اسرائیل این‌گونه در هم شکست

کابینه رژیم صهیونیستی بدون دستیابی به اهداف خود تن به آتش‌بس یک‌جانبه داد

اسرائیل این‌گونه در هم شکست

سرانجام رژیم اشغالگر قدس به‌رغم اصرار بسیاری از صهیونیست‌های افراطی بر ادامه بمباران غزه و کودک‌کشی در فلسطین، نتوانست در مقابل هزاران موشک مقاومت کاری از پیش ببرد. در نتیجه، نتانیاهو و همراهانش که از استمرار بمباران فلسطین طی روزهای آینده سخن گفته بودند، در نهایت تن به آتش‌بس دادند. پس از انعقاد آتش‌بس، انتقادات از نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی به نقطه اوج خود رسیده و درخواست‌ها برای برکناری کامل وی از قدرت افزایش یافته‌است. کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پنجشنبه‌شب رسما بر سر توقف درگیری‌ها و آتش‌بس با میانجیگری مصر موافقت کرد. گروه‌های مقاومت فلسطین نیز ساعتی بعد در بیانیه‌هایی جداگانه تاکید کردند تا زمان پایبندی تل‌آویو به آتش‌بس به آن متعهد خواهند بود. مصر و قطر، دو کشوری بودند که در انعقاد آتش‌بس نقش بسزایی ایفا کردند. طبق توافق مقامات رژیم صهیونیستی، آتش‌بس از ساعت دو بامداد روز جمعه (دیروز) آغاز شد.

