مرور و عبور

مرور و عبور

گفت‌وگوی بوق اشغال با فردوسی
آیا خدا را با چشم سر می‌توان دید؟ به بینندگان آفریننده را/ نبینی، مرنجان
 دو بیننده را
کاری که شما کرده‌اید ؟ پی افکندم از نظم کاخی بلند/ که از باد و باران نبیند گزند
افسانه رستم ؟ شگفتی به گیتی ز رستم بسی است‌/ کزو داستان در دل
هر کسی است
و تراژدی رستم و سهراب؟ یکی داستان است پر آب چشم‌/ دل نازک از
رستم آید به خشم
دعای خیری در حق جوانمردان؟ جوانمرد را تنگدستی مباد
فرجام بدکاری و بدنهادی؟ مکن بد که بینی فرجام بد‌/ ز بد گردد اندر جهان نام بد
علم بهتر است یا ثروت؟ چو دانش تنت را نگهبان بود‌/ همه زندگانیت آسان بود
گریه مرد‌؟ کسی را که در دل بود درد و غم‌/ گر ستنش درمان بود لاجرم
(‌صفحه 5‌)




جایزه بزرگ «کن» برای بهادر ایرانی
فیلم انیمیشن «بهادر» ساخته عبدا... علی‌مراد جایزه بزرگ کن ژونیور 2001 را به خود اختصاص داد. این فیلم انیمیشن به طریق 35 میلی‌متری تک فریم فیلمبرداری شده‌است. بهادر پنج شخصیت اصلی دارد که ایرج طهماسب و حمید جبلی به جای شخصیت‌های آن صحبت می‌کنند. فیلمبرداری بهادر دو سال طول کشیده است. فرزانه بابایی طراح و سازنده عروسک‌هاست و محمد رحیم بختیاری فیلمبرداری آن را به‌عهده داشته است. بهادر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده‌است. (صفحه یک)



دیدار هوگو چاوز با رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه در دیدار هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا با ایشان ضمن اشاره به دیدگاه‌های مستقل و ایستادگی این کشور مقابل فشارهای قدرت‌های جهانی تاکید کردند: ایستادگی در برابر تهاجم جهانی‌سازی و دیکتاتوری بین‌المللی که هدف آن تسلط بر فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و کشورهاست به معنای دفاع از هویت، فرهنگ و منافع ملی است و این ارزش بسیار بزرگی است.
ایشان با تجلیل از شخصیت‌های مبارز و بزرگ آمریکای لاتین از جمله سیمون بولیوار، سالوادرو آلنده و فیدل‌ کاسترو افزودند: منطقه آمریکای لاتین از هویت و فرهنگ عمیق و مستقلی برخوردار است که باید از آن حفاظت شود. (صفحه2)




دروازه‌بان 20 میلیون پوندی
باشگاه بارسلونای اسپانیا برای استخدام فرانچسکو تولدو، دروازه‌بان ملی‌پوش تیم فیورنتینای ایتالیا مبلغ 20 میلیون پوند می‌پردازد.
به گزارش رویترز، نمایندگان باشگاه بارسلونا بتازگی مذاکرات خود را با تولدو از سرگرفته‌اند و قصد دارند تا او را تحت هر شرایطی به این تیم اسپانیایی ببرند. مسؤولان بارسلونا قصد دارند با پرداخت 20 میلیون پوند به اضافه دستمزد سالانه دو میلیون پوند این دروازه‌بان را به خدمت بگیرند. (صفحه 15)




واردات فرآورده‌های خونی متوقف شد
مدیرعامل سازمان انتقال خون کشور گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ کشوری خون و فرآورده‌های خونی وارد نمی‌کند.
دکتر علی‌اکبر پورفتح‌ا... در آبادان گفت: ایران تمام خون، مشتقات و 11 فرآورده خونی را در کشور تولید می‌کند و نیازی به خون دیگر کشورها ندارد. ما فقط مشتقات پلاسما وارد می‌کنیم که آن هم تحت کنترل دقیق پزشکی و آزمایشگاهی قرار می‌گیرد. ایران کمترین میزان آلودگی به بیماری ایدز را دارد. در حال حاضر طبق آمار حدود 2300 نفر آلوده به ویروس ایدز در کشور وجود دارند. (صفحه 13‌)