آتش تهیه آمریکا برای صهیونیست‌ها

با وجود انتقادات فراوان بین‌المللی از جنایات اسرائیل دولت آمریکا تمام قد از رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌کند

آتش تهیه آمریکا برای صهیونیست‌ها

رژیم‌صهیونیستی با وجود فضای منفی گسترده‌ای که در جهان ایجاد شده همچنان به جنایات خود در نوار غزه ادامه می‌دهد و آمار شهدای فلسطینی در حال افزایش است. اسرائیلی‌ها در این جنایات از پشتیبانی آمریکا برخوردارند و روسای‌جمهوری آمریکا که همواره خود را وامدار لابی‌های صهیونیستی می‌دانند فارغ از دموکرات یا جمهوریخواه بودن، بی‌چون و چرا از هر جنایتی که توسط اسرائیل انجام می‌شود، حمایت می‌کنند. بر همین اساس است که این روزها با وجود افزایش انتقادات نسبت به حملات رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه، مقامات آمریکایی در حال انعقاد قراردادهای جدید تسلیحاتی با صهیونیست‌ها هستند؛ موضوعی که حتی در داخل آمریکا نیز با واکنش‌های زیادی همراه شده است.

قرارداد تسلیحاتی 735میلیون دلاری
همزمان با تشدید درگیری‌ها و حملات اسرائیل به نوار غزه، روزنامه واشنگتن‌پست از تصویب قرارداد فروش ۷۳۵ میلیون دلار تسلیحات جدید به اسرائیل توسط دولت آمریکا خبر داده است.   به نوشته این نشریه آمریکایی، بخش بزرگی از این قرارداد مربوط به تحویل راکت‌های نقطه‌زن و همچنین مربوط به کیت‌های مهمات مشترک تهاجمی مستقیم
(Joint Direct Attack Munitions) یا (JDAMS) است، کیت‌هایی که بمب‌های موسوم به دامب(غیرهدایت شونده) را به بمب‌های هدایت شونده یا هوشمند تبدیل می‌کند. بر اساس اظهارات اعضای کنگره آمریکا، شرکت بوئینگ قرار است این تسلیحات را به اسرائیل تحویل دهد. اسرائیل که مقادیر قابل‌توجهی از JDAMS را در گذشته خریداری کرده مدعی شده  حملات هوایی غزه برای جلوگیری از ضربه زدن به غیرنظامیان، با مهمات هدایت‌شونده انجام شده، در حالی که تا کنون در این حملات نزدیک به 70کودک به شهادت رسیده‌اند.



آینده مبهم اقدامات کنگره
البته خبرها نشان می‌دهد با وجود برخی مخالفت‌ها در کنگره آمریکا نباید امیدواری زیادی به لغو این قرارداد تسلیحاتی داشت.
یکی از دستیاران دموکرات مجلس سنا در همین زمینه گفته است: بعید است بحث در مورد این فروش منجر به قطعنامه عدم تصویب توسط کنگره شود.
دلیل این اظهارنظر را می‌توان در حمایت برخی رهبران دموکرات از اقدامات دولت در حمایت از اسرائیل دانست و به گزارش رسانه‌های آمریکایی، اسرائیل تیمی از مدافعان سرسخت میان رهبران حزب دموکرات دارد. در این زمینه می‌توان به چارلز ای. شومر رهبر اکثریت سنا از ایالت نیویورک، رابرت منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنا از ایالت نیوجرسی و استنی اچ. هویر رهبر اکثریت مجلس نمایندگان از ایالت مریلند اشاره کرد که همگی بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تأکید کرده‌اند.
از سوی دیگر، تجربه دوران روسای‌جمهوری گذشته نشان می‌دهد حتی در صورت مخالفت کنگره، رئیس‌جمهوری به‌راحتی می‌تواند قطعنامه کنگره را وتو کند و این اتفاقی است که در دوره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و در خصوص قرارداد تسلیحاتی با عربستان و امارات رخ داد. در آن دوره پس از رأی مجلس نمایندگان و مجلس سنا به ممانعت از قراردادهای فروش تسلیحاتی به ارزش بیش از هشت میلیارد دلار، دونالد ترامپ سه قطعنامه مصوب کنگره را سال ۲۰۱۹ برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی و امارات عربی متحده وتو کرد.



