ترافیک روان واکسیناسیون

چهارمین مرکز تجمیعی واکسیناسیون خودرویی تهران دیروز افتتاح شد مرکزی که شرایط را برای واکسیناسیون عمومی آسان می‌کنند

ترافیک روان واکسیناسیون

روند واکسیناسیون در کشورمان شتاب می‌گیرد. آن‌طور که وزیر بهداشت‌ودرمان گفته‌ به‌زودی آمار تزریق واکسن در کشورمان از 170هزار دوز در روز به 500هزار دوز می‌رسد. وعده‌ای که اجرای آن بیش از هر چیز به تامین واکسن از منابع داخلی و خارجی وابسته است. با این حال دیروز فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران به‌ جنوب‌شرق تهران رفت تا‌ چهارمین مرکز تجمیعی واکسیناسیون خودرویی را افتتاح کند. او معتقد است با افتتاح چنین مراکزی علاوه بر تسهیل واکسیناسیون سالمندان، زیرساخت‌ها برای شروع واکسیناسیون عمومی نیز فراهم می‌شود.‌ علیرضا زالی‌ به خبرنگار ما گفت که افتتاح مراکز تجمیعی واکسیناسیون، به دلیل سرعت‌بخشی به امر واکسیناسیون و آمادگی برای واکسیناسیون عمومی است. برای شروع واکسیناسیون عمومی در کلانشهر تهران به 54 مرکز تجمیعی واکسیناسیون نیاز است و این درحالی است که تاکنون 30 مرکز تجمیعی افتتاح شده است‌. افزون بر این دیروز وزیر بهداشت نیز این مژده را داد که از خرداد واکسن‌های ایرانی وارد چرخه واکسیناسیون کشور می‌شود و به این شکل‌ تا پایان ۱۴۰۰ واکسیناسیون کرونا در کشور کامل خواهد شد.

واکسیناسیون در ورزشگاه  
 قدم به قدم خیابان هجرت، پر از بنرهایی است که فلش را به سمت مرکز واکسیناسیون خودرویی نشانه رفته‌اند، به سمت ورزشگاه تختی. بنرها در سردر بزرگ ورزشگاه گم شده است اما می‌توان خودروهای زیادی را که وارد ورزشگاه می‌شوند، دید. سرنشین خودروها نمی‌روند بازی فوتبال تماشا کنند بلکه خود را آماده واکسیناسیون می‌کنند. خودروها بعد از گذشتن از در بزرگ ورزشگاه، جلوی بخش حراست ترمز می‌کنند؛ جایی که پسر جوانی، کارت ملی آنها را چک می‌کند؛ پسر جوان می‌گوید کسانی که بالای 75 سال دارند، می‌توانند وارد شوند. مرد مسنی به همراه همسرش وارد می‌شود. مرد 77 سال سن دارد و زن تازه 65 ساله شده است. مرد می‌گوید: «زمان واکسينه شدن من است.» و از پشت ماسک می‌خندد. پس از تاییدیه شرایط سنی، پسر جوان برگه ثبت‌نام را می‌گذارد پشت برف‌پاک‌کن خودرو و مرد 77 ساله پشت فرمان می‌نشيند در صف واکسیناسیون. صف خیلی زود حرکت می‌کند و بعد از چند دقیقه، مرد 77 ساله و همسرش زیر طاق هلالی ورزشگاه ترمز می‌کند. مرد نگاه می‌کند به طاق هلالی ورزشگاه، جایی که خنکی سایه هوا را مطبوع کرده است، دو مسیر را برای عبور خودروها در نظر گرفته‌اند. مرد خودرو را نگه می‌دارد جلوی میز و بعد نگاه می‌کند به زنی که با  گان، دستکش و ماسک به استقبالش آمده است. زن کارت ملی را از مرد سالخورده می‌گیرد و نامش را سریع وارد برگه می‌کند. زن می‌پرسد: «پدر جان شما کرونا گرفته‌اید؟» و مرد 77 ساله جواب می‌دهد که در روز اول اردیبهشت‌ماه بعد از گذشت دو هفته بیماری، جواب تست‌اش منفی شده است. زن محاسبه می‌کند و می‌گوید، چون تقریبا یک ماه از مدت زمان بیماری گذشته است، می‌تواند واکسن تزریق کند و بعد سوزن را فرو می‌کند درون بازوی مرد. خودروی پیرمرد 77 ساله زیر سایه، جلوی میز پزشک است. پزشک از مرد می‌پرسد آیا حالت تهوع و درد در ناحیه شکم دارد؟ بعد رنگ پوست مرد را بررسی می‌کند. به این ترتیب مرد سالخورده دوز اول واکسن خود را تزریق کرده و از ورزشگاه تختی با خودروی شخصی‌اش خوشحال خارج می‌شود. مدت زمان پروسه تزریق واکسن برای او ‌کمتر از 10دقیقه زمان برد.



