ایجاد 270 هزار شغل  در 1400

ایجاد 270 هزار شغل در 1400

ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت، روزهای پرمشغله‌ای را می‌گذرانند؛ از عملیاتی کردن فازهای مختلف اولین واکسن داخلی که این روزها به تولید انبوه رسیده تا ایجاد چند هزار شغلی که بنیاد برکت پیش از اینها وعده‌اش را داده بود و حالا آن را عملی کرده است. دیروز مراسم شکرانه ایجاد ۲۲۰هزار شغل ‌ در سال جهش تولید و آغاز عملیات اجرایی ۲۷۰هزار شغل دیگر در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها در حالی برگزار شد که محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)،از طرح‌های جدید بنیاد برکت برای سال1400 گفت: «در سال۱۴۰۰ هم ۱۰۰هزار طرح در بنیاد برکت این مجموعه برنامه‌ریزی‌شده که با اجرای این طرح‌ها ۲۷۰هزار شغل ایجاد خواهد شد.»

آنچه مشخص است این‌که عمده این مشاغل، اجتماع‌محور، خرد و خانگی هستند و قرار است نه‌فقط در کلانشهرها بلکه در 31استان کشور اجرایی شود. آن‌طور که رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره)گفته، این اقدامات در‌ ۱۲هزار روستا و شهرهای کوچک انجام خواهد شد. مخبر درباره جزئیات این مشاغل گفت:«دامداری، پرورش آبزیان و صنایع‌دستی ازجمله کارهایی است که با توجه به مزیت استان‌ها در قالب این طرح‌ها به اجرا درخواهد آمد و طبیعتا این اقدامات می‌تواند در تولید نقش اساسی داشته باشد.»
 امیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت نیز در این مراسم درباره اقدامات گسترده این بنیاد و در نظر گرفتن مناطق محروم و مشاغل آسیب‌دیده از کرونا در جریان این اشتغال‌زایی‌ها تصریح کرد:«تاکنون توانسته‌ایم ۳۳۸هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در مناطق محروم و روستایی کشور ایجاد کنیم و ۷۷۰۳ روستا را مورد پوشش فعالیت‌های بنیاد برکت قرار دهیم.» آن‌طور که مدنی گفته از سال گذشته ۲۰هزار طرح از مجموع ۷۰هزار طرح اشتغال محور به سمت کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا رفته است.
 بازگشت به روستا
اجرایی کردن مهاجرت معکوس و بازگشت روستاییانی که زندگی در حاشیه شهر را به زندگی روستایی خودشان ترجیح داده‌اند، یکی از مهم‌ترین اهدافی است که ایجاد این مشاغل در روستاها به‌دنبال خواهد داشت. محمد مخبر دراین‌باره گفت: «راه‌اندازی سامانه- به روستا برمی‌گردیم- یکی از بخش‌های این طرح است و پیش‌بینی‌شده در قالب این طرح، ۳۰هزار نفر را تا پایان سال جاری به روستاها برگردانیم.»
آن‌طور که مخبر گفته، حاشیه‌نشینی از جمله معضلات کشور است و مردم به‌دلیل نبود اشتغال در حال ترک روستاها و مهاجرت به حاشیه شهرها هستند که این کار مشکلاتی هم برای خودشان و هم این مناطق ایجاد می‌کند. حالا و در برنامه پیش‌رو، مقررشده است هرکسی که به روستای خود برگردد، توسط ستاد اجرایی فرمان امام حمایت شود تا شغلی مطمئن داشته باشد.
مدیرعامل بنیاد برکت هم با اشاره به نوآوری جدید این بنیاد، صحبت‌های رئیس ستاد را تکمیل کرد و گفت: «ما به مردم کمک می‌کنیم تا افرادی که به شهرها مهاجرت کرده‌اند، صاحب کسب‌وکاری مطمئن در روستای خود شوند. ضمن این‌که امکان حضور و سرمایه‌گذاری مستقیم عموم مردم برای ایجاد شغل در مناطق محروم کشور هم فراهم‌شده است.»
 واکسیناسیون در تابستان
اما نمی‌شود محمد مخبر در مراسمی حضورداشته باشد و از وضعیت اولین واکسن کرونای ایرانی حرفی در میان نباشد. او با اشاره به شروع فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن طی روزهای اخیرعنوان کرد:«هفته گذشته ۳۰۰هزار دوز واکسن را آماده کردیم. بر اساس قولی که داده بودیم، شرایط تولید یک‌میلیون دوز واکسن تا پایان اردیبهشت فراهم‌شده است.» او قول تولید 3 تا 5/3میلیون دوز واکسن را تا پایان خرداد داد و تیرماه را زمان تولید 12میلیون دوز واکسن اعلام کرد: «در مرداد ، این تعداد به ۲۰میلیون دوز و در شهریور بین ۲۰ تا ۲۵میلیون دوز خواهد رسید.»