سنگ تمام بایدن برای صهیونیست‌ها
بایدن و مقامات دولتش در روزهای گذشته نشان داده‌اند در حمایت از جنایات اسرائیل سنگ تمام گذاشته‌اند. در همین زمینه می‌توان به اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد که همسو با اظهارات مقامات دیگر کابینه خود، تنها حق دفاع را برای رژیم‌اشغالگر قدس محفوظ دانسته است.
جو بایدن در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تنش در سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: امیدوارم این مساله هرچه زودتر خاتمه یابد. با این حال، اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.
همچنین در بیانیه‌ای که پس از گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو از سوی کاخ‌سفید منتشر شد، اعلام شد بایدن حملات موشکی حماس و سایر گروه‌ها علیه قدس و تل‌آویو را محکوم کرده و ضمن حمایت از غیرنظامیان، پشتیبانی بی‌دریغ خود را از امنیت اسرائیل و حق قانونی اسرائیل در دفاع از خود و مردمش اعلام کرد. در بیانیه کاخ‌سفید و در اظهارات مقامات آمریکایی حتی ردپایی از اظهارتاسف نسبت به کشته شدن زنان و کودکان در حملات رژیم‌صهیونیستی دیده نمی‌شود.  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم در کنفرانس خبری با همتای دانمارکی‌اش در کپنهاگ تاکید کرد اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند.
همین حمایت‌های مقامات آمریکایی باعث شده بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی با وقاحت اعلام کند حملات ارتش اسرائیل با قدرت تمام ادامه دارد. نتانیاهو در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد حملاتی که با قدرت تمام ادامه دارد، زمانبر خواهد بود و اسرائیل می‌خواهد حماس را متحمل هزینه سنگینی کند.  وی همچنین اعلام کرد در نبرد جاری، از حمایت بی‌چون و چرای جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برخوردار است.




بیانیه 28سناتور دموکرات برای آتش‌بس
28 سناتور دموکرات با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری‌ها و برقراری آتش‌بس بین رژیم‌صهیونیستی و حماس شدند.  بر اساس این گزارش، جان اوسوف، سناتور دموکرات ایالت جورجیا از نویسندگان اصلی این بیانیه همراه دیک دوربین، فرد شماره2 دموکرات‌ها در مجلس سنا این بیانیه را امضا کرده‌اند ولی چارلز شومر رهبر اکثریت سنا که مانند جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان معتقد است حملات اسرائیل به نوار غزه تنها برای دفاع از خود بوده، حاضر به امضای این بیانیه نشده است. در این بیانیه آمده است: برای جلوگیری از کشته شدن بیشتر غیرنظامیان و به منظور جلوگیری از تشدید درگیری‌ها در سرزمین‌های فلسطینی، ما خواستار آتش‌بس سریع هستیم. درخواست این سناتورها برای برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در حالی است که دولت بایدن با بیانیه مشترک دولت‌های چین، نروژ و تونس در شورای امنیت سازمان ملل که خواستار توقف و پایان درگیری‌ها شده بود، مخالفت کرده است.



مانع‌تراشی آمریکا در سازمان ملل
آمریکا در حالی که به دنبال فروش سلاح‌های بیشتر به رژیم‌صهیونیستی است در مسیر اقدامات بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها در فلسطین مانع‌تراشی می‌کند و در همین خصوص واشنگتن در روزهای گذشته سه بار از صدور بیانیه مشترک شورای امنیت در راستای دعوت به برقراری آتش‌بس بین فلسطین و اسرائیل ممانعت کرده است.
همین مساله باعث انتقاد چین از عملکرد آمریکا شد و وانگ یی، وزیر خارجه چین که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده دارد، آمریکا را متهم به ممانعت از تلاش‌های شورای امنیت سازمان ملل برای حل مساله کرد و گفت، از ایالات متحده می‌خواهیم منصفانه رفتار کرده و به مسؤولیت‌های خود عمل کند. آمریکا باید همراه با جامعه بین‌المللی از شورای امنیت برای حل تنش بین اسرائیل و فلسطین حمایت کند.
وانگ یی، وزیر خارجه چین در جریان جلسه مجازی گفت: متاسفانه تنها به خاطر ممانعت یک کشور، شورای امنیت نتوانسته با یک صدای واحد صحبت کند.
هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در این باره گفت: آمریکا همچنان تنها گروهی است که مانع اظهارنظر شورای امنیت می‌شود و همچنان در سمت مخالف جامعه بین‌الملل ایستاده است.



