سکوت تلخ‌تر از زهر

برخی کشورهای عربی همچنان ترجیح داده‌اند در برابر جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه سکوت کنند

سکوت تلخ‌تر از زهر

بمباران غزه و نسل‌کشی آشکار صهیونیست‌ها در سرزمین فلسطین همچنان ادامه دارد. نهادهای حقوق بشری اذعان کرده‌اند ساکنان غزه در بدترین شرایط انسانی ممکن قرار گرفته و تضمینی نسبت به حفظ جان زنان و کودکان طی ساعات و روزهای آتی نیز وجود ندارد. در این میان، اتحادیه عرب مانند همیشه نقش یک تماشاگر و در بهترین حالت ممکن محکوم‌کننده کلی حملات را ایفا کرده است. کشورهایی مانند عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده، مصر و مغرب نیز تحت تاثیر روابط آشکاری که با رژیم‌اشغالگر قدس برقرار کرده‌اند، کمترین اقدامی در راستای نجات فلسطینیان از آتش جنگنده‌های صهیونیستی نمی‌کنند. خشم ملت‌های عربی در خصوص آنچه امروز در فلسطین و به‌خصوص نوار غزه می‌گذرد، برافروخته شده است. این خشم نه تنها متوجه رژیم‌اشغالگر قدس، بلکه متوجه سیاستمداران و سران کشورهایی است که مانند همیشه، اقدامی واقعی در راستای توقف جنایات رژیم‌صهیونیستی نمی‌کنند. حتی برخی کشورهای عربی نیز تحت تاثیر هم‌پیمانی‌های تازه خود با تل‌آویو، در پشت پرده خواستار تشدید حملات علیه ساکنان غزه و تضعیف مقاومت هستند. هدفی که قطعا به آن نخواهند رسید.

سانسور جنایات صهیونیست‌ها توسط سعودی‌ها
مقامات سعودی -که خود اکنون در خصوص نسل‌کشی و به خاک و خون کشیدن کودکان و زنان بیگناه در یمن مجرم شناخته می‌شوند- اساسا به خود جرات انتقاد از رژیم‌صهیونیستی و جنایات آن در نوار غزه را نمی‌دهند.
وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه بدون اشاره به جنایت‌های صهیونیست‌ها و کشتار شهروندان غیرنظامی به‌ویژه کودکان و زنان بی‌دفاع فلسطینی تنها به این نکته بسنده کرد که آنچه در غزه روی می‌دهد، کل منطقه را به مسیری اشتباه سوق می‌دهد. وی همچنین بدون محکوم کردن متجاوز خواستار اعمال فشار برای پایان دادن به درگیری‌ها
(در غزه) شد.
بن فرحان در این خصوص می‌گوید: درگیری اسرائیل با فلسطینی‌ها نه تنها کل منطقه را به سمتی نادرست می‌کشاند بلکه مسیر صلح پایدار را دشوارتر می‌کند. درگیری سبب تقویت افراط‌گرایان و تقویت متعصب‌ترین صداها در منطقه می‌شود. همه باید همکاری کنند تا طرف‌های درگیری را به صلح تشویق کنند و از آنها بخواهند به صلح پایبند باشند. ابتدا باید جلوی درگیری‌ها را گرفت و به خشونت پایان داد و سپس وارد گفت‌وگوهای جدی برای صلح و حل‌وفصل نهایی نزاع شد.
وزیر خارجه عربستان سعودی تاکید کرده است همکاری همه برای پایان دادن به چرخه خشونت بسیار مهم است. او بیان کرد ریاض در حال همکاری نزدیک با شرکای خود در جهان عرب، جهان اسلام و جامعه بین‌المللی برای پایان‌دادن به بحران است.
با این حال، فیصل بن فرحان از تمایل ذاتی سعودی‌ها در خصوص حذف حماس و گروه‌های مقاومت از قاموس سیاسی و نظامی منطقه سخنی به میان نیاورده است. نباید فراموش کرد پس از پایان رخدادهایی مانند جنگ تابستان سال 2006 میلادی میان رژیم‌اشغالگر قدس و حزب‌ا... لبنان یا مقاومت 22روزه غزه در سال 2009 میلادی، اسناد زیادی در خصوص همکاری‌های جاسوسی و امنیتی صهیونیست‌ها
(به‌خصوص در ارائه اطلاعات مربوط به نقاطی که باید در لبنان و غزه بمباران شوند) منتشر شد که ریاض پاسخی در قبال آنها نداشت.






