ابررایانه‌ها، مؤلفه‌ای برای استقلال کشورها

ابررایانه‌ها، مؤلفه‌ای برای استقلال کشورها


رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص اهمیت بومی‌سازی دانش‌فنی ساخت ابررایانه‌ها به جام‌جم گفت: «امروز در عصر داده‌ها بیش از هر زمان دیگری نقش پردازش داده و تحلیل داده‌های به دست آمده در حوزه‌های گوناگون در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته است. کشورهای پیشرفته از تحلیل فناورانه داده‌های موجود با ابزارهایی مانند هوش مصنوعی در تصمیم‌گیری‌های کلان خود بهره می‌گیرند. به همین دلیل، تولید ابررایانه‌هایی با قدرت پردازش بالا برای دسته‌بندی و تحلیل داده و اطلاعات می‌تواند نقش مؤثری در هدف‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی کشورها ایفا کند.»
دکتر وحید یزدانیان افزود: «در جهان هزینه‌های هنگفتی در این زمینه انجام می‌شود و ابررایانه‌هایی با پردازش‌های زیاد و سنگین تولید می‌شود. بیشتر این ابررایانه‌ها در تعداد محدودی کشور پیشرفته به‌خصوص در ایالات متحده و چین قرار دارد. به همین علت، توانمندی و استقلال در حوزه تولید ابررایانه و پردازش داده‌ها به یکی از مؤلفه‌های قدرت نرم میان کشورها تبدیل شده است.» وی در ادامه با اشاره به اقدامات صورت‌گرفته درخصوص تولید ابررایانه‌ها در کشور افزود: «موضوع توسعه ابررایانه‌ها در کشور ما از چند سال گذشته در حال پیگیری است. از حدود یک سال و نیم پیش نیز طرح ابررایانه سیمرغ با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه امیرکبیر در دست اقدام قرار گرفت که از روز گذشته وارد اولین فاز ارائه خدمات شد.»
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: «با وجود اقداماتی که 10سال پیش در زمینه تولید ابررایانه در دانشگاه امیرکبیر شکل گرفته بود، اقدامی برای تولید ابررایانه‌هایی با قدرت پردازش در حد ترافلاپس و پتافلاپس که توان تحلیل داده بسیار بالایی دارند، در کشور صورت نگرفته بود. بسیاری از محققان دانشگاهی و فعالان بخش خصوصی برای انجام تحلیل‌های مورد نیاز خود مجبور بودند به کشورهای خارجی مراجعه کنند و در صف دریافت خدمات حتی در برخی مواقع تا شش ماه بمانند. این راهکار علاوه بر خروج ارز، منجر به خروج داده‌های زیادی از کشور و بروز مشکلاتی در زمینه امنیت داده‌های کشور می‌شد. به همین دلیل،  بومی‌سازی ابررایانه سیمرغ در کشور با جدیت بیشتری در سال‌های اخیر همراه شد.»