لزوم احتیاط در استفاده از کولر  در مبتلایان به آسم

لزوم احتیاط در استفاده از کولر در مبتلایان به آسم

 آسم،نوعی بیماری‌ است که در آن مسیرهای تنفسی تنگ و ملتهب شده و همراه با ترشح موکوس اضافی می‌تواند باعث مشکل‌شدن تنفس، سرفه، خس‌خس سینه و تنگی نفس شود. شدت بیماری در افراد مختلف متفاوت بوده و در برخی، فقط
یک سری علائم جزئی داشته و اما برای بعضی از افراد، آسم می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل‌شده و حتی می‌تواند به حملات کشنده آسم منجر شود. شوربختانه درمان قطعی برای آسم وجود ندارد اما علائم آن قابل‌کنترل است.
یکی از علل آسم، حالت‌های آلرژیک و وجود مواد آلرژن و حساسیت‌زا در محیط است. با گرم‌شدن هوا استفاده از وسایل تهویه هوا و کولرهای آبی و گازی برای خنک‌کردن محیط‌های گوناگون افزایش می‌یابد. نکته‌ بسیار مهم این است که چه در کولرهای خانگی و چه در کولر خودروها به‌خاطر وجود محیط مناسب، احتمال تجمع و رشد اسپورهای قارچی موجود در هوا و تولید احتمالی قارچ و کپک در مسیرهای هوایی بیشتر بوده
و از طرفی جمع‌شدن گردوغبار در فیلترها و دریچه‌های کولر، با شروع استفاده از کولر و تحت‌فشار هوای کولر، این مواد در محیط اطراف پخش‌شده و با ورود به مجاری هوایی و ریه بیماران مبتلابه آسم موجب تشدید بیماری یا شروع حملات آسم شود. لذا توصیه می‌شود پیش از استفاده از کولر، از تمیزی فیلترها، دریچه‌ها، مجاری هوا و سایر اجزای آن مطمئن شوید و نسبت به جرم زدایی و حذف مواد محرک اقدام کنید.
همچنین لازم است علائم و نشانه‌های بیماری به‌دقت پیگیری شده و برحسب نیاز، درمان‌های لازم به کار گرفته شود. بسیار ضروری است که مصرف هر نوع دارویی حتما با تجویز و صلاحدید پزشک مربوط باشد و همکاری لازم از سوی بیماران در این زمینه انجام شود.