تزریق واکسن به کمک داوطلبان
 زن میانسال مسؤول ثبت‌نام سرنشینان بالای 75 سال است. می‌گوید داوطلبانه و از طرف بسیج سازندگی به طرح واکسیناسیون کمک می‌کند. پیش‌ازاین اما در طرح شهید سلیمانی با مراجعه به منازل شهروندان، مشخصات بسیاری از هم‌محلی‌هایش را ثبت‌ کرده است. می‌گوید در مدت 15ماه شیوع ویروس کرونا، همیشه داوطلب کمک بوده است. از طرح شهید سلیمانی گرفته تا رزمایش مواسات ‌. زن می‌گوید هرجایی نیاز به کمک داشته باشند، او و اعضای خانواده‌اش حضور دارند. خودش تازه 60 سالش شده است و زمانی که از او می‌پرسیم آیا او اول واکسن زده است و بعد واکسن سالمندان را شروع کرده، می‌خندد و می‌گوید: «ما هم در نوبتیم تا زمانی که وقت تزریق‌مان برسد.» می‌گوید فکر نکنید در شرایط خوب کار می‌کند و بعد توضیح می‌دهد دو بار به بیماری کرونا مبتلا شده است. باوجوداین اما می‌گوید از بین تمام مأموریت‌های داوطلبانه‌اش، طرح شهید سلیمانی را بیشتر دوست داشته، چراکه با مردم در تعامل بوده و با آنها حرف می‌زده است. یک خودرو می‌ایستد جلوی میز ثبت‌نام، زن میانسال کارت ملی راننده را در دست می‌گیرد و شروع می‌کند به نام‌نویسی.
پزشک لاغراندام جلوی هر خودرویی که سرنشینانش برای تزریق واکسن آمده‌اند، لحظاتی می‌ایستد و می‌گوید واکسنی که تزریق می‌شود، واکسن سینوفارم ساخت چین است و عموما عوارضی هم ندارد اما باید عوارض احتمالی، مانند تغییر در رنگ پوست، تهوع، درد در ناحیه شکم و تنگی نفس را برای هرکسی که واکسن تزریق کرده است، چک کند. می‌گوید تابه‌حال هیچ‌کدام از این عوارض در شرق تهران و توسط هیچ پزشکی گزارش نشده اما اگر هر فردی واکسن تزریق کرده به این عوارض دچار شود، پزشک سریع برای او دارو تجویز می‌کند. این پزشک تأکید می‌کند سالمندان بعد از تزریق واکسن باید آب زیاد بنوشند. در بخش دیگری از ورزشگاه، مردهای جوانی که لباس‌هایی با نشان بسیج به تن دارند، خودروها را راهنمایی می‌کنند. درواقع اینجا هرکسی داوطلبانه، یک گوشه کار را گرفته است.