واکنش ایران به کمک نظامی آمریکا به اسرائیل
وزیر خارجه کشورمان نسبت به کمک نظامی آمریکا به اسرائیل همزمان با بمباران غزه واکنش نشان داد. محمدجواد ظریف با انتشار تصویری از ویرانی‌های غزه در توییتر نوشت: همزمان با آن‌که تسلیحات آمریکایی بر سر مردم بیگناه فلسطین فرود می‌آید، ایالات متحده بار دیگر موشک‌های نقطه زن به ارزش ۷۵۳میلیون دلار را به اسرائیل با هدف کشتن شمار بیشتری از کودکان با دقت بیشتر و دقیق‌تر تحویل داده است. ظریف افزوده است: در عین حال ایالات متحده مانع بیانیه احتمالی شورای امنیت سازمان ملل با ملایم‌ترین لحن شده است. در ادامه مطلب وزیر خارجه کشورمان آمده است: جهان در حالی نظاره‌گر است که اسرائیل و حامی آن، چهره کریه خود را به نمایش گذاشته‌اند.



مخالفت اعضای کنگره
بر اساس گزارش‌ها، قرارداد فروش تسلیحات آمریکا به اسرائیل پنجم ماه جاری میلادی به کنگره اعلام شده بود، چرا که بر اساس قانون آمریکا، دولت باید کنگره را در جریان چنین فروش سلاحی بگذارد. قانونگذاران از زمان اطلاع 20روز فرصت دارند قطعنامه‌ای در مخالفت با این فروش تسلیحات تصویب کنند.
اظهارات اعضای کنگره نشان‌دهنده مخالفت برخی نمایندگان و سناتورها با مصوبه دولت است. یکی از اعضای کنگره که عضو کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان است به واشنگتن‌پست گفت: اجازه دادن به فروش تسلیحات بمباران هوشمند بدون اعمال فشار بر اسرائیل برای موافقت با آتش‌بس تنها به قتل عام بیشتر منتهی می‌شود. ایلهان عمر، عضو مسلمان و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا هم گفت قرارداد دولت بایدن، نشان دادن چراغ سبز برای تنش‌آفرینی اسرائیل است و تلاش‌ها برای آتش‌بس را ضعیف می‌کند.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ایلهان عمر، امضای قرارداد تسلیحاتی دولت بایدن با اسرائیل را شرم‌آور دانست و گفت: این برای دولت بایدن ترسناک و وحشتناک است که بدون توجه به وخامت اوضاع و حملات به غیرنظامیان به فروش تسلیحات نقطه‌زن به ارزش ۷۳۵میلیون دلار به اسرائیل بپردازد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، به منزله چراغ سبز برای ادامه درگیری‌ها و توقف تلاش‌ها برای میانجیگری آتش‌بس در منطقه است.
ایلهان عمر در بیانیه خود همچنین آورده آمریکا نباید بی‌تفاوت در کناری بایستد در حالی‌که جنایت علیه بشریت آن هم با حمایت ما در حال انجام است.
وی نتانیاهو را یک قومگرای راست افراطی خواند و با مقصر دانستن او در خصوص تلفات در غزه گفت: خشونت در اسرائیل و نوار غزه در حال خارج شدن از کنترل است و با وجود این، نتانیاهو به صورت مستقیم از جانب آمریکا کمک مالی و نظامی می‌شود.
ایلهان عمر همچنین در توییتی نوشت: کنگره باید در فروش این تسلیحات مداخله و آن را متوقف کند.
روزنامه واشنگتن‌پست هم گزارش داد: در حالی که دولت جو بایدن طرح فروش سلاح به اسرائیل را تصویب کرده، برخی قانونگذاران دموکرات کنگره با استناد به حملات خشونت‌آمیز اسرائیل به نوار غزه و کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در غزه، در مورد این تصمیم کاخ‌سفید ابراز نگرانی شدید کردند.
واشنگتن‌پست نوشت: اقدام دولت جو بایدن برای فروش ۷۳۵ میلیون دلار سلاح هوشمند به اسرائیل برای برخی دموکرات‌های مجلس نمایندگان هشدارآمیز است، چرا که دموکرات‌ها از تغییر موضع دولت آمریکا در قبال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل حمایت کرده‌اند.
یک نماینده دموکرات در کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان به واشنگتن‌پست گفت: در هفته گذشته، حملات ارتش اسرائیل باعث کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان و ویرانی ساختمانی شد که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از داخل آن وقایع غزه را گزارش می‌کرد. صدور مجوز فروش بمب‌های هوشمند بدون فشار آوردن بر اسرائیل برای موافقت با آتش‌بس، صرفا قتل‌عام بیشتر را امکان‌پذیر می‌کند.
یکی از دستیاران دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان به ریاست گرگوری دبلیو میکس گفت: ما خوش‌شانس هستیم که این قرارداد فروش تسلیحاتی را بررسی می‌کنیم. کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان هیچ شفافیتی در این زمینه ندارد و قراردادهای حساس به طور منظم و بدون بررسی تصویب می‌شوند.