 3نماد شکست صهیونیست‌ها در جنگ غزه
موشکباران همه‌جانبه تل‌آویو، ناتوانی صهیونیست‌ها در نابودی تونل‌ها و تجهیزات اصلی حماس و محکومیت همه‌جانبه کودک‌کشی صیونیست‌ها، سه نماد شکست مطلق رژیم اشغالگر قدس در حملات اخیر محسوب می‌شود. در این نبرد 11 روزه، بیش از ۲۳۰ غیرنظامی فلسطینی به شهادت رسیده‌اند که ۶۵ کودک و ۳۹ زن در میان آنهاست. ۱۷۱۰ نفر نیز زخمی و ۵۸ هزار نفر نیز آواره شده‌اند. در مقابل، ده‌ها نفر از صهیونیست‌ها در این نبرد، کشته و زخمی شده‌اند. منابع رژیم صهیونیستی از ارائه آمار دقیق تعداد کشته‌شدگان و زخمی‌ها اجتناب می‌کنند اما برخی منابع آگاه، تعداد کشته‌ها را بالغ بر 35 نفر و تعداد زخمی‌ها را بالغ بر 200 نفر اعلام کرده‌اند.
چنانچه روزنامه هاآرتص گزارش داده است، در نشست کابینه امنیتی اسرائیل که برای بررسی آتش‌بس برگزار شد، وزرای حاضر انتقاد شدیدی متوجه نهادهای امنیتی و اطلاعاتی این رژیم کردند و از پایان عملیات در حالی که شرایط از پیروزی حماس حکایت دارد، نگران بودند. به عقیده وزرای کابینه امنیتی، نهادهای اطلاعاتی اسرائیل در جنگ یازده‌روزه غزه «بی‌فایده» ظاهر شدند و از تعیین اهدافی که بتواند شرایط جنگ را به نفع اسرائیل تغییر دهد، عاجز بودند. در همین جلسه گفته شد جنگ غزه، «هیچ نتیجه موفقیت‌آمیزی در پی نداشت».
به نوشته هاآرتص، در این جلسه وزرای حاضر گفتند که نیروی هوایی اسرائیل در نابودی بخش عمده تونل‌های حماس ناتوان بود، برخلاف این‌که نتانیاهو مدعی شده بود «متروی حماس» (اشاره به شبکه تونلی زیر غزه) نابود شده‌است. حاضران همچنین از عدم حمله زمینی به غزه و اکتفا به حملات هوایی به‌شدت انتقاد کرده و گفتند که ارتش صهیونیستی شجاعت لازم را نداشت. آنها همچنین از فرماندهان ارتش سؤال کردند که حماس چگونه توانست تا ساعات آخر جنگ به شلیک موشک و راکت ادامه دهد؟
 چرا صهیونیست‌ها تن به آتش‌بس دادند؟
ناتوانی نظامی صهیونیست‌ها در دسترسی به اهداف خود در نبرد علیه فلسطینیان مهم‌ترین دلیل توقف حملات تل‌آویو بود. از سوی دیگر، براساس اعلام منابع رسانه‌ای در تل‌آویو، یکی از دلایل عمده تصمیم اسرائیل برای توقف درگیری‌ها، این ارزیابی بود که مشروعیت جهانی حملات به غزه در حال پایان است و از این پس به‌سختی می‌توان حمایت آشکار سران کشورهای حامی رژیم صهیونیستی را (به‌دلیل خشم ملت‌های دنیا از جنایات رژیم اشغالگر قدس) جلب کرد. اکنون نتانیاهو نیز به مانند دیگر سیاستمداران رژیم صهیونیستی، به نماد شکست و تباهی در سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده‌است. یائیر لاپید، مأمور تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی و رهبر حزب «یش عتید»، پس از موافقت کابینه امنیتی رژیم‌صهیونستی با آتش‌بس، در حساب کاربری خود در شبکه توییتر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را به باد انتقاد گرفت. لاپید در پیامی توییتری در این خصوص نوشت: شهرک‌نشینان - به‌ویژه ساکنان [شهرک‌های] اطراف غزه - در معرض موشکباران شدید قرار گرفتند و در مقابل، دستاورد یا تغییری عایدشان نشد. ناکامی‌های نتانیاهو از مرون (اشاره به حادثه هلاکت صهیونیست‌ها در کوه مرون) به غزه و از [مسجد] الاقصی به لد (اشاره به تظاهرات فلسطینیان در شهر لد) رسیده‌است. زمان رفتن او فرا رسیده است.»
براساس گزارش روزنامه تایمز آو اسرائیل، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی و رئیس حزب اسرائیل بیتنا و همچنین ایتامار بن غفیر، رئیس گروه تندروی عوتسما یهودیت در سرزمین‌های اشغالی نیز به‌شدت از نتانیاهو انتقاد کرده‌اند. لیبرمن در این خصوص تاکید کرده‌است: حماس اکنون در وضعیتی قرار گرفته است که می‌تواند اسرائیل را به‌راحتی تهدید کند. آتش‌بس منعقد شده این وضعیت را تقویت کرده‌است. گیدئون سعر، رهبر حزب «امید جدید» در واکنش به آتش‌بس در غزه گفت که این تصمیم یک شکست سیاسی پرهزینه برای نتانیاهو بود و در شرایطی که اسرائیل نتوانست شروط خود را به حماس تحمل کند، توقف درگیری‌ها ضربه شدیدی به توان بازدارندگی این رژیم در مقابل حماس و دیگر گروه‌ها زد.
 سرانجام،  تشکیلات خودگردان موضعگیری کرد
محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، از موفقیت‌های تلاش‌های بین‌المللی به رهبری مصر برای پایان دادن به تجاوزهای رژیم‌صهیونیستی علیه مردم غزه تشکر کرد. وی از تمام کشورهایی که خواسته چند روز پیش محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان را برای برگزاری جلسه‌ای فوق‌العاده در شورای امنیت سازمان ملل به منظور پایان دادن به تجاوزات علیه مردم فلسطین استجابت کردند، تشکر کرد. اشتیه با اشاره به این‌که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پس از ناموفق بودن تلاش‌های شورای امنیت در صدور قطعنامه‌ای برای توقف تجاوزها، نشستی به این منظور برگزار شد، از سخنرانی نمایندگان کشورهای دوست و برادر فلسطین که جنایت‌های جنگی تل‌آویو علیه غیرنظامیان غزه را رد کردند و بر لزوم ایجاد یک راه‌حل سیاسی برای آرمان فلسطین مطابق با قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی تأکید کردند، تمجید کرد به‌ویژه کشور مصر که برای دستیابی به توافق توقف تجاوزها بسیار تلاش کرد.در عین حال، مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین کمترین اشاره‌ای به کارشکنی مستقیم ایالات متحده آمریکا در جلوگیری از صدور بیانیه یا قطعنامه علیه رژیم‌اشغالگر قدس و جنایات آن سخنی به میان نیاوردند. مقامات تشکیلات خودگردان تاکید کرده‌اند جنایت‌هایی که علیه زنان و کودکان انجام شده است، به دیوان بین‌المللی کیفری گزارش خواهد شد. این دیوان پیشتر نیز درباره جنایت‌های اسرائیل علیه مردم ما در نوار غزه در سه جنگ اسرائیل علیه مردم ما در غزه نیز تحقیقاتی را آغاز کرده بود.



مقاومت بدترین ضربه ممکن را به صهیونیست‌ها وارد کرد
 فادی بودیه، سردبیر مجله لبنانی المرایا در این خصوص به روزنامه جام‌جم می‌گوید: با اعلام آتش‌بس از سوی نتانیاهو و رژیم‌اشغالگر قدس، پیروزی بزرگ دیگری برای مقاومت رقم خورد. اسرائیل بار دیگر در مقابل حماس شکست خورد و مقهور قدرت مقاومت شد. مانور موشک‌های مقاومت در نقاط مختلف تل‌آویو و حتی رسیدن موشک‌ها به عمق استراتژیک سرزمین‌های اشغالی، همگی از نمادهای شکست مطلق اسرائیل در این نبرد محسوب می‌شود. حماس نه تنها از این نبرد سربلند بیرون آمد، بلکه نشان داد در آینده نیز هرگز در مقابل دشمن صهیونیستی تسلیم نمی‌شود. این تحلیلگر لبنانی افزود: جنایات رژیم‌صهیونیستی در نبرد غزه و شهادت مظلومانه ده‌ها کودک بیگناه در بمباران، هرگز از یادها نخواهد رفت. اکنون وظیفه همه کشورها، دولت‌ها، ملت‌ها و گروه‌های آگاه است که این جنایات را پیگیری کرده و رژیم‌اشغالگر صهیونیستی را به سزای اعمال و جنایات خود برسانند.