رســـم مهمان کشی

تیراندازی در مراسم‌ عروسی و عزا همچنان قربانی می‌گیرد

رســـم مهمان کشی

مراسم عروسی که قرار بود به یکی از بهترین روزهای زندگی عروس و داماد باغملکی تبدیل شود، حالا رنگ خون به خود گرفته است. حیف و ای‌کاش از زبان اهالی روستا که بیشترشان باهم فامیل هستند، نمی‌افتد و همه افسوس می‌خورند. نمی‌دانند لباس سیاه و عزای علی زنگنه‌نژاد، جوان 29ساله‌شان را به تن‌کنند یا نگران سرنوشت و آینده ضارب باشند که با او هم فامیل هستند.
عیسی زنگنه، دایی علی درگفت‌وگو با خبرنگارجام‌جم از شب حادثه می‌گوید: «شب جمعه 24 اردیبهشت در مراسم عروسی برادرم بودیم. ساعت یک نیمه‌شب و درحالی‌که مهمانان مشغول شادی و پایکوبی بودند، ضارب 37ساله هم داشت سلاحش را پرمی‌کرد تا به نشانه شادی، تیراندازی‌کند. جایی را هم برای این کار انتخاب کرد که به گمان خودش امن باشد و حادثه‌ای رخ ندهد. به او هشدار دادم وگفتم تیراندازی نکند و جان کسی را به خطر نیندازد اما توجهی نکرد. در حال پرکردن سلاح بود که ناگهان‌گلوله‌ای شلیک شد و به علی که کاملا در تیررس او بود، اصابت‌کرد. نمی‌دانم سلاح مشکل داشت که گلوله در رفت یا دستش اشتباهی به ماشه خورده بود. بعد از حادثه، مهمانی به‌هم ریخت. علی را به‌سرعت به بیمارستان باغملک بردیم و کادر درمان پس از انجام اقدامات اولیه درمانی گفتند او باید به بیمارستان گلستان اهواز اعزام شود. او را به بیمارستان گلستان بردیم و ساعت 9صبح روز بعد از حادثه، علی را به اتاق عمل بردند و یک و نیم ظهر هم جراحی تمام شد و سپس او را به بخش سی‌سی‌یو منتقل‌کردند اما متاسفانه عمرش به دنیا باقی نبود و ساعت حوالی هشت غروب بود که فوت کرد.»
فرشاد زنگنه، دهیار روستای لران باغملک و از اقوام علی می‌گوید: «جشن اول در روستای کان گنجشکی محل زندگی عروس برگزار شد، اواخر شب هم خانواده داماد آمدند و عروس را به روستای لران بردند تا در آنجا جشن دوم عروسی را بگیرند. چند نفر به ضارب هشدار دادند که تیراندازی نکند، اما او گفت به پشت جمعیت می‌رود تا گلوله به کسی اصابت نکند اما متاسفانه این اتفاق تلخ آن هم برای اولین بار در روستای ما رخ داد. علی متأهل بود و یک پسر چهارساله داشت. حالا هم عروس و داماد بسیار ناراحت هستند که مراسم‌شان با این حادثه تلخ گره خورده و هم پدر و مادر علی که وضعیت روحی مناسبی ندارند.»
دایی علی در مورد وضعیت ضارب می‌گوید:«الان در بازداشتگاه است و سلاح را هم تحویل داده است. ما همگی باهم فامیل هستیم اما در مورد این حادثه، قانون مسیر طبیعی خودش را طی خواهد کرد. با این‌که تیراندازی در عروسی، جزئی از مراسم بختیاری‌هاست اما به‌شدت با این رسم مخالفم، ولی کشته و مجروح شدن برخی افراد باعث نشده تا علاقه‌مندان به اجرای این مراسم، دست از این کار خطرناک بکشند.»



تکرار مرگ در خرم‌آباد
درحالی‌که اهالی روستای لران باغملک خوزستان مشغول خاکسپاری علی زنگنه‌نژاد بودند، این بار از خرم‌آباد خبر رسید کودک شش‌ساله‌ای هم جان خود را براثر تیراندازی در مراسم عروسی ازدست‌داده است. بر اساس اعلام سرهنگ عباس دولتشاهی، فرمانده انتظامی خرم‌آباد، در مراسم عروسی، شخصی با استفاده از یک سلاح ساچمه‌زنی اقدام به تیراندازی‌کرد که براثر این سهل‌انگاری، کودکی مجروح شد و جان خود را از دست داد.
سرهنگ دولتشاهی‌گفت: پس از وقوع حادثه، افرادی قصد پنهان کردن موضوع را از مراجع انتظامی داشتند اما کلانتری 18 این موضوع را موردبررسی قرارداد و پس از هماهنگی با مقام قضایی، فرد خاطی به همراه دوقبضه سلاح ساچمه‌زنی دستگیر و پس از تکمیل پرونده به دستگاه قضایی معرفی و روانه زندان شد.