مولفه‌های شکست رژیم‌صهیونیستی در جنگ 12روزه

دکتر هادی آجیلی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کرد:

مولفه‌های شکست رژیم‌صهیونیستی در جنگ 12روزه

رژیم‌اشغالگر قدس پس از شکست در جنگ 12روزه، در صدد توجیه دستاوردهای خود در این نبرد برآمده است. بنیامین نتانیاهو،  نخست‌وزیر رژیم‌اشغالگر قدس مدعی شده است در نبرد غزه، زیرساخت‌های نظامی حماس و تونل‌های مقاومت را هدف قرار داده و ضربات سنگینی را به حماس و جهاد اسلامی وارد کرده است. با این حال، منتقدان نتانیاهو که تعداد آنها در سرزمین‌های اشغالی بیشتر از قبل شده است، معتقدند تل‌آویو دستاوردی در این نبرد، به‌جز کشتار کودکان غزه و نابودی زیرساخت‌های حیاتی و غیرنظامی به دست نیاورده است.در این خصوص گفت‌وگویی با دکتر هادی آجیلی، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و تحلیلگر حوزه روابط بین‌الملل کرده‌ایم.

 از همان لحظه اعلام آتش‌بس از سوی رژیم‌صهیونیستی
(با وساطت مصر)، نتانیاهو و همراهانش مدعی شده‌اند زیرساخت‌های نظامی غزه را نابود و ضربات سنگینی به مقاومت وارد کرده‌اند. با این حال، برخی سیاستمداران و تحلیلگران صهیونیست نظری کاملا متفاوت با نتانیاهو دارند. این تناقض را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت این است نتانیاهو به دلیل شرایط بسیار سختی که در داخل سرزمین‌های اشغالی دارد، می‌کوشد خود را به هر نحو ممکن پیروز میدان نبرد با مقاومت جلوه دهد. فراموش نکنیم نتانیاهو در عرصه سیاست داخلی در تل‌آویو، حتی در جلب حمایت احزاب نزدیک به حزب لیکود در تشکیل کابینه نیز ناکام مانده و فراتر از آن، سقوط وی از مسند ی به معنای لغو مصونیت قضایی و رسیدگی به چهار پرونده اتهامی اوست. در چنین شرایطی، نتانیاهو سعی دارد به هر شکل ممکن اثبات کند در نبرد با مقاومت پیروز شده است. با این حال، نمادهای شکست رژیم‌صهیونیستی در این نبرد به اندازه‌ای است که روایت نتانیاهو را در این خصوص ابتر می‌سازد. یکی از این موارد، به شلیک هزاران موشک حماس به تل‌آویو و حیفا برمی‌گردد. حماس، عمق استراتژیک اسرائیل را هدف قرار داده است. این موضوع در نبرد سال 2009 میلادی یا حتی دیگر نبردها، حداقل به این شدت بی‌سابقه بوده است. حتی سامانه گنبد آهنین نیز در مهار بسیاری از موشک‌های قسام نتوانستند کارایی لازم را داشته باشند. به این ترتیب، اکنون بر صهیونیست‌ها مسجل شده است در هرگونه نبرد جدیدی با حماس، نه‌تنها شهرک‌های صهیونیست‌نشین در نزدیکی نوار غزه، بلکه تل‌آویو و حیفا و سایر قسمت‌ها و مناطقی که قبلا به عنوان خط قرمز و عمق استراتژیک رژیم‌صهیونستی مورد شناسایی قرار می‌گرفتند، آسیب‌پذیر خواهند بود.
 نتانیاهو مدعی شده است تونل‌هایی که به دست مقاومت در غزه ایجاد شده و زیرساخت‌هایی که حماس در طول سال‌ها توانسته برای بهره‌گیری به منظور مواجهه رژیم‌صهیونیستی ایجاد کند را هدف قرار داده و بخش اعظمی از آنها را نابود کرده است. این ادعا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
