کمبود خطیر سلنیوم و امگا 3

کمبود خطیر سلنیوم و امگا 3

یادداشت: کوروش جعفریان متخصص تغذیه


 یکی از موادمغذی که تاثیر زیادی در رشد و سلامت افراد دارد پروتئین است که می‌تواند از منابع حیوانی، گیاهی و دریایی تامین شود. پس اشتباه نکنیم گوشت‌قرمز تنها منبع دریافت پروتئین است؛ چرا که پروتئین مورد نیاز بدن را می‌توان از منابع مختلفی کسب کرد.
مصرانه معتقدم گوشت‌قرمز با این که فوایدی دارد اما مضرات زیادی نیز دارد که هر چه مصرف آن را کاهش دهیم از این مضرات بیشتر در امانیم. البته طبق استانداردهای جهانی، یک‌سوم پروتئین روزانه هر فرد باید از منابع حیوانی و لبنیات تامین شود،‌ در نتیجه نمی‌توان این گروه از خوراکی‌ها را حذف کرد.
درجامعه ما به سبب گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید بخش عمده‌ای از مردم یک اتفاق نیز در سبد غذایی آنها رخ داده و آن جایگزین شدن گوشت‌قرمز با گوشت‌مرغ و تخم‌مرغ است که هر دو از منابع غنی پروتئین به شمار می‌آیند. پس به سبب این جایگزینی نباید در حوزه دریافت پروتئین چندان نگران بود چرا که نگرانی‌های جدی‌تری وجود دارد.
 
کاهش مصرف لبنیات در جامعه ما یکی از این نگرانی‌هاست. افزایش قیمت این محصولات مصرف آنها را به‌شدت کاهش داده و درحالی که میانگین جهانی مصرف شیر در جهان برای هر فرد 150 تا 200 لیتر است مصرف ما بسیار پایین‌تر از این عدد است.
جالب است بدانیم میانگین مصرف شیر در کشورهای اروپایی 300لیتر و در هلند که بلند قامت ترین مردان جهان را دارد 500لیتر در سال است. پس فاصله ما با جهان مشخص است و این فاصله باید دغدغه‌ای ملی باشد؛ چرا که خروجی کاهش مصرف لبنیات، پوکی استخوان و اختلال رشد در بچه‌هاست.
در کنار دغدغه کاهش لبنیات در کشور، موضوع دغدغه ساز دیگر مصرف اندک آبزیان است. آبزیان منبع غنی ریزمغذی‌ها، امگا 3 و سلنویم هستند که در مردم ما وضع خرابی دارند. سلنیوم در سیستم عصبی بدن نقش کلیدی دارد و به همراه امگا 3 در کنترل بسیاری از بیماری‌ها از افسردگی گرفته تا آلزایمر،‌ دیابت، فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی نقش دارند.
این درحالی است که درجامعه ما مصرف آبزیان سودمند اندک است و در عوض مصرف غلات رشد فزاینده دارد. با این حال اگر می‌خواهیم جامعه‌ای سالم داشته‌باشیم باید مصرف غلات محدود شده و پروتئین‌ها و غلات جایگزین آن شود.