ثبت‌نام‌کننده در هشتمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری 46نفر برای بررسی مجدد گزینش شدند.
 22 اردیبهشت 84
آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی گفت که از همه گروه‌ها و جناح‌ها برای همکاری در دولت خود استفاده خواهدکرد و کابینه‌اش جناحی نخواهدبود.
وی بعد از ثبت‌نام در وزارت‌کشور برای انتخابات‌ریاست‌جمهوری به خبرنگاران گفت: در حد نظرسنجی‌ها و مراجعاتی که به من شده حدس می‌زنم نیمی از مردم ایران مایل به انتخاب من هستند اما باید صبر کنیم و ببینیم روز انتخابات چه خواهدشد.
در پی ثبت‌نام هاشمی‌رفسنجانی، رئیس کمیته تبلیغات ستاد ولایتی گفت با حضور رئیس‌مجمع‌تشخیص‌مصلحت در عرصه انتخابات، علی‌اکبر ولایتی انصراف می‌دهد.
حبیب‌ا... عسکراولادی در پاسخ به یک سوال در مورد واکنش شورای هماهنگی در خصوص نامزدی هاشمی و ورود وی به صحنه رقابت، ضمن تصریح بر تداوم حمایت این شورا از لاریجانی، گفت: شورای‌هماهنگی یک ضلع رقابت جدی در انتخابات ریاست‌جمهوری است.
قالیباف، نامزد اصولگرای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: در صورتی که از تمامی ظرفیت‌های قانون‌اساسی استفاده کنیم قادر خواهیم‌بود همبستگی ملی و وحدت را در حد اعلا تقویت کنیم.
معین نامزد موردحمایت مشارکت گفت: جدی‌ترین رقیب من عدم حضور حداکثری مردم است و فکر می‌کنم رقیبی برای من در جمع اصلاح‌طلبان پیشرو وجود ندارد.
محسن رضایی هم پس از ثبت نامه‌رسمی برای نامزدی در انتخابات‌ریاست‌جمهوری گفت به نفع هیچ‌کس کنار نمی‌رود.
 22 اردیبهشت 88
میرحسین موسوی در جمع دانشجویان تاکیدکرد نادیده‌گرفتن نظر دانشجویان و عدم اعتماد به آنها برای منافع حیاتی کشور مضر است. موسوی با بیان این‌که این کشور متعلق به دانشجویان است، مهم‌ترین مشکل کشور را قانون گریزی توصیف کرد.
محسن رضایی هم در اظهارنظری گفت: می‌خواهم سه معضل را از بین ببرم. مدیریت بد در داخل، سیاست‌های نادرست اقتصادی و روش‌های نادرست در روابط بین‌المللی.
مهدی کروبی هم در جمع فرهنگیان ایلام درباره برنامه‌های خود برای آموزش و پرورش گفت: اگر رئیس ‌جمهور شوم با مشاوره و گفت‌وگو وزیری از اهالی آموزش و پرورش انتخاب خواهم ‌کرد و دوم آن‌که جلسات مشاوره‌ای منظم با وزیران و معاونان سابق آموزش و پرورش خواهم‌داشت تا از خرد جمعی و سوابق و تجربیات آنها استفاده کنم.
 22 اردیبهشت 92
پرونده ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات‌ریاست‌جمهوری در حالی بسته شد که ثبت‌نام همزمان آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی و اسفندیار رحیم‌مشایی در آخرین لحظات و همچنین نام‌نویسی سعید جلیلی در ساعات آخر، حضور پرشمار و بی‌سابقه سایر نامزدها را تحت‌الشعاع قرار داد و تا حدود زیادی باعث تغییر آرایش سیاسی در آستانه انتخابات شد.