یک بام و دوهوای بحرینی‌ها در ماجرای فلسطین
بحرین به عنوان یکی دیگر از کشورهای عربی که در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، دست به عادی‌سازی و به عبارت بهتر، آشکارسازی روابط خود با رژیم‌صهیونیستی زده است، اکنون رفتاردوگانه‌ای را در خصوص بحران غزه در پیش گرفته است. حدود یک هفته قبل از آغاز جنایات صهیونیست‌ها در قدس شرقی و محله شیخ جراح، عبداللطیف الزیانی وزیر خارجه بحرین در تماس تلفنی با گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم‌صهیونیستی درباره روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرده بود. در جریان گفت‌وگوی الزیانی با همتای صهیونیست خود، همکاری‌های مشترک و تلاش‌های مربوط به تحکیم روابط میان دوطرف در زمینه‌های مختلف بررسی شد. دو طرف همچنین درباره همکاری‌های دوجانبه و هماهنگی در زمینه مقابله با پیامدهای کووید- ۱۹ و مناسبات مشترک در زمینه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بررسی قرار داده بودند.
اما عبداللطیف بن راشد الزیابی، وزیر خارجه بحرین در تازه‌ترین موضع خود، با بیانی نرم از صهیونیست‌ها خواسته است حملات به غزه را متوقف کنند. او اعلام کرده کشورش به تشکیل کشور مستقل فلسطین با پایتختی قدس شرقی پایبند است و باید جنگ فعلی در اراضی فلسطین پایان یابد. الزیانی در این خصوص می‌گوید: خواستار تلاش در مسیر موازی برای شروع مذاکرات سیاسی با هدف دستیابی به راه‌حل سیاسی هستیم که امنیت و صلح عادلانه و پایدار را منطقه برقرار کند و ملت فلسطین بتوانند مطابق با قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی، راه‌حل دو کشوری و طرح صلح عربی به حقوق مشروع خود برسند. وزیر خارجه بحرین در حالی از طرح دو دولتی و صلح عربی به عنوان راهکاری حل مساله فلسطین یاد می‌کند که مردم بحرین این موضع را ناقص دانسته و معتقدند سرزمین فلسطین، از بحر تا نهر به صاحبان واقعی آن یعنی فلسطینیان تعلق دارد. مردم بحرین طی روزهای اخیر بارها با برپایی راهپیمایی بر لزوم وحدت برای مقابله با حملات رژیم‌صهیونیستی به فلسطینیان در قدس، غزه و کرانه باختری تاکید کردند.




 ساده‌سازی جنایات فلسطین توسط دولت مغرب
در حالی که مغرب به یکی از اصلی‌ترین کانون‌های تظاهرات مردمی در محکومیت جنایات وحشیانه رژیم‌اشغالگر قدس علیه فلسطینیان تبدیل شده است، مقامات حکومت این کشور ترجیح می‌دهند با ساده‌سازی آنچه در فلسطین می‌گذرد، مانع نارضایتی نتانیاهو و دیگر سیاستمداران صهیونیست از خود شوند. 50شهر مغرب، در طول یک هفته اخیر صحنه تظاهرات علیه جنایات رژیم‌صهیونیستی بوده و در بسیاری موارد، تظاهرکنندگان انقعال حکومت مغرب در مقابل جنایات تل‌آویو را محکوم کرده‌اند.  در تازه‌ترین موضعگیری رسمی، سعدالدین العثمانی، نخست‌وزیر مراکش با انتشار پیامی در توییتر، صرفا اقدامات خشونت‌آمیز پلیس اسرائیل در قدس شرقی را محکوم کرد و از کودک‌کشی صهیونیست‌ها در غزه اساسا یادی نکرد. اما در مقابل، سازمان مردم‌نهاد «حمایت از فلسطین و مقابله با عادی‌سازی» مراکش با انتشار بیانیه‌ای از سازمان ملل خواست برای مردم فلسطین‌ساز و کار محافظت بین‌المللی ایجاد کند.
در بیانیه این سازمان آمده است: خواستار ایجادساز و کار محافظت بین‌المللی نسبت به اقدامات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان به‌ویژه در قدس هستیم.
گفتنی است محمد ششم پادشاه مراکش در 10دسامبر سال 2020 اعلام کرد روابط با اسرائیل در اسرع وقت برقرار می‌شود. در همان روز دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اعلام کرد مراکش و اسرائیل برای ایجاد روابط کامل دیپلماتیک به توافق رسیده و اعلامیه‌ای را برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی امضا کردند. با این تصمیم مراکش چهارمین کشور عربی بود که پس از امارات متحده عربی، بحرین و سودان طی چند ماه گذشته با اسرائیل به توافق عادی‌سازی دست یافت.



اوج خیانت اماراتی‌ها به ساکنان غزه
در این میان، امارات متحده عربی از جمله کشورهایی است که حتی از محکوم کردن ظاهری حملات رژیم‌صهیونیستی نیز ابا دارد.  ماجرا به این نقطه نیز ختم نمی‌شود. محمود رفعت، کارشناس حقوق بین‌الملل و رئیس انستیتوی اروپایی حقوق و روابط بین‌الملل اروپا در بروکسل مدعی شد محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی پیشنهادی درباره غزه به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی ارائه کرده است.  محمود رفعت در توییتی در حساب کاربری خود نوشته است: «محمد بن زاید پیشنهاد فرستادن مزدور به اسرائیل را به نتانیاهو داده است، همچون کسانی که در یمن می‌جنگند و امارات آنها را تأمین مالی می‌کند تا به صورت زمینی به غزه حمله کنند.» حتی قیس قریشی، تحلیلگر مقیم لندن در توییتی نوشت: خبرهایی مبنی بر مشارکت جنگنده‌های f16 اماراتی در بمباران غزه به گوش می‌رسد.
مقامات اماراتی اکنون یکی از نزدیک‌ترین روابط را با اشغالگران صهیونیست داشته و خواستار حملات همه‌جانبه تل‌آویو به مناطق مختلف فلسطین، به‌خصوص نوار غزه هستند. امارات و رژیم‌صهیونیستی ۱۵سپتامبر سال ۲۰۲۰ با وساطت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا رسما توافق عادی‌سازی روابط امضاء کردند.




