در بیمارستان‌های نوارغزه چه می‌گذرد؟

در بیمارستان‌های نوارغزه چه می‌گذرد؟


حملات 12 روزه اسرائیل به نوارغزه باعث کشته شدن ده‌ها نفر و زخمی شدن بیش از 1000نفر شده‌است و تمام ظرفیت بیمارستان‌های تحت کنترل دولت در فلسطین به دلیل افزایش ناگهانی بیماران در این مدت، پر شده‌است.
این در حالی است که به دلیل محاصره شدید اسرائیل که نزدیک به 15سال است جریان دارد، بیمارستان‌های غزه در حالت اضطراری فعالیت می‌کنند و با کمبود شدید امکانات و تجهیزات مواجه‌اند.
در غرب شهر غزه، مجتمع‌پزشکی شفا که بزرگ‌ترین بیمارستان در نوار‌غزه است در طول 12روز که حملات رژیم‌صهیونیستی ادامه داشت، به طور مداوم شاهد تردد آمبولانس‌ها و خودرو‌های شخصی بود که فلسطینیانی را که در حملات هوایی اسرائیل مجروح شده‌بودند به این محل می‌آورد.
بر اساس گفته مروان ابوسعدا، مدیر بخش جراحی بیمارستان شفا این مجموعه بیش از 50درصد قربانیان فلسطینی حملات اسرائیل را پذیرفته‌است.
وی می‌گوید:«مجروحان آسیب‌دیده در حملات هوایی اسرائیل معمولا دچار خونریزی شدید و پارگی بافت‌های بدن می‌شدند که مداوای این جراحات به عمل‌های جراحی پیچیده، نیاز دارد.»
وی خاطرنشان کرد:«بیش از 25درصد مجروحان را کودکان شامل می‌شوند که تعدادی از آنها به دلیل شدت جراحات، دچار قطع عضو شده‌اند.»
براساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین در غزه، تعداد شهدای فلسطینی در نوار‌غزه در طول این 12روز، 243 نفر از جمله 66 کودک، ۳۹زن و ۱۷سالمند شهید و 1910 نفر در حملات اسرائیل مجروح شده‌اند.  درگیری‌های اخیر میان رژیم‌صهیونیستی و گروه‌های مقاومت را می‌توان شدیدترین نبردهای دو طرف از سال 2014 تاکنون دانست که باعث افزایش شدید حجم فعالیت پزشکان و امدادگران فلسطینی شد؛ زیرا آنها باید به صورت شبانه‌روزی برای نجات جان مردم فلسطین تلاش کنند.

اشرف القدرا، سخنگوی وزارت بهداشت در غزه می‌گوید:«پزشکان و پرستاران با شرایط بسیار دشواری روبه‌رو هستند. آنها ساعت‌های طولانی کار می‌کنند و از تمام ظرفیت بیمارستان برای امدادرسانی به مجروحان استفاده می‌کنند.»
وی افزود:«افزایش فشارها بر سیستم بهداشتی فلسطین در حالی است که این سیستم پیش از این هم با توجه به شیوع بیماری کرونا و همچنین محاصره شدید اسرائیل، توان خود را از دست داده‌بود.»  وی با هشدار نسبت به این‌که بیمارستان‌ها با کمبود شدید دارو و تجهیزات پزشکی مواجهند، افزود: در حال حاضر 256‌نوع دارو در انبارهای بیمارستان‌ها تمام شده و سیستم بهداشتی در غزه در حال فروپاشی است.
ایاد ابوظاهر، مدیر کل بخش اورژانس وزارت بهداشت فلسطین هم هشدار داد سیستم پزشکی در نوارغزه قادر به ارائه خدمات بهداشتی کافی به مجروحان نیست.
همزمان با شروع درگیری‌ها، اسرائیل گذرگاه ارز (Erez) را که تنها گذرگاه عابر پیاده بین نوار‌غزه و اسرائیل بود، بست و با این کار مانع انتقال مجروحان به بیمارستان‌های کرانه‌باختری و اورشلیم شد.  یکی از پزشکان بیمارستان گفت:«متأسفانه پزشکان در حال حاضر با خطرناک‌ترین شرایط روبه‌رو هستند؛ زیرا نه‌تنها با حجم زیادی از مجروحان حملات نظامی مواجه هستند بلکه شیوع بیماری کرونا نیز بر حجم مشکلات افزوده‌است.  به گفته این عضو کادر پزشکی، حتی پیش از آغاز نبردهای اخیر، بخش بهداشت از کمبود کادر پزشکی، دارو و همچنین تجهیزات برای درمان بیماران کرونایی رنج می‌برد.
شرایط فعلی باعث خطر احتمالی شکل‌گیری موج جدید بیماری کرونا در غزه شده‌است زیرا بسیاری از مردم به دلیل حجم مشکلات، قادر به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیستند.
الناجی هشدار داد حتی با این‌که درگیری‌ها فعلا پایان یافته ما خطرناک‌ترین موج ویروس کرونا را در بین مردم شاهد خواهیم بود؛ به‌ویژه این‌که آنها بدون استفاده از ماسک با یکدیگر در تماس هستند.
منبع: harakahdaily.net