مسلم است در هرگونه نبردی میان رژیم‌اشغالگر قدس و حماس، اقداماتی از سوی رژیم‌صهیونیستی در مواجهه با توان نظامی مقاومت صورت می‌گیرد. با این حال نباید فراموش کرد هر بار نبرد میان رژیم‌صهیونستی و گروه‌های مقاومت به اتمام رسیده است، چنین ادعاهایی به صورت مبالغه‌آمیز توسط تل‌آویو و به‌خصوص نخست‌وزیر مستقر مطرح می‌شود. مشابه این ادعا را ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت رژیم‌صهیونیستی در جریان جنگ 33روزه در سال 2006 میلادی داشت. پس از آن نیز نتانیاهو، در جریان نبرد 51روزه غزه در سال 2014 میلادی مدعی بود زیرساخت‌های قدرت مقاومت را ویران کرده و از بین برده است. اما در عمل مشاهده کردیم امسال، در سال 2021 میلادی، حماس با قدرت بیشتری پاسخ رژیم‌صهیونیستی را داد و حتی دامنه نبرد را به تل‌آویو و مناطق دورافتاده در سرزمین‌های اشغالی کشاند.
 همان‌گونه که نهادهای حقوق بشری نیز در گزارش‌های آماری خود تاکید کرده‌اند، رژیم اشغالگر قدس 104زن و کودک را در جریان حملات اخیر به شهادت رسانده است. آیا سازمان‌های بین‌المللی نقش خود را در صیانت از حقوق فلسطینیان و حقوق غیرنظامیان در نبرد غزه به‌درستی ایفا کرده‌اند؟
پاسخ این سوال متاسفانه مشخص است. در جریان نبرد اخیر مشاهده کردیم شورای امنیت سازمان ملل متحد چند بار تشکیل جلسه داد اما حتی از صدور یک بیانیه ساده در محکوم‌سازی کشتار غیرنظامیان و کودکان توسط رژیم‌صهیونیستی عاجز ماند. ساختار شورای امنیت سازمان ملل متحد و حمایت مطلق آمریکا و حتی کشورهایی مانند انگلیس و فرانسه از تل‌آویو، دلیل این مساله است. این موضوع، معطوف و محدود به نبرد اخیر در غزه نیست. در جریان دیگر نبردهایی که یک طرف آن رژیم‌صهیونیستی بوده و در آن، تعداد زیادی از افراد بیگناه و کودکان به شهادت می‌رسند، شورای امنیت منفعلانه عمل می‌کند. از این رو حماس به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند کمترین حسابی روی حمایت‌های سازمان ملل متحد و شورای امنیت در راستای جلوگیری از حملات رژیم‌صهیونیستی باز کند. مشابه این انفعال را ما در قبال کودک‌کشی و نسل‌کشی آشکار عربستان سعودی در یمن مشاهده می‌کنیم.
 به نظر شما، مهم‌ترین دستاورد پیروزی اخیر مقاومت در جنگ 12روزه با رژیم‌صهیونیستی چیست؟
مهم‌ترین دستاورد مقاومت در نبرد اخیر، افزایش قدرت بازدارندگی در برابر رژیم‌صهیونیستی است. اکنون بسیاری از صهیونیست‌ها و ساکنان مناطق اشغالی به‌وضوح آگاه شده‌اند در هرگونه نبرد آتی با حماس، نقاطی معین یا محدود از سوی مقاومت موشکباران نخواهند شد. فراتر از آن، حمایت گسترده جهانی (در سطح ملت‌های دنیا) از فلسطینیان و قدس، به‌وضوح نشان داد صهیونیست‌ها دیگر قادر نیستند روایت نادرست و یکطرفه خود را از ماجرای اشغال فلسطین برای دیگران بازگو کنند. این به معنای پایان تاریخ مصرف بسیاری از تبلیغات رژیم‌صهیونیستی در سراسر دنیاست. اکنون، حتی شهروندان اروپایی و آمریکایی نیز چنین ادعاهایی را نمی‌پذیرند. حضور بی‌سابقه نزدیک به 30هزار نفر در تظاهرات ضدصهیونیستی در خیابان‌های فرانسه، نشان‌دهنده همین مساله است.