آرامش ابدی یک جهان ادب

یادی از امیر نظری، مجری صداوسیما که به تازگی درگذشت

آرامش ابدی یک جهان ادب


انتشار خبر درگذشت دکتر امیر نظری، مجری‌-کارشناس جوان صداوسیما بر اثر کرونا، اهالی رسانه و مخاطبان برنامه‌های او را در ناباوری و غم فرو برد. زنده‌یاد نظری تحصیلکرده رشته داروسازی بود و سال‌ها نیز در رسانه‌ها و حوزه اجرا فعالیت داشت. او را در تلویزیون با برنامه‌هایی چون ضربان، دکتر سلام، زیتون و... به خاطر می‌آوریم و در رادیو هم از دریچه برنامه‌های فراسو، صبح و زندگی، گفت‌وگوی پزشکی و... صدایش به گوشمان رسیده‌است. به یاد نظری که از فعالان رسانه و مجریان تحصیلکرده رادیو و تلویزیون بود، با سارا شریفی، تهیه‌کننده برخی برنامه‌های او گفت‌وگو کردیم.
روزنامه‌نگار علم بود
سارا شریفی، تهیه‌کننده رادیو از کسانی است که سابقه همکاری با زنده‌یاد نظری را داشته‌است. او
در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: من با ایشان در برنامه‌های فراسو، گفت‌وگوی پرشکی و صبح و زندگی در شبکه رادیویی سلامت همکاری داشتم. آن ویژگی که درباره دکتر نظری مهم بود و او را متمایز می‌کرد، این است که از اهالی مطبوعات و روزنامه‌نگاری علمی بود و با کلمه آشنایی داشت. برای من به عنوان تهیه‌کننده تفاوتی که کارکردن با دکتر نظری نسبت به دیگران داشت این بود که ایشان دستی بر قلم داشتند، نویسنده و روزنامه‌نگار بودند و تسلط خوبی بر کلام داشتند. جزئیات ورودش از داروسازی به کار رسانه را نمی‌دانم اما خاطرم هست در هفته‌نامه سلامت و در روزنامه‌ای دیگر مطالب ایشان را می‌خواندم. نه صرفا در حوزه رشته‌اش که داروسازی بود بلکه در بسیاری از حوزه‌ها کارشناس - مجری باسوادی بود. ادبیات و موسیقی می‌دانست، کتابخوان بود و تخصصش منحصر به یک زمینه نبود. این ویژگی او را از بسیاری از کارشناس- مجری‌ها متفاوت می‌کرد.
به شعور مخاطب احترام می‌گذاشت
شریفی درباره خصوصیات اخلاقی این مجری بیان می‌کند: ادب، ویژگی بارز شخصیتی و اجرای ایشان بود. به شدت به شعور مخاطب احترام می‌گذاشت. متاسفانه امروز برخی، مخاطبان را بی اطلاع تصور می‌کنند،‌ اما دکتر نظری با مطالعه و احترام پشت میکروفن قرار می‌گرفت. نوع اجرایش ضمن صمیمت، محترمانه و با ادب بود. همه اینها به برنامه اعتبار می‌داد و باعث می‌شد من در جایگاه تهیه‌کننده، کار کردن با دکتر نظری را متفاوت بدانم و به کارش اعتماد داشته‌باشم. وقتی به برنامه می‌آمد، می‌دانستم مقالات علمی خوانده‌است و آمادگی ذهنی دارد. البته مدتی بود با ما همکاری نداشت ولی در تلویزیون برنامه ضربان را اجرا می‌کرد که آن هم برنامه تخصصی حوزه سلامت است. این تهیه‌کننده همچنین درباره درگیری نظری با کرونا و عوارض این بیماری که منجر به فوتش شد، می‌گوید: دکتر نظری حدود یک ماه پیش کرونا گرفت و در بیمارستان هاجر بستری و بعد از مدتی با بهبودی، مرخص شد و به خانه بازگشت. حدود سه روز پیش، تنفسش مشکل پیدا کرد و در بیمارستان بقیه‌ا... بستری شد و متاسفانه درنهایت بر اثر آمبولی ریه از دنیا رفت.