واکسیناسیون 500نفر در یک ساعت
امیرعلی فریدون‎فر، مدیر مرکز سلامت شرق‌تهران، یک چشمش به مهمان‎های مراسم افتتاح دومین مرکز خودرویی شرق‌تهران است و یک چشمش به خودروها و سالمندانی که واکسینه می‌شوند. او مدام در رفت‏وآمد است و با سرنشینان خودروها خوش‌وبش می‏کند و بعد برای سامان‌دادن به بخش‌های دیگر به کمک کارمندانش می‏رود. وی به ما می‏گوید که ورزشگاه تختی، دومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در شرق‌تهران است که افراد را داخل خودرو ‌واکسینه می‎کند. پیش از این اولین مرکز تجمیعی واکسیناسیون خودرویی در بوستان سرخه‌حصار افتتاح شد. فریدون‏فر می‏گوید: «تجربه خوب تزریق واکسن در خودرو در پارک سرخه‏حصار و نیز رضایت مردم باعث شد به فکر راه‏اندازی یک مرکز خودرویی دیگر در منطقه شرق باشیم.» مرکزی که به گفته او بدون کمک شهرداری‎، بسیج، سپاه و وزارت ورزش و جوانان امکان راه‏اندازی نداشت. به گفته فریدون‏فر برای نگهداری و تجهیز هر مرکز واکسیناسیون، 200میلیون تومان هزینه لازم است. ورزشگاه تختی چهارمین مرکز تجمیع واکسیناسیون خودرویی در تهران است و دو مرکز دیگر در بوستان ولایت و نیز ایران‌مال راه‏اندازی شده ‏است؛ مراکزی که به گفته مدیر مرکز سلامت شرق‌تهران، مقدمه‏ای برای شروع واکسیناسیون عمومی است. او می‏گوید که برای واکسیناسیون عمومی باید آماده باشند و تنها تکیه به مراکز خانه‏های سلامت نمی‏تواند طرح واکسیناسیون را به سرانجام برساند. به همین دلیل است که برای افزایش مراکز تزریق واکسن تلاش می‌شود.  مدیر مرکز سلامت شرق‌تهران می‎گوید: «در اول خرداد یک سوله مرکز تجمیع واکسیناسیون دیگر در منطقه12 و چند روز بعد از آن هم یک سوله مرکز تجمیع واکسیناسیون در منطقه15 احداث خواهد شد.» به گفته فریدون‎فر، فرقی ندارد واکسیناسیون برای چه گروه سنی انجام می‎شود و همه افراد می‏توانند در زمان تعیین‌شده در طرح واکسیناسیون، برای تزریق واکسن به مراکز واکسیناسیون خودرویی یا سوله‏ها مراجعه کنند. او با اشاره به واکسینه‌شدن 500نفر در مدت زمان 70دقیقه در بوستان سرخه‏حصار توضیح می‏دهد که مرکز واکسیناسیون خودرویی ورزشگاه تختی هم ظرفیت واکسینه‌شدن 500نفر را در یک ساعت دارد. او می‏گوید: «فضای اینجا به شکلی است که می‏توان در زمان شلوغی، راه‏های خودرویی بیشتر ایجاد کرد تا مدت زمان انتظار را کوتاه کنیم.»



نیاز به 54 مرکز تجمیعی واکسیناسیون
مرکز تجمیعی واکسیناسیون خودرویی ورزشگاه تختی، دیروز با حضور علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران افتتاح شد. او با اشاره به روزهای نخست طرح واکسیناسیون سالمندان و ازدحامی که در امر واکسیناسیون به وجود آمده بود، توضیح داد که احداث مراکز تجمیعی واکسیناسیون برای تامین زیرساخت‏های لازم برای سهولت در طرح واکسیناسیون عمومی راه‏اندازی شده است. او گام پنجم طرح شهید سلیمانی را به‌عنوان موفقیت در طرح واکسیناسیون عنوان کرد و گفت که در مراکز تجمیعی، کادردرمان در حال تمرین و آمادگی برای واکسیناسیون عمومی هستند. به گفته زالی جمعیت افراد 30تا35 سال بیش از 9میلیون و 800هزار نفر است. آن‌طور که او توضیح داد جمعیت افراد بین 25تا30سال نیز حدود 8 میلیون نفر برآورد می‌شود و افراد 35تا40سال نیز بیش از 7میلیون نفر هستند؛ زالی با اشاره به جمعیت قابل توجه جوان کشور افزود: «این درحالی است که جمعیت60تا64ساله‌ها حدود 800هزار نفر است بنابراین ما خود را برای روزهای آتی یعنی زمانی که باید جمعیت زیادی را واکسینه کنیم، آماده می‏کنیم.»
 زالی به ما گفت که برای این که تعداد قابل‌توجهی از جمعیت تهران واکسینه شوند، در فازهای اول و دوم در هر دانشگاه علوم‌پزشکی باید 20تا28 مرکز تجمیع واکسیناسیون افتتاح شود. درحال‌حاضر، تعداد مراکز تجمیع واکسیناسیون در تهران حدود 30مرکز است. او البته معتقد است برای آمادگی در طرح واکسیناسیون عمومی به زمان بیشتری نیاز است.
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت که در فاز اول و دوم واکسیناسیون عمومی باید در تهران حدود 54مرکز تجمیع واکسیناسیون افتتاح شود.
دو روز پیش نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران، بعد از افتتاح مراکز تجمیع واکسیناسیون تهران و به‌ویژه مرکز تجمیعی واکسیناسیون ایران‌مال در غرب تهران که قابلیت واکسیناسیون حدود 20تا25هزار نفر در روز را دارد، پیش‌بینی کرده بود که واکسیناسیون عمومی‌ اوایل تیر شروع خواهد شد. زالی دراین‌باره گفت زمان مشخص‌شده طبق پیش‏بینی ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده و در پایتخت نیز براساس همین زمانبندی واکسیناسیون عمومی شروع می‌شود.
آن‌طور که او گفته اولویت واکسیناسیون با گروه‎های سنی 65سال به بالا، کادردرمان و صاحبان مشاغلی است که با افراد زیادی در ارتباط هستند‌.
زالی جمعیت این افراد را حدود 14میلیون نفر تخمین می‌زند. در واقع وقتی واکسیناسیون این گروه انجام شد، واکسیناسیون عمومی شروع می‌شود. زالی البته معتقد است که برای شروع واکسیناسیون عمومی باید مقدمات کار نیز به شکل مناسب فراهم شود. به همین دلیل او تامین‌ واکسن را مهم‌ترین و تنها شرط برای واکسیناسیون عمومی می‏داند؛ چراکه زیرساخت‎ها برای سهولت در واکسیناسیون عمومی آماده است.