محافظه‌کاری سیاستمداران  اردنی
به‌تازگی، عبدالله دوم، پادشاه اردن در جریان دیدار با هیأتی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا تجاوزات اخیر رژیم‌صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرده است؛ اما این محکومیت صرفا با استناد به همان طرح ادعایی صلح عربی صورت گرفته است. طرفین ( پادشاه اردن و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا) در این دیدار آخرین تحولات فلسطین پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی را بررسی کردند و ملک عبدا...  خواستار دستیابی به صلحی جامع و عادلانه در منطقه شده است، بدون آن‌که به عدم سنخیت ذاتی صهیونیست‌ها با صلح و اشغالگری مطلق آنها در سرزمین فلسطین اشاره کند. وی بار دیگر اعلام کرد مسأله قدس باید در چارچوب مسائل نهایی و از طریق مذاکرات و با تکیه بر راهکار تشکیل دو کشور حل‌وفصل شود.
اما در مقابل، شهروندان اردنی یکی از تاثیرگذارترین و تاریخی‌ترین اعتراضات را در حمایت از ملت فلسطین و به‌خصوص ساکنان غزه و کرانه باختری صورت داده‌اند. در یکی از مهم‌ترین این تظاهرات‌ها، روز جمعه (24 اردیبهشت) هزاران شهروند این کشور در اعتراض به جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی و به منظور همبستگی و پشتیبانی از فلسطینیان و غزه راهی مرزهای اردن و فلسطین شدند. تظاهرکنندگان از مقام‌های اردن خواستند برای کمک و حمایت از فلسطینی‌ها مرزها را باز کنند. معترضان اردنی برای همدردی و کمک به برادران فلسطینی خود نمازجمعه را در منطقه مرزی الیرموک، میان این کشور و فلسطین برپا کردند.
خبرگزاری وفا گزارش داد شرکت‌کنندگان در این تظاهرات افزون بر بنرهایی در محکومیت حملات اسرائیل به قدس و غزه با حمل پرچم‌های فلسطین به سمت مرزهای این کشور هجوم آوردند.




از بیانیه‌های آتشین تا اقدامات بی‌فایده
در این میان، بیانیه‌های آتشین اتحادیه عرب در محکومیت جنایات رژیم‌صهیونیستی، تنها بخشی از انتظارات ملت‌های منطقه در خصوص پایان دادن به جنایات رژیم‌اشغالگر قدس و حمایت از فلسطین را برآورده کرده است. اتحادیه عرب از مجامع بین‌المللی خواست تا به مسؤولیت خود عمل و برای توقف جنگ علیه مردم فلسطین، مداخله فوری کنند. در بیانیه این اتحادیه آمده است: ما جنایت‌ها و تجاوزات اسرائیل علیه مردم فلسطین و بمباران وحشیانه نوار غزه را محکوم و بر مخالفت خود با طرح‌های پاکسازی نژادی اسرائیل به‌ویژه در بیت‌المقدس و مناطق آن تاکید می‌کنیم.
اتحادیه عرب در ادامه، اسرائیل را مسؤول کشته و زخمی شدن شهروندان فلسطینی دانست و از جامعه بین‌المللی، شورای امنیت و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خواست به مسؤولیت خود در این باره عمل کرده و برای توقف جنگ، مداخله فوری و قاطعانه‌ای کنند. این در حالی است که اتحادیه عرب به‌خوبی نسبت به حمایت مطلق سه عضو دائمی شورای امنیت یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس از رژیم غاصب و کودک‌کشی صهیونیستی آگاه است.
این اتحادیه همچنین از دیوان کیفری بین‌المللی خواست هرچه سریع‌تر تحقیقات خود را آغاز کند و همه مسؤولان اسرائیلی دخیل در جنایت‌های جنگی و ضدبشری را به محاکمه بکشد و قانون بین‌المللی را اجرا کند. با همه این اوصاف، شهروندان کشورهای مسلمان و عربی، کماکان انفعال عملی اتحادیه عرب را در قبال آنچه در فلسطین می‌گذرد، محکوم کرده‌اند. بدون شک، اتحادیه عرب، کارکرد خود در دفاع از حقوق ملت فلسطین در مقابل جنایات رژیم‌اشغالگر قدس را مدت‌هاست از دست داده است.