شوخی‌های تلخ دیپلماتیک
وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انتقادات نسبت به عملکرد این کشور در خصوص جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه گفته آمریکا خواستار آن است که به دیپلماسی زمان مناسب داده تا تاثیرگذاری خود را داشته باشد.
آمریکا در حالی خواستار زمان برای تلاش‌های بیشتر دیپلماتیک شده است که بر اساس خبرها هیچ جدیتی در این زمینه از سوی دیپلمات‌های آمریکایی دیده نمی‌شود و اقداماتی که تاکنون انجام شده بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است، چرا که مقامات آمریکا هیچ عزمی برای متقاعد کردن رژیم‌صهیونیستی به توقف حملات ندارند و طرف اغلب رایزنی‌هایی که انجام می‌دهند یا متحدان رژیم‌صهیونیستی هستند یا برخی دولت‌های منفعل منطقه.  در همین زمینه، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت اعلام کرد نشست هیات آمریکایی اعزامی به سرزمین‌های اشغالی با مسؤولان سیاسی و نظامی اسرائیل بدون وارد کردن هیچ نوع فشاری بر تل‌آویو برای توقف حملات به پایان رسید.
بر اساس این گزارش، حتی پیشنهاد ملموسی برای توقف حملات علیه غزه نیز در این نشست‌ها مطرح نشده است. به نوشته این روزنامه عبری زبان در نشست هادی عمرو فرستاده ویژه بایدن با بنی‌گانتس، وزیر جنگ اسرائیل که با حضور سفیر آمریکا در اسرائیل انجام شد تنها اشاره‌های ضعیفی به مساله آتش‌بس شد.
از دیگر اقدامات دیپلماتیک آمریکا می‌توان به گفت‌وگوی تلفنی فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره تحولات غرب آسیا به‌ویژه تنش‌های اخیر میان رژیم‌صهیونیستی و فلسطینی‌ها خبر داد.
در حالی که رژیم‌صهیونیستی از چند روز پیش، انواع جنایات را علیه ملت فلسطین مرتکب شده است، وزیر خارجه عربستان سعودی تاکنون مواضع ملایمی در قبال تل‌آویو اتخاذ کرده است.  بن فرحان قبل از شروع نشست سازمان همکاری اسلامی تنها به مخالفت با اقدامات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی بسنده کرد و خواستار توقف خشونت‌ها و آتش‌بس میان طرفین شد.  وزارت خارجه آمریکا همچنین از تماس تلفنی بلینکن با سامح شکری، وزیر خارجه مصر و ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه خبر داده است.