در چند قدمی واکسیناسیون همگانی
به نظر می‌رسد که بعد از گذراندن این روزهای سختی که کرونا برایمان رقم زد، روزهای خوشی در انتظار است و واکسیناسیون همگانی اتفاق دور از ذهنی نیست؛ اتفاقی که ممکن است در نگاه اول و برای خیلی از افراد، باورپذیر نباشد اما شواهد نشان می‌دهد خیلی به آن نزدیک شده‌ایم. این را سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته و در آیین افتتاح چند طرح بهداشتی و درمانی در شهرستان نیشابور گفت و از ایران به عنوان یکی از نام‌آورترین تولیدکنندگان واکسن کووید -19 یاد کرد:« طبق سندملی واکسیناسیون، در حال حاضر میزان تزریق واکسن در کشور روزانه ۱۷۰هزار دوز است که به‌زودی این رقم به ۳۰۰ تا ۵۰۰هزار دوز خواهدرسید.» او از واکسن‌های ملی که از اردیبهشت سال گذشته به دنبال آن بودیم هم یاد کرد و گفت که این واکسن‌ها نیز به زودی آماده شده و در دسترس قرار می‌گیرد و سرعت واکسیناسیون تا تابستان چندبرابر خواهدشد.
ضمن این‌که روز گذشته و در اصل مراسم، چند طرح بهداشتی و درمانی به ارزش 1050میلیارد ریال توسط وزیر بهداشت، در شهرستان نیشابور به بهره‌برداری رسید که افتتاح شش مرکز خدمات جامع سلامت شماره ۲ شهری، مرتضی آباد، باغشن گچ، حاجی‌آباد، کلاته محمدجان و شش خانه‌بهداشت در روستاهای آهنگران، مظفرآباد، گلشن، آهوان، رحیم‌آباد و حسن‌آباد با اعتباری بالغ بر ۱۲۰میلیارد ریال از آن جمله بود.
اما اهمیت و ضرورت انجام واکسیناسیون و روند سرعت‌بخشیدن به آن، زمانی اهمیت پیدا می‌کند که فراموش نکنیم کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و روز گذشته آمار قربانیان این بیماری به عدد 310نفر رسید. علاوه براین سعید خال، مدیرعامل بهشت‌زهرا (س) نیز درباره این آمار تلخ گفت:‌ با شیوع کرونا در برخی روزها آمار پذیرش متوفی در بهشت‌زهرا به ۴۰۰نفر هم رسید.
به گفته او ۴۰درصد فوتی‌های ناشی از کرونا در تهران دفن می‌شوند
خال به ابتلای ۱۵۰نفر از کارکنان بهشت‌زهرا به بیماری کرونا نیز اشاره کرد و گفت:« 2200 نفر از کارکنان این سازمان در امور متوفیان، فرآیندهایی اعم از تغسیل، تکفین، تدفین و مراسم و... را انجام می‌دهند که در این مدت، ۱۵۰نفر از آنها دچار بیماری کرونا شدند ولی خوشبختانه سلامت خود را به دست آوردند.»