انتخابات  و اتفاقات

انتخابات و اتفاقات

30 اردیبهشت 80
جریان اصلاح‌طلب با توجه به برآوردهایی که از فضای انتخاباتی داشت چندان نگران رای نیاوردن خاتمی نبود و البته این تصور را داشت که حتی در صورت حضور رقبای متعدد باز هم بار دیگر مردم به رئیس دولت اصلاحات برای بار دوم اقبال نشان می‌دهند.
با این وصف در برخی از سطوح میانی بدنه دوم خردادی، برخی چهره‌ها بودند که اعتقاد داشتند عملکرد خاتمی در دوره اول چندان با مقبولیت همراه نبوده است.
در همین زمینه صدیقه وسمقی، عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که قانون اساسی گنجایش کافی برای تامین حقوق مردم را دارد، برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشنهاد داد که خاتمی باید کابینه خود را معرفی کند چرا که کابینه فعلی وی زیاد مورد قبول مردم نبود.
از سویی دیگر اعضای جبهه مشارکت که تا قبل از رد صلاحیت شدن کاندیداهایی مثل ابراهیم اصغرزاده نسبت به روش‌های و حرکت‌هایی متفاوت انتقاد داشتند و آنان را تک‌نوازان جبهه اصلاحات می‌نامیدند که برای مخدوش کردن چهره خاتمی به میدان آمده‌اند رویه خود را تغییر دادند و این‌بار به همراه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در حمایت از رد صلاحیت شدگان از جمله اصغرزاده بیانیه صادر کردند.
30 اردیبهشت 88
محسن رضایی، کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت تمامی نامزدها در این دوره از تغییر سخن می‌گویند. باید دید چه چیزی را می‌خواهند تغییر دهند و آیا قدرت تغییر چیزهایی را که از مردم می‌گیرند، دارند و می‌توانند آنها را
عملیاتی کنند.
میرحسین موسوی در ادامه سفر انتخاباتی خود به زنجان سفر کرد و در جمع دانشجویان دانشگاه این شهر با بیان این‌که دلیل حضور وی وجود قانون گریزی دولت است خاطرنشان کرد: من آمده‌ام تا دولت به قانون برگردد و درخصوص تغییر بعضی قوانین هم مسؤول تغییر قانون مشخص است و من برای تغییر قانون نیامده‌ام.
30 اردیبهشت 92
با داغ شدن تنور انتخابات ریاست‌جمهوری، امواج سیاسی هم به مرور در لایه‌های بیشتری نفوذ کرده بود. در این فضا، تحرک و نقش‌آفرینی مجلس شورای اسلامی هم بیشتر شده بود و بازار رایزنی‌ها و جمع آوری امضا برای حمایت از نامزدهای یکی از کارکردهای مجلس در انتخابات ریاست‌جمهوری بود.
در همین رابطه، 120 نماینده در نامه‌ای از سیدمحمدحسن ابوترابی، نایب‌رئیس مجلس و نامزد ائتلاف پنجگانه خواستند که در مجلس بماند و از نامزدی در انتخابات انصراف دهد. این درخواست البته مورد قبول وی قرار گرفت. همچنین جمعی از نمایندگان مجلس با انتشار بیانیه‌ای بدون امضا از نامزدی هاشمی رفسنجانی منتشر کردند. رویکرد هاشمی رفسجانی هم قابل تامل بود. او برخلاف سابق علاقه و اصراری به برگزاری نشست‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های معمول از خود نشان نداد و همچنین اخبار کمی از هاشمی در رسانه‌های منتشر می‌شد.
سعید جلیلی، نامزد ریاست‌جمهوری حسینیه دوکوهه را برای انجام دومین سخنرانی انتخاباتی خود برگزید. وی در جمع اعضای ستاد دانشجویی مقاومت رمز پیشرفت، پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را در گرو ترویج گفتمان انقلاب معرفی کرد و گفت: فارغ از هر نتیجه‌ای در انتخابات، ترویج گفتمان یک پیروزی سترگ است.
جلیلی درباره نوع تبلیغات انتخاباتی به حامیانش تذکر داد و گفت: انتخابات و تبلیغات انتخاباتی برای ما تنها طریقیت ندارد، بلکه موضوعیت هم دارد و رفتار ما در این زمینه باید نمونه باشد.